سبک زندگیفرهنگ و هنر

فیلم فصل کرگدن

نگاهی به فیلم فصل کرگدن

فیلم فصل کرگدن اثر بهمن قبادی با بازی درخشان بهروز وثوقی

فیلمی به کارگردانی بهمن قبادی عرضه شده در سال ۲۰۱۲ و به بازیگری بهروز وثوقی، مونیکا بلوچی و آرش لباف و برن سات بازیگر ترک است.
این فیلم روایتگر یک داستان عاشقانه پس از تحولات سیاسی بعد از انقلاب ۵۷ ایران است. فصل کرگدن اولین فیلم بهمن قبادی است که در ترکیه ساخته می‌شود.

فیلم فصل کرگدن اثر بهمن قبادی با بازی درخشان بهروز وثوقی
فیلم فصل کرگدن اثر بهمن قبادی با بازی درخشان بهروز وثوقی

تورج اصلانی برای این فیلم برنده بهترین فیلمبرداری از جشنواره فیلم سن‌سباستین شد.قبادی این فیلم را به صانع ژاله و فرزاد کمانگر تقدیم کرده‌است.

فیلم سوته دلان بهروز وثوقی
بانو راسخی – دانش آموخته حقوق

* بانو راسخی – دانش آموخته حقوق

فیلم فصل کرگدن ساخته بهمن قبادی کارگردان ایرانی که سال هاست از ایران رفته است و فیلم اخیر خود را با بازیگرانی ساخته است که یا خارجی هستند یا افرادی هستند که در بدنه رسمی سینمای ایران جایی آنها بسیار خالیست.

داستان فیلم داستانی عاشقانه و تراژیک است. مردی سنی و کرد به نام ساحل فرزان شاعر و نویسنده ای که قبل از انقلاب شهرت دارد و با دختر یک سرهنگ ارتش شاهنشاهی به نام مینا ازدواج کرده است.
فردی به نام اکبر رضایی قبل از انقلاب راننده خانواده سرهنگ بوده که عاشق مینا شده است و بعد از انقلاب ساحل فرزان به دلیل نوشتن شعر های سیاسی به سی سال زندان و مینا به ۱۰ سال حبس محکوم می‌شوند.

زن و شوهر در زندان در فضای کاملا دروغ و دور از ذهن دیدار می کنند ولی از یکدیگر جدا شده و اکبر رضایی به عنوان نیروی امنیتی در زندان به مینا تعرض می کند.
پس از مدتی خبر مرگ دروغین ساحل فرزان را اعلام کرده و قبری را به عنوان مزار وی به مینا نشان می‌دهند حال پس از ۳۰ سال فرزان از زندان آزاد شده و به دنبال همسر خود به ترکیه می رود و متوجه می‌شود مینا مادر فرزندان اکبر رضای می‌باشد.او خود را معرفی نمی‌کند و در آخر خودش و اکبر رضایی را در دریاچه ای غرق میکند.

فصل کرگدن فیلمیست که بسیاری از منتقدان فیلم آنرا فیلمی بی سر وته دیدند که تنها با استفاده از اسامی بزرگ و جذاب توانست مخاطب را به دیدن این فیلم را غب کند. مارتین اسکورسیزی به عنوان تهیه کننده بهروز وثوقی، مونیکا بلوچی، آرش لباف و برن سات بازیگر موفق ترکیه در این فیلم هنر نمایی کردند اما فصل کرگدن بر اساس داستان واقعی از زندگی شاعر و نویسنده کرد به نام مستعار صادق کمانگر ساخته شده است.

فیلم شاعرانه و تاثیرگذار درباره تباه شدن زندگی انسان ها به خاطر بازی‌های سیاسی است. سینماتوگرافی خاص فصل کرگدن که توسط تورج اصلانی انجام شده فضای وهم آلود تیره و افسرده را به تصویر می کشد. شعر های فوق العاده زیبای که در جای جای فیلم دکلمه می شود کافی است تا نفس بیننده را بگیرد و بغض را به گلوی او بیاورد «عنکبوتی سرمی رسد با بزاق چسبنده اش لحظه‌ای را ترکیب می‌کند شکارش می‌شوی و رهایت میکند »

فیلم ترکیبی از صحنه های احساسی و جبر گرایانه زندگی می باشد. این فیلم در سینماهای ترکیه بازتاب بسیار خوبی را نشان داد که نشان دهنده یک مثلث تراژدی و اتفاقاتی که در دهه های اخیر در خاورمیانه رویداده است را به نمایش در آورده است. همچنین پایان فیلم در تنگه به سفر در استانبول اتفاق می‌افتد و صحنه‌ بسیار جالبی است. بسیاری از منتقدان این فیلم را نقد کردند که بازیگر قدرتمند اصلی فیلم بهروز وثوقی در طول فیلم صحبت نمی‌کند و این که چرا فیلم دیالوگ زیادی ندارد استفاده بیش از حد دیالوگ در یک فیلم باعث می‌شود که فیلم اثر بصری بودن خود را از دست بدهد.

دیالوگ بیش از حد تصویر را در پس زمینه قرار می دهد. اگر هدف سینما واقع بین بودن در حد ممکن باشد پس باید از زبان بصری بیشتر استفاده نمود. تصاویر فیلم شگفت انگیز و فوق العاده اند. فیلمبرداری تحسین برانگیز و تدوین خلاقانه تصاویر به همراه میزانسن های شاعرانه فیلمساز به این روند جلوه شاعرانه بخشیده است . فیلم به طور مستقل در خارج از کشور و بدون حامی مالی در سطح بین المللی ساخته شد و توانست جوایز زیادی را کسب کند که این می تواند نویدبخش دوره‌ای تازه از حیات سینمای مستقل ایران باشد.

سینمایی که محصولات بین المللی اش دیگر نه تنها نحیف و یک بعدی و پریشان و افسرده نیست که تازه و پر روح است و مایه مباهات بهروز وثوقی که بسیاری هنوز هم او را بهترین بازیگر سینمای ایران می‌دانند و بازی‌های درخشانش در قیصر، داش آکل، گوزن‌ها، سوته دلان و خیلی فیلم های دیگر را به یاد دارند که پیش از انقلاب برای بازی یک فیلم به آمریکا رفته بود که تغییر وضعیت ایران او را در آمریکا ماندگار کرد. او هر از گاهی در نقش های کوچک در طول ۴۰ سال گذشته در فیلم ها و سریال های آمریکایی ظاهر شده است اما هیچ کدام از این کارها هم طراز با نام و آوازه او مطرح و چشمگیر نبود و زمانی که دست اندرکاران سینمای ایران تلاش هایی برای بازگرداندن او به ایران کردن به نتیجه نرسید و بهروز وثوقی ترجیح داد تا در آمریکا سکونت کند. اما فصل کرگدن برای او تولدی دوباره است بار دیگر بهروز سینمای ایران آرتیست اول فیلم می شود اما این فیلم با فیلم های دیگری که تاکنون بازی کرده است تفاوت بسیار دارد.

علاقمندان به بهروز وثوقی او را با مونو لوگ های طولانی و نقش هایی که پر از تحرک است به یاد دارند اما در فصل کرگدن دیگر خبری از آن بهروز وثوقی نیست. او در سکوت و با کمترین کلام ممکن با صورتش و به ویژه چشمهایش چنان بازی می‌کند که فراموش نشدنی می نماید چشم‌های او بی هیچ تردیدی در آن چنان شور و درد و رنج عمیق یک زندانی را منتقل می‌کند که کلام جزئی اضافی در ارتباطات به نظر می آید.

در فصل کرگدن بهمن قبادی و بهروز وثوقی هر دو هوشمندانه از استفاده دیالوگ برای نقش ساحل دوری کرده‌اند تا یک بهروز جدید متولد شود و این بهروز وثوقی جدید بیننده ایرانی را به یاد رضا موتوری، قیصر و فیلم دیگر نیاندازد. بهروز سینمای ایران که انگار سی سال انرژی بازی نکردن را در ذهن خود ذخیره کرده است به خوبی در سکوت از عهده نقش یک شاعر رنج دیده و زندان چشیده و عاشق بر می آید تا فصل کرگدن تولد ی شود برای او در دهه هفتاد زندگی هنری اش. در آخر انتخاب نام فصل کرگدن برای این فیلم انتخاب هوشمندانه بوده است درست مثل کرگدن که به دلیل ماهیت فیزیکی اش تنها می‌تواند یک جهت را ببیند همه شخصیت های این فیلم نیز تنها یک هدف و یک جهت دارند ساحل می‌خواهد انتقام ویرانی زندگی اش را بگیرد مینا می خواهد با فرزندانش به ساحل آرامش در اروپا برسد و اکبر پی همخوابگی با مینا است. در پایان نگاه کلی به فصل کرگدن فیلم شاعرانه با غنای تصویری بسیار درخشان در کنار بازگشت سینمای ستاره سینمای ایران بهروز وثوقی و حضور مونیکا بلوچی و اثبات اینکه می شود در خارج از ایران فیلم به زبان فارسی ساخت و موفق بود.

مونیکا بلوچی  آرش لباف  مونیکا بلوچی  آرش لباف  مونیکا بلوچی  آرش لباف بانو راسخی    بانو راسخی    بانو راسخی  بانو راسخی  بانو راسخی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا