سبک زندگی

آیا کووید۱۹ بزرگترین چالش زندگی شما شده است؟

PHD
PHD

 

آیا شما اضطراب سلامتی دارید؟ آیا کووید19 بزرگترین چالش زندگی شما شده است؟
آیا شما اضطراب سلامتی دارید؟ آیا کووید۱۹ بزرگترین چالش زندگی شما شده است؟

 

روزی که با «امی» صحبت می کردم گلو درد داشت و با خنده ای عصبی گفت: من همه چیز را راجع به این بیماری می دانم. من و بچه هایم همگی سرماخوردگی داریم و منطقی به نظر می رسد که گلودرد داشته باشیم. البته بیماریمان شدید نیست. سپس نفس عمیقی کشید و ساکت شد.

 (به او گفتم)؛ وقتی سرماخوردگی دارید گلو درد تو و بچه هایت منطقی است و اتفاق خاصی نیست!

اما وقتی شما درگیر یک بیماری همه گیر جهانی هستید، نگران سلامتی تان می شوید و اضطراب پیدا می کنید.

اضطراب سلامتی چیست؟

 

اضطراب سلامتی و وسواس فکری (اختلال وسواس فکری یا عملی، یک اختلال اضطرابی مزمن است که با اشتغال ذهنی مفرط در مورد نظم و ترتیب و امور جزئی و همچنین کمال‌طلبی همراه است، تا حدی که به از دست دادن انعطاف‌پذیری، صراحت و کارایی می‌انجامد) حتی خیلی بدتر از سرطان و بیماریهای خطرناک دیگر است.

 افراد مبتلا به اضطراب سلامتی و وسواس فکری، همواره نگران سلامتی جسمی شان هستند و بارها و بارها نشانه های بیماری را در خودشان بررسی می کنند. بعنوان مثال کسی که اضطراب سلامتی ندارد وقتی از خواب بیدار می شود و گلودرد دارد، معمولا علت آن را سرماخوردگی یا خشکی گلو می داند اما کسانیکه دچار اضطراب سلامتی هستند بجای اینکه به فکر تشنگی خودشان باشند بدترین حالت یعنی ابتلا به سرطان حنجره و در حال حاضر کووید۱۹ را برای خودشان تصور می کنند.

آنها در رابطه با اطرافیانشان نیز وسواس داشته و مرتب مراقب آنها هستند که مریض نباشند. این افراد احتمالا مکررا به پزشک مراجعه می کنند و دنبال اطمینان از سلامتی و آرامش خاطر هستند درحالیکه رفتن به پزشک هم برای مدت کوتاهی به آنها آرامش می دهد و پس از آن دوباره چرخه نگرانی از سلامتی و دنبال اطمینان خاطر یافتن برای سالم بودن شروع می شود.

 

علت اضطراب سلامتی چیست؟

 

گاهی اوقات (نه همیشه) اضطراب سلامتی در اثر یک حادثه استرس زا مانند مرگ عزیزان، سوء استفاده از کودکان یا بیماری های جدی بوجود می آید.

بروز اضطراب سلامتی در رابطه با «امی» (این اسم واقعی نیست)، با فوت پدرش شروع شد.

او در این رابطه می گوید: وقتی من نوجوان بودم پدرم در اثر خودکشی فوت کرد و بعد از آن من دچار ترس های غیرمنطقی و وسواس گونه شدم و همواره به مرگ در اثر اچ. آی. وی (ایدز) یا سرطان فکر می کردم.

«امی» از مرگ غم انگیز پدرش آسیب شدیدی دیده است، ولی تا زمانی که او فرزند اولش را بدنیا نیاورده بود این موضوع خودش را نشان نداد و بروز پیدا نکرد.

او در این رابطه ادامه داد: داشتن یک فرزند، زندگی من را واقعا دچار اضطراب و تشویش کرد و موجب شد ترس من از مرگ و از دست دادن زیاد شود.

امی برای غلبه کردن بر نگرانی و اضطراب سلامتی خود مرتب از طریق اینترنت علائم مبهم جسمی اش را بررسی می کرد و افکارش همواره در این رابطه می چرخید که اگر سناریوی سلامتی وی با مردنش به خاتمه برسد، فرزندش بدون مادر می ماند.

او سپس به فکر چاره افتاد و با خودش اندیشید که باید فرزندش را اولویت قرار دهد و مواظب او باشد بنابراین شروع به مراقبه از خودش می کند و در وب سایت Anxiety Canada نرم افزار MindShift CBT را پیدا می کند.

این سایت متعلق به یک موسسه خیریه در بریتیش کلمبیا است که بصورت آنلاین منابع خودیاری را در اختیار افراد مضطرب قرار می دهد و «امی» را نیز به سمت درمان هدایت و راهنمایی کردند.

«امی» پس از آشنا شدن با یک درمانگر که با اضطراب سلامتی آشنا بود با تمرکز روی شناخت افکار و با هدف تغییر شروع به رفتار درمانی (CBT ) کرد.

او می گوید: اصولا ترس در شما وجود دارد.

 استفاده از این استراتژی ها، بیست سال پس از ابتلای او به اضطراب سلامتی زندگی او را تغییر داد با این وجود بعضی روزها هنوز او دچار اضطراب سلامتی می شود. بعضی روزها او چرخه ترس و نگرانی اش را مدیریت می کند و بعضی اوقات نمی تواند.

او می گوید: من روزهای بدی داشتم، نگران و گرفتار بودم و از ترس اشک می ریختم.

آیا روزهای بدتری از همه گیر شدن کروناویروس در جهان هم وجود دارد؟ از این گذشته آیا این موضوع توفانی برای عدم اطمینان و ترس یا اضطراب سلامتی است؟

او می گوید: بله، مطمئنا زمانه بدی است و او باید مراقب اضطراب خود و کودکش باشد.

۲۰ ثانیه شستن دستها برای افرادی که دچار اضطراب سلامتی یا وسواس فکری هستند خیلی مشکل است. آنها اول فکر می کنند ۲۰ ثانیه دست شستن خوب است بعد می گویند چرا ۴۰ ثانیه ، ۱ یا ۵ دقیقه نشوییم؟

 برخلاف بسیاری از ما که بچه هایمان را برای شستن دست آزار می دهیم و فیلم آنها را به اشتراک می گذاریم، “امی” برای شستن دست بچه هایش از روش دیگری استفاده کرده است.

“امی” می گوید: برای مبتلایان به اضطراب سلامتی، شستشوی مکرر دستها اکنون یک مسئله است. اکنون با وجود کروناویروس، این موضوع و مدت زمان آن برای ما اهمیت دارد. در رابطه با من و بخصوص دخترم، موقع شستن دستها چشمانمان را می بندیم. اضطراب سلامتی مبتنی بر ترس و بیمار شدن ترسناک است.

اگر شستن دستها کمک می کند شما بیمار نشوید، این کار بکنید، خیلی هم زیاد.

همینطور که کووید۱۹ در جوامع ما می خزد، دیدن هر نشانه ای اوضاع ما را بد و وخیم می کند.

به گفته « امی » اگر شما هم دچار اضطراب سلامتی هستید باید از خواندن و شنیدن اخبار مربوط به بیماری و شیوع آن خودداری کنید در واقع از فضاهای مجازی فاصله بگیرید و از آن مهم تر اینکه با خودتان مهربان باشید.

او همچنین توصیه می کند این افراد برای آرامش پیدا کردن دنبال بررسی نشانه های سلامتی شان یا کروناویروس در گوکل نگردند.

امی می گوید: مطمئن باشید شما تنها نیستید و تمام دنیا با این اضطرابها درگیر هستند و بدانید جای هیچ نگرانی نیست، کانادا امکانات خوبی برای درمان بیماران دارد.

*لیزا ماچادو

*لیزا ماچادو، روزنامه نگار سابق حوزه اقتصادی است که پس از ابتلا به سرطان خون نادر در سال ۲۰۰۸ وارد حوزه پزشکی شده است. او از آن سال تاکنون در رابطه با تجربه بیماری و چالش زندگی با یک بیماری مزمن در کانادا می نویسد. او در حال حاضر بعنوان نویسنده با «The Caregiver Network» و «Cure magazine» همکاری دارد. «لیزا» همچنین یک وبلاگ شخصی به آدرس : www.cmlnetwork.ca. Lisa دارد.

اضطراب سلامتی | کووید۱۹ | بزرگترین چالش زندگی | روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا | Tehranto

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا