سبک زندگی

چگونه با افسردگی پس از جدایی کنار بیاییم

افسردگی پس از جدایی
افسردگی پس از جدایی

پس از جدایی بازگشت به حال طبیعی و نرمال زمان زیادی می گیرد به ویژه زمانی که از رابطه ای بلند مدت خارج می شوید. گاهی این فرآیند سخت و طولانی خواهد بود. برای کنار آمدن با آن و غلبه بر اوضاع باید این پروسه را قبول کرده و به اندازه کافی زمان برای بهبود به خود اختصاص دهید.

۱- به خودتان زمان بدهید: برخی افراد باور دارند که زمان لازم برای بهتر شدن، تقریبا به اندازه نصف زمانی است که در رابطه بوده اند. برای مثال اگر شش ماه رابطه طول کشیده است پس سه ماه هم برای بهبود کافی است. در نظر داشته باشید که افراد متفاوتند و این زمان در افراد مختلط طولانی و یا کوتاه تر است.

۲- هیجانات و احساسات خود را بروز دهید: عادیست که افراد احساس عصبانیت، ناراحتی ، غم و انواع هیجان های دیگر را تجربه کنند. برخی از آنها ممکن است کاملا به شریک عاطفی سابق شما نامرتبط باشد. احساسات خود را پنهان نکنید بسیار نرمال است ناراحت شوید، گریه کنیدو. ..

۳. هر چیزی که رابطه گذشته تان را یاد آوری می کند کنار بگذارید: هر چیزی که یادآور رابطه قبلی تان است از قبیل عکس، چت یا ایمیل را از خود دور کنید. همه را در جعبه یا در گوشه ای از کمد یا زیر تخت بگذارید. بعدا سر فرصت که از این مرحله گذشتید می توانید در موردشان تصمیم بگیرید.
* آنها را دور نریزید زیرا ممکن است بعدها پشیمان شوید.
* اگر فکر می کنید ممکن است وسوسه شوید که به سراغ جعبه بروید روی جعبه یک نوشته بگذارید که «چند ماه دیگه بیا»

۴. راهی برای فرار از احساسات دردناک خود بیابید: مقابله با هیجان های قوی و دردآور بسیار سخت است. به خودتان کمک کنید راهی برای خلاص شدن از آنها بیابید. راه های مختلفی را امتحان کنید تا جاییکه مطمئن باشید خطری برای سلامتی شما ندارند. به چند مورد از این راه کارها در ادامه مطلب می توان اشاره کرد:
* ورزش کردن
* احساسات خود را با هنر ابراز کنید برای مثال: نقاشی کردن، رنگ امیزی، نواختن موسیقی و …‌
*گریه کردن
* تصور کنید در یک تاک شو هستید و قصه عاشقانه خود را با هیجان زیادی تعریف می کنید.
* خاطرات روزانه خود را بنویسید.
* با قیچی کاغذهای بازیافتی را تکه تکه کنید.

افسردگی پس از جدایی
زهره کلاهدوز

دکتر زهره کلاهدوز
مشاور خانواده و روان درمانگر
عضو رسمی کالج روان درمانگران اونتاریو

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا