سبک زندگی

ان ال پی چیست و چه فوایدی دارد

شاید تا به حال واژه ان ال پی را از رسانه ها یا از اطرافیان خود شنیده باشید. ان ال پی یا برنامه ریزی عصبی کلامی مطالعه ذهن انسان است که چگونه از محیط اطرافش اطلاعات را دریافت، تجزیه ، تحلیل و تعبیر می کند.
ان ال پی را می توان یکی از قویترین روشهای ایجاد تغییر در ضمیر ناخودآگاه و همچنین ایجاد تغییرات مثبت بر افکار، احساسات و رفتار افراد دانست. این علم تلفیقی از هیپنوتراپی، روانشناسی، روان درمانی، گشتالت تراپی و همچنین مشاوره خانواده دانست که از اواسط دهه هفتاد تا به حال در سرتاسر دنیا در حال گسترش است به نحوی که این روزها کمتر مربی موفقی در دنیا است که کمابیش با این علم آشنا نباشد.
از کاربردهای اصلی و مهم ان ال پی میتوان به حوزه های ارتباطات، تجارت، توسعه فردی و حتی روان درمانی اشاره کرد.
در حقیقت در ابتدا از ان ال پی صرفا در زمینه روان درمانی استفاده می شد اما خیلی زود به این نتیجه رسیدند که میتوان از آن به عنوان وسیله قدرتمند برای توسعه فردی و همچنین کسب و کار استفاده کرد. امروزه از ان ال پی برای هدف گذاری فردی و سازمانی، کم کردن استرس، بالا بردن اعتماد به نفس، حل تعارض های درونی و بیرونی، ارتقای مهارت های فردی و حرفه ای (از جمله مهارت های ارتباطات، سخنرانی، کوچینگ، ایجاد انگیزه، رهبری تیمی و سازمانی موثر، مدیریت زمان ویا فروش) استفاده کرد.

حال ببینیم ان ال پی چیست و چه فوایدی برای ما می تواند داشته باشد؟
واژه ان ال پی از سه کلمه اصلی تشکیل شده است:
Neuro: مربوط به سیستم عصبی (نورولوژی) یا همان حواس پنجگانه ماست.

این پنج حس راه های اصلی و مهمی هستند که از طریق آن ها ذهن ما از محیط اطرافش اطلاعات دریافت کرده و با آن ارتباط برقرار می کند. در حقیقت ان ال پی به صورت مستقیم ومحسوس بر روی ذهن و مغز ما و همچنین میزان آگاهی ما از طریق قویتر کردن حواس پنجگانه تاثیر می گذارد.
Linguistic: همان زبان ذهن ما از طریق حواس پنجگانه است. برای مثال تصویر و رنگ زبان چشمان ما هستند یا گرم و سرد و یا شادی وغم زبان احساس ما هستند.
ان ال پی به ما می آموزد که چگونه به صورت مناسب از زبان ذهن خود استفاده کنیم یا چطور بتوانیم بدون تحریف، مشاهده گر و شنونده بهتر و دقیق تری باشیم. همچنین به ما می آموزد که چگونه به صورت مناسب از زبان ذهن خود استفاده کنیم تا بتوانیم انگیزه خود را بالا برده و احساسات مثبت و خوب در خود ایجاد کرده تا بتوانیم در خود تغییرات مثبت ایجاد نموده و با محیط اطرافمان به بهترین شکل ممکن است ارتباط برقرار کنیم.
Programming: یا برنامه ریزی مربوط به برنامه ریزی و تغییرضمیر ناخودآگاهمان است. می تواند با تغییر مسیر های عصبی یا نورولوژیک در سیستم عصبی و ذهن ما به صورت مستقیم بر درک، افکار، احساسات و همچنین رفتار ما تغییر مثبت و چشمگیر ایجاد کند.
حال که با تعریف کلی ان ال پی آشنا شدیم بهتر است در مورد کمی فواید آن بدانیم.

√ ان ال پی به شما کمک می کند که مسیر خود را برای آینده بیابید, برای آن هدف گذاری کنید و برای رسیدن به هدف تان همواره به صورت مستمر، انگیزه بالا و مثبت داشته باشید تا به هدف خود برسید.
√ زندگی مورد نظر و مطلوب خود را طراحی کرده و آن را با کسب مهارت های مناسب بسازید.
√ عادات نامطلوب خود را عوض کرده و به عادات پربازده و مطلوب تبدیل کنید.
√ تعارضات درونی خود را حل و فصل کرده و به آرامش درونی برسید.
√ مهارت مشاهده و شنود موثر را در شما ارتقا می دهد تا بتوانید بهتر و کامل تر با خود و با دیگران ارتباط موثر و سازنده برقرار کنید.
√ کنترل افکار احساسات و رفتار خود را در دست بگیرید تا وضعیت زندگی و روابط شخصی و حرفهای خود را بهبود ببخشید.
√ با ضمیر ناخوداگاه خود آشنا شوید و کنترل آن را در دست بگیرید.
√ با خودشناسی بیشتر با سیستم های ارتباطی، فکری، و همچنین ارزش های درونی و باورهای خود آگاه شوید تا بتوانید آن ها را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید.
√ وضعیت شخصی حال روحی و موقعیت کاری و مالی خود را بهبود ببخشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا شرکت در سمینار های رایگان ما می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید و یا سوالات خود را به آدرس ایمیل زیر ارسال کنید. همچنین می توانید با فالو کردن من در اینستاگرام از ۳۰ دقیقه مشاوره تلفنی رایگان استفاده کنید.

*دکتر علیرضا شریفی
مشاور مدیریت استرس
مدرس MasterClass مستر کوچ | مدرس رسمی ان ال پی
تایم لاین تراپی (برنامه ریزی عصبی-کلامی) و هیپنوتراپی
alireza@altatc.ca | (647) 671-0002

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا