سبک زندگی

این مادر ۹ ماه بچه شد تا شکارچیان اینترنتی کودکان را به دام اندازد

Roo Powell posed as different young girls online for nine months in order to catch predators. (Photo courtesy: Roo Powell)
Roo Powell posed as different young girls online for nine months in order to catch predators. Photo courtesy: Roo Powell

 

« بیلی » دختری ۱۱ ساله است که از تاریکی می ترسد و در حالی که هنوز رابطه ای عاشقانه را تجربه نکرده یک مرد در ارتباطی آنلاین بطور واضح با او در رابطه با مسائل جنسی صحبت می کند و طی ۵ دقیقه برای او یک عکس می فرستد.

او (دختر) به آن مرد می گوید که با اصطلاحاتی که بکار می برد آشنا نیست و آن مرد اول بصورت گرافیکی برای او توضیح می دهد و بعد از دختر می خواهد برهنه شده و عکسهایی از بدن خودش را برای او بفرستد.

«بیلی» اگرچه نمونه ای از میلیونها کودکی است که از طریق تبادلات آنلاین مورد سوء استفاده قرار می گیرد ولی در واقع او قربانی نیست. او زنی ۳۷ ساله و از مدیران اجرایی یک شرکت فناوری در آتلانتاست که می خواهد با این ترفند شکارچیان اینترنتی کودکان را شناسایی کند.

«روو پاول» مادر سه فرزند است ولی با استفاده از فنون نرم افزاری و تغییر عکسش  ۹ ماه خودش را دختری جوان معرفی کرد. او حتی اتاق خوابش را با استفاده از عروسکهای حیوانات و وسایلی که دختران کوچک دوست دارند تزیین کرد تا محیط پیرامونش نیز در این مسیر قرار گیرد.

روزهای اول این کار برایش خیلی سخت بود ولی کم کم یاد گرفت.

 

او نتیجه این تحقیق و اقدام  را در قالب یک پروژه در Medium in December منتشر کرد و در این رابطه نوشت: من طی ۲ و نیم ساعت چندین تماس با مردها داشتم که ۱۲ مورد آن بی نتیجه بود، با ۷ مرد تماس تصویری گرفتم، با ۱۷ مرد تکس چت داشتم و ۱۱ نفر از آنها آلت شان را هم به من نشان دادند.

 

او می گوید که چند نفر از او درخواست برهنه شدن کردند (با وجود اینکه مشخص بود هنوز سینه های «بیلی» رشد نکرده) برخی نیز از او خواستار عکسهای برهنه از زیر کمر شده بودند که او قبول نکرده است.

یکی دیگر از شخصیتهای «پاول» “لیبی ۱۵ ساله” است که در طی یک ساعت با ۷  و طی ۹ روز با ۹۲ مرد گفتگوی زنده داشته است.

“پاول” عضو یک شرکت تحقیقاتی خصوصی، متشکل از ۵ نفر است که بطور تمام وقت روی این موضوع کار کردند تا بتوانند شواهدی برای دستگیری و پیگرد قانونی شکارچیان کودکان پیدا کنند. آنها فعالیتهای باندهای آنلاین را رصد می کردند تا به والدین کمک کنند که پی به ریشه رفتارهای ناهنجار کودکانشان ببرند.

به گفته «بارک» مسئول این گروه در سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۲ میلیون حمله سایبری انجام شده که ۱۴۲ هزار مورد آن به خودآزاری و یا تصمیم به خودکشی انجامیده است. از ۲۰۱۵ نیز این حملات منجر به ۱۶ مورد تیراندازی و کشتار در مدارس ایالات متحده انجامیده است.

 سال ۲۰۱۸  نیز در رابطه با حدود ۹۹ مورد شکارچی کودکان هشدار داده شد و با وجود اقدامات امنیتی و عملیات مخفی در این رابطه، تعداد این جرایم در سال ۲۰۱۹ به ۳۰۰ مورد افزایش یافت.

 

Some of the online identities Roo Powell assumed in order to catch predators. (Photo courtesy: Roo Powell)
Some of the online identities Roo Powell assumed in order to catch predators. Photo courtesy: Roo Powell

 

فوری، علمی و روانشناختی

 

هدف از اجرای این پروژه فقط نشان دادن دامهایی که در اینترنت و فضای مجازی برای کودکان گسترده شده به والدین بوده است.

این گروه داستانهای واقعی زیادی را کشف کردند ولی برای اینکه به قربانیان آسیب نرسد از بیان آن خودداری کردند. بر همین اساس این شرکت با ایجاد حسابهای جعلی موفق به شناسایی شکارچیان اینترنتی کودکان شد.

«پاول» معتقد است که توضیح این موضوعات برای والدین واقعا دشوار است چون آنها فقط آسیب هایی که در مسیر می بینند یا چاقو خوردن بچه ها در اتوبوس مدرسه را جدی می گیرند و چیزهایی را که نمی بینند باور ندارند.

این گروه برای اطمینان خاطر از کارها، از نزدیک نیز با یک گروه حقوقی همکاری داشته اند تا تمام موارد به دقت مستندسازی شود.

ایجاد تعداد زیادی حساب جعلی در رسانه های اجتماعی به آنها نشان داد که دختران بطور حیرت آوری به سمت مسائل جنسی سوق داده می شوند.

به گفته این گروه پسران نیز توسط دختران زیبا که نشان می دهند هم سن آنها هستند قربانی این باندها و شکارچیان می شوند.

 

فضای مجازی مخفی گاه یغماگران

 

پاول می گوید: اینکه گفته می شود بچه بازها به راحتی قابل شناسایی هستند، تنها زندگی می کنند و افراد ناموفقی هستند واقعیت ندارد چون بسیاری از این مردان هم سن من و خیلی جذاب بودند.

 

وی افزود: بعضی از اعضای تیم ما نیز با افرادی آشنا شده بودند که ارتباط خوبی با مردم داشته، متخصص، تحصیل  کرده و در چندین شغل مشغول به کار بودند.

آنها زندگی ظاهرا معمولی و خوبی داشتند، با فرزندانشان غذا می خوردند و در کارهای خانه کمک می کردند اما وقتی به رختخواب می رفتند با بچه ها بصورت آنلاین ارتباط برقرار می کردند.

 

بنابر گزارش  Cybertip.ca؛ خط ملی کانادا برای گزارشهای مربوط به سوء استفاده های جنسی اینترنتی، از هر ۱۰ کودک کانادایی زیر ۱۸ سال  یک نفر مورد سوء استفاده آنلاین قرار می گیرد.

طی دو سال گذشته تحلیلگران  Cybertip.ca موفق به بررسی ۳۰۵ مورد فریب کودکان شدند که ۲۲ درصد از طریق فیسبوک و مسنجر فیسبوک، ۳۴ درصد از طریق اینستاگرام، اسنپ چت و کیک مسنجر و ۹ درصد از طریق بازیهای اینترنتی صورت گرفته بود.

تقریبا ۴۰ درصد این موارد شامل قربانیان ۱۳ سال و کوچکتر می شود و در بین آنها بچه ۸ ساله هم بوده است.

به گفته «بنیاد دیده بان اینترنت» (IWF) (سازمان بین المللی مبارزه با سوء استفاده های اینترنتی از کودکان) در سال ۲۰۱۸ حدود ۲۲۹.۳۲۸ مورد سوء استفاده جنسی از کودکان گزارش شده که در مقایسه با سال ۲۰۱۷ با حدود ۱۳۲.۶۳۶ (هفتادو سه درصد) ۷۳ درصد افزایش یافته است.

 

آنچه که والدین باید برای محافظت فرزندانشان انجام دهند

 

شارلین “دوک گباور” نویسنده کتاب «قربانیان جنسی دیجیتال» می گوید: میزان بهره برداری آنلاین از کودکان برای اغلب مردم قابل درک نیست. هیچکس نمی خواهد باور کند که در حیاط خلوت خانه او این معضل وجود دارد اما متاسفانه در بسیاری از حیاط خلوت خانه ها هست.

وی با تاکید بر اینکه این معضل با مهارت افزایی والدین در زمینه “داشتن دیجیتال و نظارتهای دیجیتالی قابل کنترل) مهار می شود می افزاید: والدین باید هنگام خواب هم اینترنت را خاموش کنند و هم تلفن همراه را از کودکان بگیرند.

“دوک گباور”  همچنین پیشنهاد می کند که والدین برای تلفن همراه فرزندانشان یک قفل قرار دهند و هر روز گزارشی راجع به تماس هایی که گرفته اند، عکسهایی که دریافت کرده یا فرستاده اند داشته باشند.

به گفته او والدین حتی قبل از خریدن تلفن همراه باید قراردادی را ببندند که به آنها اجازه بازرسی های معمول را بدهد تا به این ترتیب بتوانند جلوی اتفاقات ناگوار را بگیرند.

این محقق معتقد است والدین باید مرتب گالری عکس کودکان، برنامه های پیام رسان و پروفایلهایشان را بررسی کنند. حتی بر روی برخی نشانه ها بررسی داشته باشند چون ممکن است پشت آنها مسائل مشکل ساز باشد.

“دوک گباور” که خودش ساکن لندن–انتاریو است می گوید که بسیاری از والدین قبول نمی کنند که آنها مسئول و پاسخگوی عکسهای پرنوی موجود در تلفن کودکان زیر ۱۸ سال هستند.

وی می افزاید: بر همین اساس هر وقت والدین در رابطه با تجاوز به حریم خصوصی صحبت می کنند من به آنها می گویم: آیا این تجاوز به حریم خصوصی است یا سلب مسئولیت از وظایف والدین؟

 

حریم خصوصی کافی نیست

 

« پاول » به والدین توصیه می کند که حتی به تنظیمات حریم خصوصی تلفنها اعتماد نکنند. حسابهای جعلی او نیز بطور عام و هم بطور خاص پیام می فرستاد.

او می گوید: ما شکارچیان کمی را با حسابهای خصوصی دیدم و هنوز شکارچیانی هستند که از بین نرفته اند.

پاول با تاکید بر اینکه در هر رسانه اجتماعی امکان سوء استفاده و حضور یک شکارچی کودک وجود دارد می افزاید: بچه های براحتی می توانند تنظیمات را تغییر دهند. آنها برای اینکه رسانه های اجتماعی را دنبال کنند می توانند در زمانهایی که والدینشان از آنها دور هستند دست به این کارها بزنند.

او معتقد است اعمال مجازتهای سنگین تر از مجازاتهای فعلی برای سوء استفاده کنندگان جنسی کودکان (پدوفیلیا) و سیستمهای رصد آنلاین می تواند در پیشگیری و پیگرد قانونی این افراد موثر باشد.

مادر | بچه | شکارچیان اینترنتی کودکان | روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا | Tehranto

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا