سبک زندگی

بازنگری شکاف درآمدی زنان و مردان کانادایی

RBC's study found working-age women now control $3.4 trillion in wealth, or 46 per cent of the total.
RBC’s study found working-age women now control $3.4 trillion in wealth, or 46 per cent of the total

 

پس از سالها اخبار بد و شکاف حقوقی زنان و مردان در کانادا یک مطالعه جدید نشان داد شرایط مالی و حقوقی زنان کانادا به بهترین سطح در ۴ دهه اخیر رسیده است.

 

به گزارش تهرانتو نیوز به نقل از هافینگتون پست؛

اقتصاددانان رویال بانک کانادا امسال همزمان با روز جهانی زن تصمیم گرفتند شکاف حقوقی و دستمزد زنان را مورد بازنگری جدی و عمیق قرار دهند.

Dawn Desjardins, Andrew Agapsowicz و Carrie Freeman ، نویسندگان این مطالعه در این تحقیق آورده اند: ما در گزارش های قبلی  IWD ،  روی شکاف هایی که زنان از نظر مدت زمان پرداخت با آن مواجه بودند مانند دوره زایمان متمرکز بودیم، اما امسال با وجود اینکه این مشکلات همچنان وجود دارد ما تصمیم گرفتیم در رابطه با منافع مالی زنان کانادایی برجسته تر تحقیق کنیم.

در حالیکه شکاف های جنسیتی همچنان وجود دارد، اقداماتی جدی انجام شده و بررسی روند دراز مدت یافته های مرکز آمار کانادا دلگرم کننده است.

 

از سال ۱۹۷۶ تاکنون سهم درآمد زنان از ۲۵ به ۴۲ درصد افزایش یافته است.

 

اقتصاددانان رویال بانک کانادا معتقدند که در مقایسه با سال ۱۹۷۶، امروز در مجموع بالغ بر ۲۴۰ میلیارد دلار زنان بیشتر درآمدزایی دارند اما آخرین مرحله از بین بردن شکاف درآمدی زنان و مردان یکی از سخت ترین این مراحل می تواند باشد.

 

Women's share of income has jumped to 42 per cent in recent years, from 25 per cent in 1976. The pace of growth has slowed in recent years.
Women’s share of income has jumped to 42 per cent in recent years, from 25 per cent in 1976. The pace of growth has slowed in recent years

 

Andrew Agapsowicz، یکی از نویسندگان این تحقیق و اقتصاددان ارشد رویال بانک کانادا ، می گوید: هنوز زنان به خاطر بچه ها بیشتر وقتشان را خارج از محیط های کار می گذرانند بنابراین اگر حتی زنان به اندازه مردان در محیط های کاری باشند باز هم یک شکاف وجود دارد.

او می افزاید: بخش عمده تلاقی طی ۳۰ سال گذشته بوده است چراکه تعداد زنان شاغل به مردان شاغل خیلی نزدیک شده است (سال ۱۹۷۶ به ازای هر ۱۰۰ مرد حدود ۵۸ زن شاغل بوده اند و امروز این رقم به بیش از ۹۰ زن رسیده است) بنابر این من فکر می کنم که می توانیم کارمان را در همین مسیر ادامه دهیم.

بنابر پیش بینی رویال بانک، سهم زنان از درآمد کشور طی یک دهه آینده فقط یک درصد افزایش خواهد یافت و در مجموع به ۴۳ درصد از کل درآمد خواهد رسید.

 

گردش مالی ۳.۴ تریلیون دلاری زنان

 

بر اساس این مطالعه، زنانی که در سن کار هستند در حال حاضر کنترل ۳.۴ تریلیون دلار یا ۴۶ درصد مجموع ثروت کشور را در دست دارند و در برخی از موارد حتی وضعیت مالی بهتری نسبت به مردان دارند.

بنابر مطالعات رویال بانک کانادا، زنان مجرد و بدون فرزند اغلب وضعیتی بهتر از مردان مجرد و بدون فرزند دارند و در آمد آنها بالغ بر ۲۵۰ هزار دلار در مقابل ۲۳۰ هزار دلار برای مردان است.

این زنان اغلب بیش از مردان صاحب ملک هستند بطوریکه بنابر این مطالعه ۴۰.۲ درصد زنان بدون فرزند صاحب خانه هستند که این رقم در مردان بدون فرزند و تنها بالغ بر ۳۸.۲ درصد است.

اما پدران تنها هنوز نسبت به مادران تنها از وضعیت ملکی بهتر برخوردارند بطوریکه ۶۲ درصدشان صاحب ملک هستند و این رقم در بین زنان ۳۸.۲ درصد است.

Agapsowicz با ارسال ایمیلی به هافینگتون پست می گوید: با این وجود حتی مادران مجرد نیز در مالکیت خانه پیشرفت کرده و بیشترین سود را در ارزش خالص دارایی های غیر نقدی شان داشته اند. به این ترتیب مادران مجرد نیز سهم بیشتری در بازار مسکن به خودشان اختصاص داده اند.

بنابر این گزارش درآمد خالص مادران مجرد طی سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۶ (منهای بدهی های آنها) سه برابر شده است. این زنان بطور فزاینده ای در بازار کار فعال بوده اند و در ایام بازنشستگی درآمد دارند.

همین موضوع موجب شد تا در سال ۲۰۰۰ مدت زمان مرخصی زایمان خانمهای شاغل از ۶ ماه به یکسال افزایش پیدا کرده و پیوند زنان و کارهای بیرون از خانه را مستحکم تر کند.

 

Single moms have tripled their net worth over the space of two decades, largely due to more of them being in the workplace and more of them owning real estate, RBC says.
Single moms have tripled their net worth over the space of two decades, largely due to more of them being in the workplace and more of them owning real estate, RBC says

 

زنان معمولا بیش از مردان به فکر روزهای بازنشستگی هستند به همین دلیل بیشتر به سمت مشاغل دولتی مانند آموزش، پرستاری و … که در مقایسه با بخش خصوصی برای بازنشستگی مزایای بیشتری دارند می روند.

خبر خوب برای زنان سالمند که در سطح پایین درآمدی بوده اند این است که شکاف دستمزدشان در دوران بازنشستگی با مردان خیلی کاسته شده است.

 

The gap in what women collect from the Canada Pension Plan or the Quebec Pension Plan has narrowed from more than 50 per cent to less than 6 per cent, as women have increasingly been making their own contributions to the retirement fund
The gap in what women collect from the Canada Pension Plan or the Quebec Pension Plan has narrowed from more than 50 per cent to less than 6 per cent, as women have increasingly been making their own contributions to the retirement fund

 

بنابر گزارش رویال بانک کانادا، میزان فقر در بین زنان سالمند مجرد بطور چشمگیری کاهش پیدا کرده و از ۴۲ درصد در سال ۱۹۸۵ به ۲۹ درصد رسیده است که نشان می دهد این شکاف بسیار کاهش پیدا کرده است.

این بدان معنی است که زنان هم از نظر رشد اقتصادی و هم از نظر استانداردهای زندگی در وضعیت بهتری قرار گرفته اند.

در ادامه این گزارش آمده است: زنان …. بطور فزاینده ای مسئولیت پرداخت اجاره، وام، مالیات و قبض های برق را به عهده دارند. یک چهارم زنان خود را بعنوان سرپرست اصلی خانواده معرفی کرده اند که در مقایسه با سال ۱۹۷۶ این رقم ۹.۳ درصد افزایش یافته است.

این گزارش همچنین نشان می دهد که زنان در حال ارتقاء موقعیت «از شاغل بودن به مسئولیت داشتن» هستند طبیعتا با ارتقاء موقعیت شغلی زنان، درآمدشان نیز متعاقبا بیشتر خواهد شد. امروز حتی تعداد زنان تحصیل کرده از دیپلم گرفته تا مدارک دانشگاهی در مقایسه با مردان بیشتر است.

 

بازنگری شکاف درآمدی زنان و مردان کانادایی ، به بهانه روز جهانی زن
بازنگری شکاف درآمدی زنان و مردان کانادایی ، به بهانه روز جهانی زن

شکاف درآمدی | زنان و مردان | کانادایی | روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا | Tehranto

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا