کانادا

همه کانادایی ها در کنار شما ایستاده اند

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا
جاستین ترودو نخست وزیر کانادا

 

ترودو خطاب به خانواده قربانیان حادثه هواپیمای تهران – کی یف گفت همه کانادایی ها در کنار شما ایستاده اند

جاستین ترودو ، نخست وزیر کانادا ، روز یکشنبه در مراسم یادبود قربانیان سقوط هواپیما شرکت کرد و گفت: شنیدن ماجراهای مربوط به ۵۷ قربانی کانادایی این حادثه واقعا دردآور بود.

ترودو در سخنرانی روز یکشنبه در یادبود ادمونتون ، اظهار داشت که او می داند که بسیاری از قربانیان در پی پیدا کردن فرصت های جدید برای خانواده هایشان به کانادا آمده بودند ، اما حالا هم خودشان از دست رفته اند و هم خانواده هایشان داغدار آنها شده اند.

این هواپیما چهارشنبه گذشته لحظاتی پس از برخاستن از تهران مورد اصابت موشک ایران قرار گرفت و تمام ۱۷۶ سرنشین آن از جمله ۱۳۸ نفر که راهی کانادا بودند درگذشتند.

ایران اعتراف کرده است که این هواپیما در خلال تنش های زیاد با ایالات متحده، با یک موشک کروز اشتباه گرفته شده است.

ترودو با اشاره به اعتراف ایران مبنی بر به اشتباه گرفتن این هواپیما با هواپیماهای امریکا و در نتیجه شلیک غیر عمد به این هواپیمای مسافربری، تصریح کرد که این حادثه برای کانادا یک تراژدی است و نباید تکرار شود.

وی افزود: هیچ کلمه ای نمی تواند درد، اندوه و عصبانیت شما را کاهش دهد اما من صمیمانه به شما می گویم که تمام کانادایی ها در کنار شما ایستاده اند. این تراژدی هرگز نباید رخ می داد.

نخست وزیر کانادا اظهار داشت: ما تا زمانی که پاسخگویی وجود نداشته باشد استراحت نخواهیم کردو  تا زمانی که عدالت برقرار نشود از پای نمی نشینیم.

ترودو گفت برخی از کسانی که در این سانحه درگذشته اند ، از نخبگان دانشگاه آلبرتا بودند.

همسر یکی از قربانیان این سانحه، همسر و فرزند ۱۰ ساله خود را از دست داد، پسری که روزی می خواست نخست وزیر شود.

وی همچنین درباره یک دندانپزشک موفق در ایران صحبت کرد که به همراه خانواده به کانادا نقل مکان کرده بود اما غالباً به ایران بازمی گشت تا بتواند هزینه های دوره را بپردازد تا در اینجا دندانپزشک شود. او چند هفته پیش مدارک تحصیلی خود را دریافت کرد.

ترودو گفت: وی در نهایت به منظور بهبودی اوضاع زندگی اش به اینجا آمد تا بهترین آینده ممکن را برای فرزندان خود بسازد. به جز اینکه او در آن پرواز بود اکنون خانواده اش هیچ ایده ای ندارند که آینده آنها چه خواهد شد.

 

ترودو خطاب به مردم ایران : همه کانادایی ها در کنار شما ایستاده اند
ترودو خطاب به خانواده قربانیان سانحه هواپیمایی اوکراین : همه کانادایی ها در کنار شما ایستاده اند

 

یکشنبه دوازدهم ژانویه علاوه بر آلبرتا شهرهای دیگر کانادا شاهد برگزاری مراسم یادبود برای جان باختگان این سانحه دلخراش بودند.

در گالری هنر ونکوور ، هارجیت ساجان وزیر دفاع ملی این سانحه را یک فاجعه ملی خواند و گفت دولت که دولت تا جواب درستی به خانواده های داغدار ندهد دست از تلاش برنمی دارد.

در دانشگاه تورنتو نیز مراسم  یادبودی برای این درگذشتگان از جمله یک کودک یکساله برگزار شد.

فاتی مرتضوی ، که بهترین دوستش در این سانحه جان باخته است گفت: اجتماع و در کنار هم جمع شدن به او کمک کرده تا با این فاجعه کنار بیاید.

مرتضوی گفت: برای ما تسکین دهنده است وقتی که می دانیم کسی به این افراد اهمیت می دهد؛ این برای ما بسیار مهم است.

کریستیا فریلند، معاون نخست وزیر نیز با حضور در این مراسم گفت که این حادثه و زیانهای آن فراتر از دانشگاه تورنتو است.

وی با تاثر زیاد افزود: این حادثه و تبعاتش ضایعه تورنتو، ضایعه انتاریو و ضایعه کانادا است و هیچ چیز نمی تواند جای آنها را پر کند … این زخم همیشه با ما خواهد بود.

روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا