کانادا

بنابر داده های آماری خطاهای پزشکی کانادا رو به افزایش است

خطاهای پزشکی کانادا
خطاهای پزشکی کانادا

بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ بیش از ۵۵۰ شی خارجی بطور ناخواسته در هنگام درمان و جراحی در بدن بیماران کانادایی باقی مانده است و این معضل رو به افزایش است.

بنابر گزارش جدید موسسه اطلاعات سلامتی کانادا طی دو سال مذکور ۵۵۳ شی خارجی مانند گاز استریل و ابزارهای پزشکی در بدن بیماران باقی مانده اند.

مقایسه آمار این اشیاء در سالهای ۲۰۱۷- ۲۰۱۸ با ۵ سال قبل از آن حاکی افزایش ۱۴ درصدی خطاهای پزشکی است.

بنابر اطلاعات بدست آمده از سیستم مراقبتهای سلامتی کانادا و مقایسه آن با سایر کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی این رقم در مقایسه با ۱۲ کشور توسعه یافته مانند سوئد، هلند و نروژ ۲ برابر بیشتر است.

«تریسی جانسون» رئیس موسسه اطلاعات سلامتی کانادا در این رابطه می گوید: آمارها فقط تعداد خطاهای رخداده را نشان می دهند اما چگونگی و علل آنها مشخص نیست.

وی با بیان اینکه بیشتر این خطاها را سطحی و در حد یک گاز استریل یا کلیپس هستند و دلایل پیچیده و چند وجهی دارند اظهار داشت: بعضی جراحی ها طولانی و پیچیده هستند و در طی مدت زمان طولانی جراحی اعضای تیم مجبورند تغییر کنند که همین موضوع باعث برخی خطاهای پزشکی می شود.

وی افزود: چک لیستها یکی از موارد جلوگیری از این رخدادهاست و اگر پروتکل آنها در دست نباشد این احتمال افزایش می یابد.

جانسون تصریح کرد: ایمنی بیمار پیچیده است و کسی قصد خطا ندارد اما این اتفاقات هم رخ می دهد.

به گفته وی با توجه به اینکه برخی کشورها از جمله امریکا، انگلستان و استرالیا خطاهای پزشکی شان را گزارش نمی دهند مقایسه با این کشورها دشوار است. آمار کانادا نیز مبتنی بر اطلاعات بیمارستانی است نه استانی.

با این وجود جانسون معتقد است مسلما باید اقداماتی برای بهبود ایمنی بیماران انجام شود و فراموش نکینم که تعداد خطاهای پزشکی ۹.۸ مورد در ۱۰۰ هزار جراحی بوده است.

این رقم در استانهای مختلف نیز متفاوت است بطوریکه کمترین آن با ۵.۷ مورد در ۱۰۰ هزار جراحی در بریتیش کلمبیا و بیشترین آن با ۱۵ مورد در ۱۰۰ هزار جراحی در کبک به ثبت رسیده است.

به اعتقاد وی این خطاها می‌تواند ناشی از سیستم شمارش یا رکوردهای استان باشد.

بنابر یافته های مقایسه ای مراقبتهای بهداشتی، میزان پارگی در هنگام زایمان طبیعی در کانادا در مقایسه با ۲۳ کشور دیگر ۲ برابر بیشتر است.

همچنین میزان عوارض قابل پیشگیری بعد از عمل جراحی مانند لخته شدن خون در ریه پس از جراحی لگن و زانو در کانادا در بین ۱۲ کشور دارای بیشترین میزان بوده است.

«سندی کوسی» از موسسه ایمنی بیماران کانادا در این رابطه گفت: این یافته ها نگران کننده هستند اما باید به عادت آنها و اقدامات لازم برای برطرف کردن آنها نیز توجه داشت.

وی تصریح کرد: این مسائل همانند کوه یخی هستند که فقط نوک آنها پیداست و البته از هر ۱۸ فرد بستری شده در بیمارستان فقط یک نفر درگیر آن می شود.

او ادامه داد: این داده‌ها متمرکز بر روی بیمارستانهاست و ما می‌دانیم آسیب های بوجود آمده قابل پیشگیری است. بنابر اطلاعات موجود صدمات قابل پیشگیری در مراقبتهای بهداشتی پس از سرطان و بیماریهای قلبی سومین عامل مرگ و میر در بین کانادایی‌ها است.

«سندی کوسی» یادآور شد: این بررسی‌ها عملکرد کانادا را در ۵۷ شاخص بهداشتی مورد بررسی قرار داده است که نشان می دهد در ۳۲ دسته در حد متوسط و در ۱۳ دسته در سطحی بالاتر از متداول قرار دارد.

او تصریح کرد: ما بویژه در زمینه‌های مربوط به کیفیت مراقبت از جمله امید به زندگی در بیماران سرطان پستان و روده بزرگ در بالاترین سطح جهانی قرار داریم و موفق بوده ایم.

همچنین میزان مرگ و میر ناشی از سکته قلبی و مغزی در سطح کشور طی ۵ سال گذشته بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. درعین حال ما در ۱۲ گروه از جمله ایمنی بیمار از میانگین جهانی پایین‌تر هستیم که باید بهبود یابد.

منبع: سی تی وی نیوز

روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا