سبک زندگی

درس هایی از مداد …

علیرضا شریفی
علیرضا شریفی

زمانی که مداد در حال ساخته شدن بود سازنده رو به مداد کرد و گفت: می خواهم این مهم را با تو در میان بگذارم و اگر به حرفهای من گوش دهی، زمانی که از اینجا بیرون می روی تبدیل به بهترین مداد میشوی که تا کنون ساخته شده است.

اول اینکه تو ساخته شده ای تا کارهای بزرگ انجام دهی ولی باید برای انجام کارهای بزرگ آماده باشید اجازه بده به دیگران که از تو و توانایی های تو استفاده کنند و به آنها اجازه بده که تو را در دست بگیرند و تنها آن زمان است که خواهی توانست خالق بزرگترین شگفتی ها باشی.

دوم اینکه ممکن است در این راه دچار اشتباه شوی اما این مهم نیست؛ مهم این است که از آن اشتباهات درس بگیری، آنها را اصلاح کنی و پس از آن به حرکت خود و به نوشتن های خود ادامه دهی.

سوم همیشه به خاطر داشته باش که مهمترین بخش تو درون توست نه آنچه در بیرون تو اتفاق بیفتد و یا وجود دارد.

چهارم اینکه بعضی مواقع باید تیز شوی و این تیز شدن ممکن است سخت و دردناک باشد. چیزی که حائز اهمیت است این است که تو تیز بمانی و اگر میخواهی مداد بهتری باشی آماده باش که هر از گاهی زندگی تو را تیز کند.

درس هایی از مداد ...
درس هایی از مداد …

نکته آخر اینکه مهم نیست اندازه تو چقدر باشد: کوتاه یا بلند. هر آنچه که هستی و هرچقدر که هستی واقعی باش و در راستای هدف بزرگ خود به نوشتن ادامه بده. در این صورت زمانی که دیگر نباشی با خود خرد بصیرت دانش و یادگاری های بزرگ به جا خواهی گذاشت و دیگران از آن سود خواهند برد.

مداد این ۵ نکته کلیدی را فهمید و به سازنده اش قول داد تا به هدف والای او به بهترین شکل ممکن عمل کن.

من معمولاً از این داستان درکلاس ها و سمینارهای خود استفاده می کنم, برای اینکه فکر می کنم همه ما مثل همین مداد هستیم.

اول اینکه همه ما به دنیا می آییم تا کارهای بزرگ انجام دهیم اما باید به دیگران اجازه دهیم که از استعداد ما و همچنین وجود ما استفاده کنند.

در این راستا باید آماده باشیم تا کارهای مهم را که برای آن به دنیا آمده ایم انجام دهیم؛ برای اینکه تک تک ما توانایی انجام کارهای بزرگ را داریم.

دوم اینکه همانند این امداد همه ما اشتباه می کنیم اما باید از این اشتباه ها درس بگیریم و به زندگی خود ادامه دهیم چرا که هرگز شکستی وجود ندارد، بلکه همه آن درس هایی است که دیر یا زود باید بیاموزیم تا به انسانی قوی تر و بهتر تبدیل شویم.

چنانچه این درسها را نگیریم هرگز به فردی بالاتر و قوی تر تبدیل نخواهیم شد. یادگیری نیازمند متفاوت بودن است ولازمه متفاوت بودن درس گرفتن از سختی ها و اشتباهاتمان است.

سوم این که ارزش واقعی ما بستگی به ارزش داشته های ما ندارد و مهمترین بخش ما بخشی است که در درون ماست: ذهن ما، روح ما، و بدن ما.

برای این بخش ها چه کارهایی انجام می دهیم و چگونه می توانیم درونمان را رشد دهیم و یا قوی تر کنیم؟

چگونه به دانش خود اضافه می کنیم؟

همیشه به یاد داشته باشیم که مهمترین منبع ما آن چیزیست که در درونمان داریم .دانش و بصیرت، عشق و محبت، نیت و یا افکارمان.

نکته چهارم: شاید در طی مسیر زندگی با لحظات سخت، چالش های کوچک و بزرگ و موانع و دشواری هایی را روبرو شویم اما همواره باید به یاد داشته باشیم که این ها همان مداد تراش هایی هستند که باید با آنها سرو کار داشته باشیم؛ چرا که در زندگی باید بتوانیم به سمت جلو برویم تا بهتر و قوی تر و پرتوان تر شویم. لحظات سخت هرگز همیشگی نیستند اما انسان های قوی همیشگی هستند.

و نکته پنجم اینکه ما نیز همانند مداد، لحظات سختی را سپری خواهیم کرد و در راستای نوشتن و انجام کارهای بزرگ، کوچک و کوچکتر خواهیم شد؛ پس به نقاط ضعف خود آگاه باشیم و این حقیقت را بپذیریم که ممکن است بعضی وقت ها شرایط از کنترل ما خارج باشد اما وظیفه ما این است که با قدرت به سمت جلو حرکت کنیم تا بتوانیم به هدفمان برسیم. چرا که چیزی که در نهایت از ما باقی خواهد ماند اثر مثبت، بصیرت و میراثی گرانبها است که برای جامع و اطرافیانمان مفید خواهد بود.

*دکتر علیرضا شریفی
مشاور مدیریت استرس – مدرس MasterClass مستر کوچ | مدرس رسمی ان ال پی
تایم لاین تراپی (برنامه ریزی عصبی-کلامی) و هیپنوتراپی
alireza@altatc.ca | (647) 671-0002

روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا