کانادا

شبکه های اجتماعی با افسردگی نوجوانان ارتباط دارد

شبکه های اجتماعی با افسردگی نوجوانان ارتباط دارد

مطالعات جدید محققان بیمارستان سن جاستین مونترال نشان میدهد مدت زمان استفاده نوجوانان از شبکه های اجتماعی در تشدید علائم افسردگی آنها تاثیر دارد.

این تحقیق با هدایت دکتر پاتریشا کنراد، استاد روانشناسی دانشگاه مونترال طی یک دوره ۴ ساله تاثیرات استفاده از شبکه های اجتماعی را توسط نوجوانان مورد بررسی قرار داده است.
دکتر کنراد در این رابطه گفت: آنچه که بیش از هرچیز در بررسی تاثیر رسانه های اجتماعی در این تحقیق نظر ما را جلب کرد مدت زمان استفاده از دستگاه دیجیتال بوده است.
Elroy Boers یکی از همکاران دکتر کنراد در این تحقیق در رابطه با علت افزایش علائم افسردگی نوجوانان هنگام استفاده از شبکه های اجتماعی را مقایسه زندگی خود با افراد بالادستی که در این شبکه ها مانند اینستاگرام هستند خواند و آنها را موجب بروز احساسات بد در نوجوانان دانست. نکته قابل توجه در این تحقیق این است که این نوجوانان در هنگام بازی های ویدئویی نه تنها دچار حالتهای افسردگی نمی شدند بلکه سرگرم بوده و موجب شادیشان می شد.
دکتر Martin Gignac، رئیس بخش روانپزشکی بخش کودکان و نوجوانان بیمارستان اطفال مونترال نیز در این رابطه گفت :
طی سالهای اخیرا تعداد نوجوانانی که به دلیل تمایل به خودکشی در این بخش بستری می شوند افزایش یافته است.
وی افزود: من فکر نمی کنم رسانه های اجتماعی تنها دلیل این موضوع باشند ولی یکی از موارد خطرناک هستند که باید آنها مورد نظارت قرار گیرند.
Gignac با اظهار امیدواری در رابطه با آموزش استفاده صحیح از این تکنولوژی ها برای انجام فعالیتهای سالم و رفتار خوب یک شهروند در مدارس تصریح کرد: خیلی مهم است که ما به جوانان بیاموزیم چگونه از ارتباطات آنلاین استفاده کنند و بدانند وقتی در زمان سلامتی شان پستی را زنده و آنلاین ارسال می کنند ممکن است این موضوع در شرایط سخت هم برایشان پیش بیاید.
این محققان طی سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ مدت زمان استفاده ۳۸۰۰ دانش آموز مونترالی در مقطع کلاسهای ۷ تا ۱۱ را از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام ، تلویزیون و بازی های ویدئویی در طول هفته مورد بررسی قرار داده و دریافتند مدت زمان استفاده این نوجوانان از شبکه های اجتماعی و تلویزیون در افزایش علائم افسردگی آنها تاثیر داشته است.
نتایج این تحقیق نیز در آخرین شماره JAMA Pedatrics ، ژورنال انجمن پزشکی امریکا منتشر شده است.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا