سبک زندگی

صمیمیت و ابعاد ۹ گانه آن در روابط نزدیک

صمیمیت و ابعاد 9 گانه آن در روابط نزدیک
صمیمیت و ابعاد ۹ گانه آن در روابط نزدیک

* کتایون خطیر / مشاور خانواده وجامعه شناس

همه ما در بسیاری از صحبت ها و روابط از صمیمیت نام می بریم ولی آیا دقیقا می دانیم که صمیمیت به چه معناست؟ صمیمیت یکی از پدیده های بسیار پرکاربرد و پر اهمیت در علم روان شناسی، دنیای روابط و عمیق ترین نوع رابطه بین ۲ نفر است. در نظریه «تحلیل رفتار متقابل» ارائه شده توسط «اریک برن» در تعریف صمیمیت گفته شده « صمیمیت تبادل احساس ها و خواسته های اصیل فرد است بدون این که قصد پنهان کاری یا سوءاستفاده از طرف مقابل را داشته باشد». صمیمیت و صمیمی شدن با دیگری یکی از نیازهای اصلی است که از نیاز بنیادی تری بنام دلبستگی نشات میگیرد.

ابعاد نه گانه صمیمیت در روابط نزدیک

۱. صمیمیت عاطفی: سهیم شدن و در میان گذاشتن احساسات مثبت و منفی که با طرف دیگر تجربه و درک می کنیم.
۲. صمیمیت روان شناختی: توانایی افشای موضوعات مهم و شخصی مان با طرف مقابل. این نوع صمیمیت مستلزم داشتن امنیت در رابطه است؛ یعنی فرد ترس از طرد شدن، مسخره شدن و تنبیه شدن را نداشته باشد.
۳. صمیمیت عقلانی: درمیان گذاشتن عقاید و افکار و باورها با طرف مقابل . عنصر اصلی در داشتن این صمیمت توانایی دیدن جهان از دریچه چشمان طرف مقابل است.
۴. صمیمیت جنسی: درمیان گذاشتن احساسات و خیال پردازیهای جنسی با طرف مقابل
۵. صمیمیت جسمی(غیرجنسی): نیاز و تمایل به تماس جسمی و فیزیکی با همسر مثل گرفتن دستها یا ماساژ دادن و…
۶. صمیمیت معنوی: درمیان گذاشتن باورها و تجربه ها درباره موضوعات مذهبی و متافیزیکی، اخلاقی، معنای زندگی و رابطه با خدا و جهان بعد از مرگ و… با طرف مقابل.
۷. صمیمیت زیبایی شناختی: درمیان گذاشتن تجارب و ادراکاتی که فرد آنها را به دلیل زیباییشان دوست دارد. موسیقی،شعر، نقاشی و تمامی فعالیتهای هنری را میتوان در این حیطه در نظر گرفت.
۸. صمیمیت اجتماعی و تفریحی: انجام فعالیتها و تجربه های لذتبخش با یکدیگر چه اجتماعی و چه خانوادگی و چه فعالیتهای دو نفره.
۹. صمیمیت زمانی: یعنی اینکه افراد به چه میزان تمایل دارند با طرف مقابل خود وقت صرف کنند. برخی افراد پانزده دقیقه و برخی دیگر مشتاقند تمام روز را در کنار طرف مقابل باشند.

باید بدانیم که انسان بطور ذاتی و فطری موجودی اجتماعی است و تمایل به روابط شخصی نزدیک با دیگران دارد مگر در روند رشد و زندگی اجتماعی اش، تجربه های منفی ای از روابط با دیگران داشته باشد و یا از روابط با دیگران نهی شده یا ترسانده شده باشد.در مثلث عشق اشترنبرگ یکی از مولفه های اصلی روابط عاشقانه و ازدواج، صمیمیت است . زوجی که در روابطشان صمیمیت نباشد دچار مشکلات زیادی خواهند شد. متاسفانه بعضی از افراد در روند رشد و جامعه پذیر شدن می آموزند که با دیگران نباید صمیمی شد و به مرور تبدیل به افرادی می شوند که با کسی صمیمی نمی شوند و اینگونه در روابط عاشقانه شان نیز دچار مشکلات زیادی می شوند. آن دسته از مردان یا زنانی که تمایل به بروز احساسات و نیازها و خواسته های خود ندارند و اکثرا ترجیح می دهند سکوت کنند، برخلاف تصور عمومی کسانی هستند که طرف مقابل را به شدت می آزارند. متاسفانه کم نیستند افرادی که دائما در حال ترسیدن از صمیمی شدن با دیگران هستند، به این دلیل که آنها باور دارند آنطور که باید شایسته عشق نیستند ( البته ممکن است که خودشان به این باور آگاه نباشند) و از ترس اینکه مبادا دیگران آنها را طرد کنند از دیگران دوری می کنند. افرادی که صمیمی نیستند آسیب پذیرند و به راحتی نمی توانند رابطه برقرار کنند. صمیمیت برای حفظ یک
زندگی سالم اجتماعی بسیار حیاتی و ضروریست.

صمیمیت و ابعاد 9 گانه آن در روابط نزدیک
کتایون خطیر
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا