سبک زندگی

علائم هشدار دهنده رابطه های همراه با سوء استفاده

کتایون خطیر
مشاور خانواده وجامعه شناس
۶۴۷-۳۹۱-۳۸۰۹

آیا ممکن است از شما سوء استفاده شود و خودتان متوجه اش نباشید؟
سوء استفاده ممکن است همیشه به شکل مشهود و فیزیکی آن صورت نگیرد (مانند کتک زدن ؛ هل دادن) و گاهی بصورت مخفی و ملایم صورت گیرد.
ممکن است در رابطه تان احساس سردرگمی و عدم اطمینان داشته باشید و ندانید علت این حالتان چیست؟ و احساس کنید که رابطه شکننده ای دارید. در اینجاست که شما بصورت روانی مورد سوء استفاده قرار گرفته اید.

در این حالت طبیعتا شما گارد گرفته و آنطور که خودتان هستید عمل نمی کنید.

علائم هشدار دهنده رابطه های همراه با سوء استفاده
علائم هشدار دهنده رابطه های همراه با سوء استفاده

سوء عاطفی و روانی:
سوءاستفاده روانی زمانی رخ می‌دهد که فردی سعی بر متقاعد کردن فرد دیگری از طریق تحمیل باورهای درست یا نادرست خود دارد. این نوع سوءاستفاده اغلب در زندگیِ فرد قربانی تغییرات شدیدی برجای می‌گذارد و در حالی که اغلب خود فرد از این بهره‌کشی عاطفی بی‌خبر است و ناچارا مجبور می‌شود نیازها و خواسته‌های فرد سوءاستفاده‌گر را برآورده سازد. به عنوان مثال مردی که در حال خیانت به همسرش است، اما مکررا اصرار دارد که همسرش دچار توهم شده و همه چیز را انکار می کند و حتی شواهد را تحریف کرده، بطوری که گاهی منجر به عذرخواهی همسرش می شود.

سوءاستفاده روانی بر اعتماد به نفس افراد اثرات منفی می‌گذارد و قربانیان این سوءرفتارها، اغلب احساس بی‌پناهی و ناامیدی می‌کنند.

علاوه بر این فردی که دیگری را مورد سوءاستفاده روانی قرار می‌دهد به‌ طور ماهرانه‌ای قربانی خود را متقاعد می‌ کند که اگر احساس ناامیدی و وابستگی دارد و در رابطه شان موفق نیستند به دلیل اشتباهات و خطاهای اوست و بدین ترتیب فرد قربانی، خود را مسئول اتفاقات بدی می‌داند که برایش رخ می‌دهد.

استفاده از جادوی عاشق بودن برای کنترل:
شکل متداول سوء استفاده عاطفی و روانی، استفاده از واژه دوست داشتن و اظهار «عشق مشروط» است. به این معنا که تداوم دوست داشتن خود را مشروط بر تغییر یا انجام بعضی از رفتارها و خواسته ها کند. به عنوان مثال گفته شود: اگر زن خوبی باشی و هر روز غذا درست کنی، آنوقت عاشقت می مانم.

سوءاستفاده های روانی اغلب به شکل رفتارهای زیر نمود پیدا می‌کند:

۱- تحقیر و شرمنده کردن شما
۲- رفتارهای توهین‌آمیز و بی‌توجهی‌های مداوم
۳- انتقادهای سرسختانه
۴- خودداری از برقراری ارتباط
۵- نادیده گرفتن طرف مقابل
۶- برقراری رابطه فرا زناشویی
۷- نشان دادن رفتارهای اغوا کننده با جنس مخالف
۸- سرزنش و بد لحن صحبت کردن
۹- حسادت‌های نامعقول
۱۰- دمدمی مزاج بودن‌های شدید
۱۱- تمسخر و نیشخند زدن
۱۲- گفتن جملاتی مانند: «من تو را دوست دارم اما …» یا «عاشقتم اگر …»
۱۳-گفتن جملاتی مانند «اگر …. من هم….»
۱۴- تلاش برای سلطه بر او
۱۵- محبت نکردن
۱۶- دادن احساس گناه
۱۷- مقصر جلوه دادن مداوم دیگری
۱۸- جدا کردن طرف مقابل از خانواده و دوستانش
۱۹- استفاده از پول و دارایی برای کنترل
۲۰-تماس گرفتن یا پیام دادن های پی در پی و مداوم وقتی از او دورید
۲۱- تهدید به خودکشی اگر خواهان قطع رابطه اید.

وقتی سخن از سوء استفاده می شود همگی ما انسان هایی با شکل ظاهری بخصوصی را در نظر می آوریم و اگر سوال شود که آیا شما اهل سوء استفاده در رابطه تان هستید؟ همگی پاسخشان منفی خواهد بود اما با نگاهی گذرا بر متن بالا در می یابیم که بسیاری از ما در زندگی مشترک گاهی سوء استفاده گر بوده ایم و سوءاستفاده هایی انجام داده ایم. پخوب است بپذیریم و به آن اقرار کنیم و چه بهتر خواهد شد که اگر عذرخواهی نابی هم از یارمان داشته باشیم حتی اگر نادانسته چنین سوء استفاده هایی را انجام داده ایم.
توصیه می شود برای داشتن رابطه سالم و پر دوام از انجام آنها خودداری شود.
گاهی مراجعین عزیزی را خواهیم دید که اظهار می دارند، که خود را مجبور به انجام چنین کارهایی برای تغییر رفتار منفی طرف مقابلشان در رابطه می بینند.
( همین می شود سوء استفاده)
اگر احساس می کنید در رابطه ای هستید که شریک زندگی تان احتیاج دارد که تغییری در رفتارش صورت دهد از او بطور قاطعانه بخواهید و اگر موفق نشدید، آنجاست که توصیه می شود از دیگرانی که در این کار متبحر هستند مانند روانشناسان و مشاوران کمک بگیرید.

صمیمیت و ابعاد 9 گانه آن در روابط نزدیک
کتایون خطیر

روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا