سبک زندگی

متعهد و علاقه مند بودن به رشد شخصی

متعهد و علاقه مند بودن به رشد شخصی

یکی از ویژگی های مهم شخصیتی که بهتر است در انتخاب همسر مورد توجه قرار گیرد. « متعهد و علاقه مند بودن به رشد شخصی» است.

تعهد به رشد شخصی: انتخاب شخصی که برای رشد، شکوفایی و تکامل شخصیتش، ارزش زیادی قائل است درحقیقت به نوعی تضمین کننده داشتن زندگی ای موفق و رو به سوی خوشبختی است.

همسر سالم و عاقل در عمل به دنبال خوشبختی، تکامل و بهبود روابطشان است و اینطور نیست که منفعلانه و تنها در آرزوی زندگی بهتر باشد؛ در این راستا فعالانه عمل کرده و از پژوهش ها، علوم و تکنیک ها بهره می برد و به جای در جا زدن، در پی تغییر خود برای داشتن زندگی بهتر است.

مشتاقانه برای رفتن به سخنرانی های علمی برنامه ریزی می کند و یا در کلاسی ثبت نام کرده، کتابی خریداری و یا در صورت لزوم برای رفتن پیش مشاور یا روانشناس پیش قدم می شود .

( توجه داشته باشید که متاسفانه بسیاری از روابط هنگامی که یکی از طرفین خواهان تغییر وضعیت است ولی دیگری از همکاری سر باز می زند دچار بحران جدی می شوند ).

متاسفانه بسیاری از ما فقط در حد صحبت به بهبود و ارتقاء شخصی می پردازیم. ولی هنگامی که پای عمل به میان می آید هیچ کار مفیدی جز گلایه کردن انجام نمی دهیم از وضعیت فعلی روابطمان ناخشنودیم ولی در عمل منتظر معجزه ای هستیم و اقدامی برای بهبود وضعیتمان نمی کنیم، حتی می توانیم با یک جستجوی ساده در اینترنت مطالب بسیاری برای بهبود روابطمان بیابیم اما انگیزه انجام این کار ساده را هم نداریم و مدام از وضعیت موجود شکایت کرده و یک سر گله داریم و اگر شخصیت خود را بررسی کنیم نه تنها به سوی کمال گامی بر نداشته ایم بلکه آسیب های زیادی را هم به خود و هم به دیگری رسانده ایم.

چقدر متوجه احساسات خود هستید و به آنها آگاهید؟ به چه میزان با بیان احساسات خود راحتید؟ تا چه حدی حاضرید که احساسات خود را بروز دهید ؟ آیا همیشه به این فکر هستین که اگر احساساتم را بروز دهم می تواند از من سو استفاده کند ؟ در سالهای گذشته در رابطه با عواطف و احساسات خود چه چیزی آموخته اید؟ این آموخته ها چه تغییراتی را در شما ایجاد کرده اند؟ از روابط گذشته ی خود چه درس هایی آموخته اید؟ بر اساس آن آموخته ها در روابط فعلی خود تا چه حد متفاوت عمل می کنید؟ در گذشته، وقتی دچار بحران شدید از چه منابعی کمک گرفتید؟ ( کتاب، مشاوره، روانکاوی و…) آیا مفید واقع شدند؟

با تامل در پاسخ دادن به این پرسش ها، می توانید بیابید که تا چه حد متعهد به رشد شخصی خودتان هستید و آیا خود آمادگی لازم برای برقراری ارتباط را دارید ؟ اگر جوابتان منفی است می دانید که از حالا می بایست چه اقداماتی انجام دهید؟

کتایون خطیر

* کتایون خطیر
مشاور خانواده و جامعه شناس
تلفن : ۳۸۰۹-۳۹۱-۶۴۷

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا