سبک زندگی

موارد مصرف واکسن آنفلوآنزا

دکتر حسین حلال خور
دکتر حسین حلال خور

* دکتر حسین حلالخور

برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا به خصوص در افرادی که در صورت ابتلا به آنفولانزا در معرض خطر بروز عوارض آن قرار دارند بیشتر توصیه می شود:

* افراد با سن ۶۵ سال و بالاتر بدون در نظر گرفتن شرایط جسمانی آنها.

* بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری های مزمن ریوی یا قلبی شامل آسم.

* بزرگسالان و کودکان مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت.

* بزرگسالان و کودکان مبتلا به اختلالات مزمن عملکرد کلیه.

* بزرگسالان و کودکان مبتلا به نقص سیستم ایمنی ناشی از بیماری ها یا مصرف داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی (مانند کورتون ) یا رادیو تراپی.

موارد منع مصرف واکسن آنفلوآنزا 

موارد مصرف واکسن انفلانزا
موارد مصرف واکسن انفلانزا

واکسیناسیون لازم است در بیماران مبتلا به تب یا عفونت حاد به تعویق انداخته شود. در صورت داشتن حساسیت به هریک از ترکیبات فعال یا جانبی دارو مثل حساسیت به ترکیبات تخم مرغ، پروتئین مرغی، پلی سوربات ۸۰ و یا جنتامایسین، از مصرف واکسن بپرهیزید.

* این واکسن را می توان در سه ماهه دوم و سوم بارداری و کودکان بالای ۶ ماه تجویز کرد. در زنان بارداری که به دلایل پزشکی، احتمال بروز عوارض ناشی از آنفولانزا در آنها بیشتر است، مصرف این واکسن بدون در نظر گرفتن ماه بارداری توصیه شده است.

بطور کلی با توجه به فواید بسیار و عوارض کمی که واکسن آنفلوآنزا  دارد در کشورهای بسیاری از جمله کانادا واکسن برای عموم مردم در دسترس می‌باشد لذا در صورت نداشتن منع مصرف تزریق آن تاکید و توصیه میگردد.

عوارض جانبی

از عوارض جانبی شایع ناشی از تزریق این واکسن (یک صدم تا یک دهم) می توان به سردرد، تعریق، درد عضلات و مفاصل، تب، ضعف، لرز، خستگی، واکنش های موضعی شامل سرخی، ورم، درد و سختی محل تزریق اشاره کرد. این عوارض معمولاً طی یک تا دو روز بدون درمان برطرف می شود.

ایمنی

ایمنی سرمی معمولاً بین دو تا سه هفته ایجاد می شود. مدت ایمنی پس از تزریق واکسن بین شش تا ۱۲ ماه است. لذا واکسن باید سالانه تکرار گردد.

روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا