سبک زندگی

هدف گذاری موثر برای موفقیت

هدف گذاری موثر برای موفقیت
هدف گذاری موثر برای موفقیت

*علیرضا شریفی
در ادامه مقاله هفته گذشته که به بررسی قدرت خلق آینده با تصویر سازی ذهنی پرداخته شد در این مقاله قصد دارم به معرفی ویژگی های یک هدف مناسب بپردازم.

به طور کلی برای رسیدن به اهداف نیاز به برنامه ریزی و هدف گذاری موثر داریم؛به یاد داشته باشیم که هدف گذاری تا رویاپردازی فاصله بسیاری دارد. رویا پردازی زمانی است که ایده ای بزرگ و در عین حال گنگ و مبهم در سر می پرورانید.

پس چطور می توان به جای رویا پردازی هدف گذاری کرد چگونه می توان اهداف را در سر می پروراند و در نهایت به آنها دسترسی پیدا کرد
برای جواب دادن به این سوال قصد دارم در این مقاله به تفصیر ویژگی مهم برای تعیین هدف بپردازم. اگر می خواهید رویایتان به هدفی مناسب تبدیل شود مطمئن شوید که ویژگی های زیر را رعایت کرده اید:

۱- هدف تان مشخص و با جزئیات باشد: اولین قدم در راه هدف گذاری موثر این است که هدف خود را تا حد ممکن مشخص معین و روشن کنید. سعی کنید تا آنجا که می توانید هدفتان را به صورت مشخص و با جزئیات کامل بنویسید.
۲- هدفتان قابل اندازه گیری باشد: هدف شما نه تنها باید دقیق و با جزئیات باشد بلکه باید بتوان میزان آن را اندازه گرفت. به عنوان مثال به جای اینکه بگویید می خواهم ثروتمند باشم بگویید می خواهم به درآمد ۲۰۰ هزار دلار در سال برسم. یا به جای آنکه بگویید می خواهم اندام خوبی داشته باشم یا چاق نباشم بگویید می خواهم به سایز ۴۲ و وزن ۵۳ کیلوگرم برسم.
۳-هدف شما صرفا مربوط به شماست: این نکته را همواره به یاد داشته باشید که اهدافی که در نظر دارید فقط برای شما هستند نه برای دیگران. بنابراین به جای اینکه برای دیگران هدف تعیین کنید برای خودتان هدف گذاری کنید. شما نمی توانید برای شریک، دوست و یا فرزندتان هدف تعیین کنید هدف شما برای شما و هدف آنها برای آنهاست.
۴-هدفتان برای شما با ارزش باشد: اگر هدفی که برای خود تعیین می کنید برای شما ارزش کافی را نداشته باشد هرگز به شما انرژی و انگیزه لازم برای تلاش جهت به دست آوردن آن را نخواهد داد. پست مطمئن شوید که هدف شما برای تان به اندازه کافی با ارزش است که به شما انگیزه و انرژی مثبت و مفید بدهد.
۵- هدفتان قابل دسترسی باشد: هدف شما نه باید در حدی سخت و غیرممکن باشد که باعث ناامیدی شما برای دسترسی به آن شود و نه در حدی ساده باشد که به شما انگیزه کافی برای شروع و ادامه روند پیشرفتتان را ندهد. سعی کنید هدفتان نسبتا برای تان سخت و چالش برانگیز باشد نه ساده و نه غیر ممکن.
۶- از زمان حال استمراری استفاده کنیم: برای این که هدفتان برای مدت زیادی در ضمیر ناخودآگاه تان جای بگیرد و آن را به خاطر داشته باشید باید آن را به نحوی بنویسید انگار به آن هدف دستیابی پیدا کرده اید. در این صورت ضمیر ناخودآگاه تان شما را برای رسیدن به آن یاری خواهد داد.
۷- واقع بین باشید: برای داشتن هدفی مناسب باید واقع بین باشید. رویا پردازی و یا بیش از حد مثبت بودن هرگز به شما برای رسیدن به هدف کمک نخواهد کرد. بنابراین سعی کنید که با در نظر گرفتن جوانب مختلف به صورت واقع بینانه هدف خود را تعیین کنید.
۸- شما مسئول رسیدن به هدف تان هستید: زمانی که هدفی را برای خود می نویسید مسئولیت آن هدف را قبول کنید. این بدان معنی است که شما مسئول هدفگذاری خود و همچنین رسیدن به آن هستید و نه شرایط اطرافتان.
۹- برای رسیدن به هدف تان زمان تعیین کنید: هر هدفی باید دارای یک زمان مشخص باشد. چنانچه این کار را انجام ندهید دستیابی به هدف تان برای تان بسیار سخت و حتی غیر ممکن می شود. اهداف شما حتماً باید دارای فاکتور زمان برای شروع و پایان باشند.
۱۰- فقط در مورد آنچه که می خواهید بنویسید: همانطور که در مقالات قبلی گفته شد اشاره شد ضمیر ناخودآگاه شما تفاوتی میان آنچه می خواهید و نمی خواهید قائل نیست. چنانچه می خواهید به هدفی برسید آن را به صورت مشخص و معین و به صورت مثبت بنویسید. اگر چیزی را نمی خواهی سعی کنید نقطه مقابل آن را پیدا کرده و سپس آن نکته مثبت را به صورت مشخص در اهداف خود بگنجانید.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که اهداف شما حتما باید نوشته شوند. تفکر در مورد هدف دلخواه شما را به اهدافتان نخواهد رساند. پس اگر در مورد رسیدن به هدف خود مصمم هستید آن را به صورت مشخص به روی کاغذ بیاورید و یا آن را تایپ کنید. این امر باعث می شود که تعهد شما برای رسیدن به آن هدف بیشتر شود.

علیرضا شریفی

*دکتر علیرضا شریفی alireza@altatc.ca | 647-671-0002
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مدرس MasterClass مستر کوچ | مدرس رسمی ان ال پی | تایم لاین تراپی (برنامه ریزی عصبی-کلامی) و هیپنوتراپی | مشاور مدیریت استرس

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا