سبک زندگی

هیپنوتیزم چیست

علیرضا شریفی
علیرضا شریفی

شاید واژه هیپنوتیزم یکی از اسرار آمیز ترین و در عین حال جالب ترین موضوعاتی باشد که مردم در مورد آن صحبت میکنند و تقریبا اکثر افراد جامعه هیپنوتیزم را به عنوان فرآیند یا پدیده ای عجیب و حتی ترسناک می شناسند.
فرایندی که در آن شخص، کنترل و اراده خود را از دست داده و به صورت تمام و کمال مطیع و فرمانبردار فرد هیپنوتیزم کننده میشود.
از نظر عموم مردم، هیچ اراده ای در مقابل هیپنوتیزم کننده وجود ندارد و شاید شما کارهایی را انجام دهید که هیچگاه انجام نداده اید و یا حرف هایی را بزنید که هرگز نمی خواسته اید به آنها اعتراف کنید.
چند نمونه از چنین دیدگاه ها و برداشت های نادرست را در این زمینه ذکر می کنم:

• هیپنوتیزم بسیار ترسناک است

• من نمی خواهم به برخی چیزها اعتراف کنم و یا اصلا در مورد آن ها حرفی بزنم

• اگر نتوانم از خواب هیپنوتیزم بیدار شوم چه خواهد شد

• شنیده ام بعضی افراد هرگز از خواب هیپنوتیزم بیدار نمی شوند

• هیچکس نمیتواند مرا هیپنوتیزم کند چون من هرگز هیپنوتیزم نمیشوم

واقعیت امر این است که هیچ کدام از موارد بالا درست نیست. برای درک بهتر این فرایند اسرارآمیز بهتر است در مورد آن کمی به آگاهی بیشتر برسیم.
همانطور که در مقالات گذشته به آن اشاره کردم در حدود ۹۰ درصد از آنچه که می دهیم صورت نیمه خودآگاه یا ناخودآگاه است. در حقیقت بیشتر کارهایی که ما روزانه انجام میدهیم به صورت ناخودآگاه یا نیمه خودآگاه و از روی عادات یا الگوهای رفتاری و احساسی گذشته است تا از روی تصمیم و اراده ما در لحظه. حال این نکته را در نظر داشته باشیم که مغز ما به صورت مداوم در حال فعالیت و ارزیابی اطلاعات جدید و ذخیره شده است.

هیپنوتیزم چیست
هیپنوتیزم چیست

زمانی که میزان فعالیت مغزی ما بالاست ضمیر خودآگاه مان کنترل اطلاعات ورودی را در دست گرفته و از نفوذ اطلاعات جدید، مناسب و سازنده به ضمیر خودآگاه جلوگیری می کند.

به بیان دیگر زمانی که فعالیت مغزی ما بالاست ضمیر ناخوداگاه ما آمادگی دریافت تلقین ها پیام های جدید را ندارد و دریافت اطلاعات توسط ضمیر ناخوداگاه بسیار سخت، پیچیده و یا غیر ممکن می شود.
اتفاقی که در طی فرآیند هیپنوتیزم می افتد این است که فرد هیپنوتیزم کننده به شما کمک می کند تا با رسیدن به آرامش، حجم فعالیت مغزی خود را به حدی کاهش دهید که ذهن ناخودآگاه شما آمادگی دریافت اطلاعات مثبت و جدید را پیدا کند.
در چنین حالتی به جای آنکه ذهن شما امواج مغزی گاما و یا بتا تولید کند میزان فعالیت خود را کاهش داده و به امواج آلفا روی می آورد. در این حالت فعالیت قسمت آنالیزگر ذهن تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده و بنابراین امکان ورود پیشنهادات و تلقین های مثبت به ضمیر ناخودآگاه به شدت افزایش می یابد.
هیپنوتیزم در حقیقت شبیه به حالتی بین خواب و بیداری است به صورتی که شما نه به حدی بیدار و آگاه هستید که بتوانید فعالیتی فیزیکی انجام دهید یا حتی دستان خود را حرکت داده و یا پلک های خود را باز کنید و نه در حدی خواب هستید که صداهای اطراف خود را نشنوید و درکی از اتفاقات اطراف خود نداشته باشید.
دلیل اهمیت بالا و شهرت هیپنوتیزم در این موضوع است که قسمت آنالیز گر ذهن شما به صورت موقت در طی فرآیند هیپنوتیزم شدن به صورت موقت مختل شده و یا از کار میافتد. به همین دلیل است که در این زمان تلقین های مثبت و سازنده فرد هیپنوتیزم کننده به صورت مستقیم و بدون دخالت آنالیز و تحلیل، وارد ضمیر ناخودآگاه شما می شود. در نتیجه شما می توانید با این روش، نگرش، اعتقادات، ارزش های درونی خود و متعاقبا احساسات خود را در جهت بهتر شدن ذهنیت، احساسات و حتی رفتار خود تغییر دهید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پدیده زیبا و تاثیرگذار می توانید من را در شبکه های مجازی دنبال کنید.

*دکتر علیرضا شریفی
مشاور مدیریت استرس
مدرس MasterClass مستر کوچ | مدرس رسمی ان ال پی
تایم لاین تراپی (برنامه ریزی عصبی-کلامی) و هیپنوتراپی
alireza@altatc.ca | (647) 671-0002

روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا