سبک زندگی

پیامدهای احتمالی تفاوت سنی زیاد در ازدواج طبق نظر دکتر الیس و دکتر هارپر

پیامدهای احتمالی تفاوت سنی زیاد در ازدواج طبق نظر دکتر الیس و دکتر هارپر

*کتایون خطیر/ جامعه شناس و مشاوره خانواده
تفاوت سنی زیاد بین زن و شوهر می‌تواند برای هر دو آنها مشکلات زیادی بوجود آورد . هر چند معمولاً در اوایل ازدواج این مشکلات چندان به نظر نمی‌رسند اما پس از گذشت سالها خود را نشان می‌دهند به طور معمول طی پژوهش های بسیار بهترین تفاوت سنی از ۳ تا ۵ سال گزارش شده است.

اتفاقاتی که ممکن است توسط همسر بزرگتر اعمال و احساس شود:

* این امکان وجود دارد که حوصله او را نداشته باشید و نتوانید خامی‌ها، بی‌تجربگی‌ها و کندی های او درباره مسائل زندگی را تحمل کنید. در واقع ممکن است از این که شاهد هستید همسرتان با مسائلی دست به گریبان است که شما مدت‌ها پیش آنها را پشت سر گذاشته‌اید خسته شوید. و در اینجا نقش شاگرد و استادی به خود بگیرید.

* تمایل دارید بیشتر اوقات نقش والد را بازی کنید، زیرا تجربه بیشتری دارید تقریبا غیرممکن است که بتوانید از پند و اندرز دادن و نصیحت کردن همسرتان چشم بپوشید. همین باعث می‌شود که همیشه با همسرتان مانند یک کودک رفتار کنید و در دام ارتباط والد-کودک بیافتید. این ارتباط باعث خشم و انزجار همسرتان نسبت به شما و عصبانیت متقابل شما نسبت به او می‌شود و تاثیر مخربی بر رابطه‌تان می‌گذارد و باعث سرد شدن میل جنسی هر دو نسبت بهم خواهد شد .

* در رابطه قدرت بیشتری پیدا می‌کنید و وسوسه می‌شوید که همسرتان را کنترل کنید. به دلیل بالاتر بودن سن، تجربه‌های بیشتر و احتمالا موفقیت‌های مالی بیشتر ممکن است همسر خود را کنترل کنید تا دست به کارهای ناپخته و حساب نشده نزند. رابطه ای مانند رئیس و مرئوس خواهید داشت.

* ممکن است بخواهید خود را جوان‌تر از سن واقعی‌تان نشان دهید. افراد در هر سنی نیازهای خاصی دارند اما وقتی فردی با همسری بسیار جوان‌تر از خودش ازدواج می‌کند ممکن است از این‌که به نیازهای سنی خودش پاسخ دهد دست بردارد و برای رضایت خاطر همسرش سعی کند که رفتارهای سنین پایین‌تر را انجام دهد در اینجا به هویت شما لطمه وارد خواهد شد.

اتفاقاتی که توسط همسر جوان ممکن است اعمال و احساس شود :

* این امکان وجود دارد که او رابه عنوان یک الگو و آموزگار نگاه کنید و در مقابل او احساس ضعف و حقارت کنید. وقتی همسرتان به مراتب از شما بزرگتر باشد طبیعی است که موفق‌تر، باتجربه‌تر و از لحاظ اقتصادی باثبات‌تر باشد این موضوع می‌تواند فرد را به طور ناخودآگاه تحت تاثیر قرار دهد به طوری که احساس کند همسرش از او بهتر است.

* ممکن است همیشه برای همسرتان نقش کودک را بازی کنید. وقتی که تجربه کمتری دارید و مشاهده می‌کنید که همسرتان باتجربه‌تر است ممکن است به طور ناخودآگاه در مقابل او در اکثر مواقع نقش یک کودک را بازی کنید.

* ممکن است بخواهید خود را مسن‌تر از سن واقعی خود نشان دهید. برای این که تفاهم بین خود و همسرتان را بیشتر کنید، احتمال دارد رفتارهای مطابق با سن خود را کنار بگذارید و مطابق میل او رفتارهای سنین بالاتر را نشان دهید.
شاید بسیاری از ما شاهد ازدواج هایی با تفاوت سنی زیاد در جوامع سنتی گذشته و یا حتی حال بوده باشیم و حتما هم اینگونه ازدواج ها همیشه بطور مطلق کاربرد منفی نداشته و قطعا نکات مثبتی هم داشته باشند ولی آنچه مسلم است با تغییر دنیا از سنتی به مدرنیته چالش های این نوع زندگی بیشتر و بیشتر خواهد شد .
در مورد بزرگتر بودن زن از مرد هم باید بگویم مانند تمامی مسائل دیگر شاهد کارکردهای مثبت این رابطه هم خواهیم بود مانند اداره زندگی از سوی زنی آگاه و عاقل
ولی متاسفانه در کنار این نکات مثبت این نکات منفی است که بیشتر خود نمایی خواهد کرد. مانند نگرانی و اضطراب بسیاری از زنان برای جلوگیری از پیری و چاقی و …
توجه به این مسئله هم لازم است که متاسفانه حتی اگر زوجین پذیرای شرایطشان باشند تا اندازه ای نگاه جامعه و مردم تأثیرات خود را در زندگی مشترک آنها خواهد گذاشت. در هر حال، با نگاهی عمیق می توان خانواده های بسیاری را یافت که با بزرگتر بودن زنان از شوهرانشان زندگی هایی شاد و زیبا دارند و در نهایت اختلاف سنی زیاد و یا بزرگتر بودن زن از شوهر چالش های زندگی آنها را بیشتر می کند و این عشق ، توانایی ها ، مهارت ها، قدرت تطابق و رشد اجتماعی آنهاست که می تواند آنها را تبدیل به زوجی خوشبخت کند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا