سبک زندگی

چگونه از افراد سمی دوری کنیم؟

افراد سمی
افراد سمی

ممکن است در جایی از زندگی خود با افراد سمی مواجه شده و دست و پنجه نرم کنیم. نمونه هایی از این افراد می توانند: خودشیفته ها، افراد سودجو و متقلب و یا خاله زنک هایی که مدام در زندگی دیگران سرک می کشند‌ و آنهایی که در دلسوزی برای خود غوطه ور هستند.
افراد سمی همواره راهی برای ورود به زندگی دیگران می یابند و خلاقانه ماجراهای دراماتیک و پر هرج ومرج راه می اندازند تا در این چرخه بتوانند نیازهای خود را برآورده سازند.
عملکرد افراد سمی معمولا در ناامنی ریشه دارد که اطرافیان خود را به قعر چاه تزلزل و بی ثباتی می کشانند. افراد آسیب رسان و مضر نه تنها می توانند باعث ویران شدن زندگی شما شوند و رشد شما را بتعویق بیاندازند بلکه می توانند شما را به فردی همچون خودشان «سمی و آسیب رسان» تبدیل کنند. خوشبختانه راه های مختلفی برای اجتناب از این افراد وجود دارد و در این مطلب به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم.

– نادیده گرفتن
معمولا این افراد به طرز عجیبی و به هر قیمتی دنبال جلب توجه دیگران هستند. فرض کنید اگر تولد یک فرد دیگر است همه کاری انجام می دهند تا تمام توجه ها رو به خود اختصاص دهند. گاهی شروع می کنند به بلند حرف زدن، حواس دیگران را پرت کردن و اگر توجه لازم را دریافت نکنند ممکن است جروبحث راه بیاندازند و مجادله کنند.
در اینصورت به آنها کمترین توجه را نشان دهید و در عوض زمان زیادی با افراد ساکت تر جمع سپری کنید.
– به اشتراک نگذاشتن مسائلی که می خواهید همچون یک راز باقی بماند…‌
هرگز مسائل خود را با افراد فضول و خاله زنک در میان نگذارید. این افراد عطش زیادی در برملا کردن رازها دارند. مرتبا از جمعی به جمع دیگر رفته و لذت زیادی از فاش کردن مسائل دیگران می برند.
اگر با چنین افرادی مواجه شدید هرگز نیاندیشید که او فقط به شما اعتماد کرده و مسائل دیگران را با شما به اشتراک گذاشته است. آنها فقط در پی تایید دیگران و قصدشان فقط سخن چینی و از بین بردن رابطه هاست.

– دوری از افراد حیله گر و فریبکار
افراد طمع کار و حیله گر زندگی شما را از بین می برند‌. آنها احساسات افراد را به بازی می گیرند تا به هدف خود برسند‌. برای اینکه فریب این افراد را نخورید بهتراست آنها را خوب بشناسید. اگر دائما احساسات شدید و غیرمتعارفی مانند: خشم، تحریک پذیری و غصه در کنار این افراد تجربه می کنید، قطعا به احساس خود اطمینان کنید و از این افراد دوری گزینید.

– ایستادن در برابر قلدری
افراد سمی معمولا به سراغ افراد ضعیف و آسیب پذیر می روند. دراینگونه موارد در مقابل قلدری و سرکشی این افراد بایستید. این بهترین شیوه مقابله با این رفتار بیمار گونه است.

– نادیده گرفتن توهین ها
توهین معمولا در
شکل ها و فرم های
مختلف صورت می گیرد.
هوشمندانه
ترین شکل
توهین به صورت تعارف های زیبا
مطرح می شود مانند:
« هرگز اعتماد به نفس
پوشیدن چنین چیزی را ندارم»، « تو خیلی بامزه ای و حتی خودت هم این را نفهمیده ای» و « تو چه آدم خوبی هستی» .
در جملات بالا به طرز ظریفی فرد در موقعیتی قرار می گیرد که از خود و عملکردش دفاع کند که متعاقبا باعث جریحه دار شدن احساس فرد می شود.
نادیده گرفتن این توهین ها بهترین راه برای نابود کردن نقشه های افراد سمی است.
سخن آخر
می توان گفت راه های زیادی برای دور ماندن از گزند افراد سمی وجود دارد. اما زیباترین شیوه برخورد با آنها ناکام گذاشتن این افراد و بی پاسخ گذاشتن محرک های ایجاد شده از جانب آنهاست.

افسردگی پس از جدایی
زهره کلاهدوز
دکتر زهره کلاهدوز
مشاور خانواده و روان درمانگر
عضو رسمی کالج روان درمانگران اونتاریو

روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا