مسکن و اقتصاد

آشفتگی بازار کاندو آپارتمان در تورنتو

آشفتگی بازار کاندو آپارتمان در تورنتو

Flora Fatemi

*فلورا فاطمی
عضو مشاوران رسمی املاک انتاریو

Sales Rep., Eng. MSc.

 

دوستان گرامی، در سالهای اخیر بازار کاندو آپارتمان در کلانشهر تورنتو شواهدی از افزایش بی رویه قیمتها، افزایش اجاره بها، عرضه محدود، کنسل شدن برخی پروژه های پیش فروش و جدا شدن مسیر بازار آپارتمانها از مسیر وضعیت بازار خانه های دیتچد دارد. نشانه ها هم بازار آینده آنرا برای خریداران، اجاره کنندگان و سرمایه گذاران سخت جلوه می دهند.

بر اساس آمارهای منتشر شده از TREB که هر سه ماه منتشر شده و معاملات موجود در MLS را منعکس می کند قیمت کاندوهای دست دوم با شیب تند در حال افزایش است.

در وضعیت فعلی، واحدهای دو خوابه با قیمت بین ۵۰۰ هزار تا ۷۹۹ هزار پر تقاضا ترین نوع کاندو در شهر تورنتو بحساب می آیند. کاندو های مناطق مرکزی شهر معمولا به قیمتی حتی بالاتر از خواسته فروشنده معامله می شوند.
مشکل اساسی دیگر، پروژه های پیش فروش کاندو می باشد که برخی تا مرحله آخر پیش نمی روند یا به دلایل مختلف به تعویق افتاده و یا کنسل می شوند.

با آنکه هزینه کانستراکشن درسال گذشته با افزایش ۷.۲ درصدی مواجه بود ولی پروژه های بیشتری در GTA اعلام برای پیش فروش واحدهای خود می کنند. گرچه متاسفانه برخی از آنها بخاطر مشکلات اخذ مجوز rezoning از شهرداری دچار مشکل شده و حتی گاهی مجبور به تغییراتی از جمله کاهش تعداد طبقات و یا واحدها هم می شوند که در نتیجه برخی از واحدهای فروش رفته بایستی حذف شوند.

از سال ۲۰۱۷، دوازده پروژه ساختمانی شامل ۵۶۲۵ واحد کاندو در شهر تورنتوی بزرگ خصوصا در داون تاون تورنتو متوقف شده اند.
لازم به ذکر می دانم که بسیاری از این واحدها قبل از اتمام در زمان کوتاهی چندین بار معامله می شوند و به علت ایجاد قیمت کاذب، قیمت فروش کاندوها افزایش یافته و نهایتا آسیب دیگری به خریداران کاندو آپارتمان وارد می شود.

اگر هم خریداری بخواهد واحد را مالک شود بایستی تا زمان تکمیل ساخت منتظر بماند که گاهی تا بیشتر از ۵ سال طول خواهد کشید. ضمن آنکه بایستی توانایی پرداخت هزینه های پنهان مالکیت آن را نیز داشته باشد.
از طرف دیگر، با کاهش میزان تکمیل کاندو آپارتمانهای پیش فروش شده میزان عرضه کاندو در بازار هم کاهش می یابد و علاوه بر بازار خرید، بازار اجاره کاندو نیز تحت تاثیر قرار می گیرد چرا که واحدهایی که می توانستند وارد بازار اجاره شوند عرضه نشده اند.
در این میان، محدودیت در قوانین ساخت و ساز آپارتمانهای رنتال و نیز قوانین سختگیرانه تری که برای کنترل قیمت در واحدهای جدید اعمال شد باعث گردیده که تعداد زیادی از پروژهای ساخت مجتمع های استیجاری رنتال تغییر کاربری داده و به ساخت کاندو آپارتمان روی آوردند.

آمارها نشان می دهند که نرخ خالی ماندن چه واحدهای مجتمع های استیجاری رنتال و چه واحدهای کاندو آپارتمانهایی که برای اجاره عرضه می گردند کاهش یافته است. لذا باز هم کاهش میزان عرضه واحد در بازار و نتیجه آن فشار مضاعف دیگری بر بازار اجاره است.
حتی شهرهای حومه تورنتو نیز از این افزایش اجاره بها در امان نمانده اند چراکه افزایش بی رویه اجاره بهای شهر تورنتو آنها را به زندگی درحومه شهر سوق داده است. به امید آنکه شرایط بازار در جهت ایجاد شرایط مناسبتری برای خریداران و اجاره کنندگان کاندو تغییر یابد.

مشاور و پاسخگوی شما دوستان در ارتباط با خرید، فروش و اجاره املاک مسکونی، تجاری و صنعتی ازطریق تلفن یا ایمیل ذیل می باشم. در شماره های آتی به موارد دیگر مرتبط با بازار مسکن تورنتو پرداخته خواهد.

Flora.Fatemi@hotmail.com
۶۴۷-۸۱۸-۶۰۱۰

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا