مسکن و اقتصاد

ابهامات برنامه جدید دولت برای کمک به خریداران خانه !!

ابهامات برنامه جدید دولت برای کمک به خریداران خانه !!

ابهامات برنامه جدید دولت برای کمک به خریداران خانه !!

دوستان گرامی، در یکی از مقالات پیشین درباره طرح دولت فدرال برای کمک به خریداران بار اولی خانه (First Home Buyer) صحبت کردم و حال خبر جدید آنکه این طرح از سپتامبر امسال اجرایی خواهد شد.

شرایط دریافت وام

بر مبنای این برنامه، سازمان مسکن کانادا (CMHC) باید تا سقف ۱۰ درصد از قیمت خرید خانه شما را پرداخت کرده و بار وام مسکن شما را سبک نماید. بابت این وام از شما هیچ بهره ای دریافت نمی شود ولی برای دریافت این وام شرایطی وجود دارد.
این وام زمانی به شما تعلق می گیرد که درآمد شما و همسر شما (درآمد خانوار) بیشتر از ۱۲۰ هزار دلار در سال نباشد.

حداکثر میزان این وام و وام مسکن شما مجموعا نبایستی از ۴۸۰ هزار دلار بالاتر برود. اگر خانه را از سازنده بخرید، میزان این وام معادل ۱۰ درصد و اگر خانه چند ساله بخرید معادل ۵ درصد از ارزش خانه خواهد بود.

شما در ظرف ۲۵ سال و یا در زمان فروش خانه ملزم به بازپرداخت این مبلغ خواهید بود.

حساب RRSB

کمک مطرح شده دیگر افزایش مبلغ قابل برداشت از «حساب پس‌انداز بازنشستگی» است. بدین صورت که اگر دارای حساب RRSB هستید از این پس می توانید به جای ۲۵ هزار دلار، تا ۳۵ هزار دلار از این حساب برای خرید خانه خارج کنید وهمچنان مالیاتی هم برای آن نمی پردازید.

ابهامات طرح کمکی

دوستان، جزئیات این برنامه هنوز مشخص نشده است و ابهامات زیادی در ارتباط با آن وجود دارد از جمله آنکه آیا اگر در سالهای آتی، ارزش خانه شما بالاتربرود میزان پرداخت شما نیز تغییری خواهد کرد؟

آیا سود حاصله از افزایش قیمت به تناسب بین شما تقسیم خواهد شد؟ همچنین آیا هزینه های پرداختی از قبیل مالیات ملک و… نیز تقسیم شده و یا بطور کامل بعهده شما به عنوان خریدار می باشد؟ و آیا مالکیت مشترک با دولت، می تواند گزینه جذابی برای شما خریداران باشد؟

از سویی دیگر، آیا شما به عنوان خریدار برای دریافت درصد بیشتر، به خرید خانه های نوساز تمایل بیشتری نخواهید یافت؟ و آیا این تغییرات به عنوان یک فاکتور در افزایش تقاضا، بازار مسکن را در کوتاه مدت و بلند مدت تحت تاثیر قرار نخواهد داد؟

آیا با توجه به میزان عرضه کم، حرف و حدیث این برنامه به خودی خود باعث افزایش قیمتها نمی شود؟ آیا این برنامه می تواند شکاف عمیق بین قیمتهای سرسام آور مسکن را با درآمد نسل جوان کاهش دهد؟

دوستان، نهایتا هر برنامه ای مزایا و معایبی دارد. امید به آن است که اجرایی شدن این برنامه که با انتخابات دولت فدرال نیز مصادف خواهد شد، همراه با حمایت ها و زیر ساخت های لازم صورت گیرد که برای اجرای مفید آن لازم است تا علاوه بر آنکه انگیزاننده باشد و به حجم تقاضا کنندگان مسکن بیانجامد، بتواند برای شما خریداران بار اول مسیر را نیزهموارتر نماید.

دوستان گرامی، اگر سؤالی در این زمینه داشتید با من تماس بگیرید.

فلورا فاطمی
عضو مشاوران رسمی املاک انتاریو

Sales Rep., Eng. MSc.

Flora.Fatemi@hotmail.com
۶۴۷-۸۱۸-۶۰۱۰

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا