سبک زندگی

اختلافات بین فردی و اختلافات زناشویی

اختلافات بین فردی و اختلافات زناشویی

اختلافات بین فردی و اختلافات زناشویی برای همسران همیشه پدیده ای ناراحت کننده و تنش زا هستند که در عین حال کاملا پدیده ای طبیعی اند.
اگر تعارضات به صورت مثبتی حل شوند باعث بهبود روابط و رضایت زناشویی در بلند مدت خواهد شد و حتی این نوع یادگیری ها می تواند باعث مقاوم تر شدن فرد در رویدادهای پرفشار زندگی گردد.
دکتر گاتمن پس از سالها پژوهش و بررسی داده های علمی همسران را بر اساس نحوه ی ارتباط و تعامل آنها با یکدیگر بخصوص به هنگام تعارض به ۲ دسته کلی طبقه بندی کرده است.

۱. متعادل
۲. نامتعادل

که متعادل ها به سه دسته ی :

.اجتنابی
. هیجانی
. موفق

و نامتعادل ها به دو دسته ی :

.نامتعادل -متخاصم
.متخاصم-منفصل

تقسیم می شوند.

۱.همسران متعادل اجتنابی:

این دسته سعی می کنند جر و بحث و متقاعد کردن یکدیگر را به حداقل برسانند و اغلب اختلاف نظراتشان را ندیده می گیرند و از آنها می گذرند بخصوص وقتی می دانند که قابل حل نیستند. از اینکه نیازهایشان را به دیگری بگویند پرهیز می کنند و حل مشکلاتشان را به گذشت زمان محول می کنند.
باید بدانیم که اجتناب از تعارضات و مشاجرات باعث عدم تکامل افراد خواهد شد و در اینجا فقط شاهد سرکوب عواطف و هیجانات منفی خواهیم بود.

۲.همسران متعادل هیجانی:

آنها بر عکس گروه اول به شدت احساسی اند. در هنگام بحث سعی می کنند یکدیگر را قانع کنند و بحث را ادامه می دهند.
به طور کلی احساسی و عاطفی هستند و به یکدیگر عشق می ورزند و نگاهشان به یکدیگر نگاهی برابر است. مشاجرات و بحث های زیادی دارند. به راحتی و با حالت عاطفی بحث می کنند. در تعارضاتشان نسبت به هم توجه، احترام و مراقبت دارند. اکثرا اختلافات را حل می کنند . آنها در کنار بحث های زیادی که دارند به یکدیگر به همان اندازه محبت هم می کنند.

۳. همسران متعادل موفق

در طول مشاجرات آرام باقی می مانند و تمایل به حل اختلافات دارند. احساساتشان را نسبت به هم ابراز می کنند ولی اغلب آرام هستند. به نوعی حد وسط دو دسته دیگر هستند.
آرام و به لحاظ هیجانی تحت کنترل هستند. مودب و محترمانه رفتار می کنند و با اعتبار بخشیدن و تصدیق احساساتِ طرف مقابل، همدلانه رفتار می کنند و می توانند از دریچه چشم طرف مقابل به مسائل نگاه کنند. فقط در مورد اختلافات مهمشان صحبت می کنند، از مصالحه و سازش استقبال می کنند و هشیارانه به دنبال راه حلی هستند که برای هر دوی آنها رضایت بخش باشد تا هر دو برنده شوند.
بهترین شیوه حل تعارض

۴. همسران نامتعادل-متخاصم

آنها بر خلاف گروههای قبلی، بحث را با خصومت پیش می کشند و پیش می برند. رابطه و تعاملاتشان در مجموع منفی است، علاقه و عاطفه میانشان کم است. بسیار از هم انتقاد می کنند، همدیگر را سرزنش می کنند و یکدیگر را مقصر می دانند. احساس نیاز می کنند تا خودشان را از حمله طرف مقابل حفظ کنند و سعی ندارند صادقانه به یکدیگر گوش دهند و یکدیگر را درک کنند. به جای آنکه در یک تیم باشند به نظر در دو تیم جدا هستند. روش های حل تعارضاتشان ناموثر است .

۵. همسران متخاصم-منفصل

آنها مانند دو ارتش ضد هم اند که از جنگیدن خسته شده اند و از هم جدا هستند. هنگام تعارضات به هم حمله می کنند اما فضای بین‌شان سرد است و از یکدیگر جدا هستند. این روش پر خطر ترین و نامناسب ترین راه حل تعارض است.
گاتمن معتقد است که بر اساس تحلیل نوع ارتباط همسران با یکدیگر ، می توان احتمال ادامه یا شکست رابطه را پیش بینی کرد .
از نظر گاتمن زوجین متخاصم معمولا در ازدواج هایی ناشاد ماندگارند، در حالی که زوجین متخاصم-منفصل در نهایت از هم جدا می شوند.
خبر خوش اینجاست که شیوه ی حل تعارض اکتسابی و مهارتی قابل یادگیری است.
شاید الان با خواندن این متن بعضی از ما که گاهی نیز از روش های نامتعادل ذکر شده برای حل مسائلمان استفاده کرده ایم نگران شده باشیم ، ولی باید توجه داشته باشیم که هر کدام از ما خط قرمزها و نقاط ضعفی نیز داریم و ممکن است گاهی برای حل مسائلمان از دیگر روش ها استفاده کنیم .اما آنچه مهم است تداوم استفاده از یک روش برای حل مسئله است که ما را در آن گروه می گنجاند.
حل مسئله یکی از مهارت هایی که توصیه می شود که هر فرد آنرا بیاموزد و طبق پژوهش ها خانواده هایی که مهارت حل مسئله را آموخته اند زندگی شادتر و پایدارتری را تجربه کرده اند

داشتن اختلاف نظر و تعارضات در زندگی حتی به میزان زیاد نگران کننده نیست. مسئله اصلی روش مواجه و حل مسئله است. با خوش بینی و بدون نگرانی به دنبال حل مسائل و تعارضاتتان باشید و فراموش نکنید که هر دو در یک تیم بر علیه مسئله بجنگید نه در دو تیم جدا بر علیه یکدیگر.

*کتایون خطیر

(۶۴۷) ۳۹۱-۳۸۰۹

– کارشناس ارشد مشاورخانواده
– مشاور قبل و بعد از ازدواج، تربیت فرزند
-ارتباط با نوجوان و مسائل مرتبط با مهاجرت

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا