کانادا

ارتباط میزان فلوراید با ضریب هوشی

مطالعه جدید محققان دانشگاه یورک در تورنتو نشان می‌دهد کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری میزان بیشتری آب غنی شده با فلوراید مصرف کرده‌اند در مقایسه با سایرین
از ضریب هوشی کمتری برخوردار هستند.
به گزارش تهرانتو ؛ محققان دانشگاه یورک در این مطالعه ۵۱۲ مادر و فرزند را در ۶ شهر بزرگ کانادا مورد بررسی قرار داده و ۴۰ نمونه از آب شرب شهری حاوی فلوراید را نیز آزمایش کردند.
کریسیتین تیل سرپرست این گروه در این رابطه گفت: ما در این مطالعه نمی‌دانستیم که چه اتفاقی قرار است رخ دهد چون تاکنون مطالعه‌ای در رابطه با تاثیرات فلوراید در دوران بارداری انجام نشده بود. نتایج ما را شوکه کرد چراکه همیشه این ماده ( فلوراید ) را یک ماده ایمن می‌دانستیم.
او با اشاره به جدی بودن نتایج این تحقیق یادآور شد: یافته‌ها جدی هستند و دلایل بیولوژیکی هم مبنی بر سمیت عصبی و تاثیر آن برجنین وجود دارد.
فلوراید ، سمی یا مفید؟

وزارت بهداشت کانادا «PHAC» نیز در این رابطه می‌گوید:
مولکولهای فلوراید با کانی سازی مجدد سطح دندان و مهار باکتریهای دهان می‌توانند مینای دندان را سفت و سخت کنند و موجب تقویت دندانها شوند.
بنابر این گزارش فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که تقریبا در تمام منابع آب وجود دارد و موجب کاهش پوسیدگی دندان می‌شود.
ده‌ها سال است که دولتها در سراسر جهان به آب آشامیدنی مردم فلوراید اضافه می‌کنند تا میزان پوسیدگی دندان در کودکان و بزرگسالان کاهش یابد.
اما با وجود اینکه فلوریداسیون آب یکی از موفقیت برتر بهداشت عمومی در قرن بیستم است بسیاری از جوامع نیز به دلیل نگرانی درباره احتمال سمی بودن فلوراید در رابطه با افزودن آن به آبهای عمومی مقاومت می‌کنند.
بنابر آمار وزارت بهداشت کانادا در سال ۲۰۱۷ فقط ۱۳.۹ میلیون کانادایی و به عبارتی ۳۸ درصد از مردم سراسر کانادا به آبهای عمومی فلوراید شده دسترسی داشتند. در ایالات متحده نیز ۶۶ درصد از شهروندان به آبها فلورایده شده دسترسی داشتند ولی این رقم در اروپا فقط ۳درصد است در عوض اروپایی‌ها برای درمانهای جانبی از آبهای معدنی دیگر و سایر استراتژی‌ها برای استحکام دندان‌ها استفاده می‌کنند.
انجمن دندانپزشکان کانادا با انتشار این تحقیق ضمن انتشار یاداشتی اعلام کرد که با وجود عدم پرداختن به مزایای فلوراید در این تحقیق در رابطه با نتایج آن با همکاران و جوامع علمی مشاوره خواهد کرد.
در ادامه این یادداشت آمده است: خیلی مهم است که مشخص شود این مطالعه در سطح نمونه‌ای کوچک به این نتایج رسیده و آیا می‌تواند در مقابل ۴۰ سال تحقیق در رابطه با فواید فلوراید بایستد یا نه؟
در ادامه این یادداشت انجمن دندانپزشکان کانادا بر حفظ بهداشت دندانها در دوران بارداری تاکید کرده و آن را یکی از مسئولیتهای خود دانسته‌اند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا