سبک زندگی

از سفر غافل نشوید

از سفر غافل نشوید

یکی از تفریحات و سر گرمی هایی که همواره بشر در طول تاریخ از آن بهره می جسته سفر کردن بوده است ولی بسیاری از ما شاید بدلایلی از آن غافل شده باشیم.

بطور مثال در حال درس خواندن هستیم، کار جدیدی شروع کرده ایم یا … به این دلایل فکر می کنیم فعلا زمان مناسبی برای سفر رفتن نیست و وقتی اوضاع بهتر شد آن زمان به سفر فکر می کنیم. احتمالا سفر را در ذهنمان پیچیده در نظر گرفته ایم و طولانی.

اگر در شرایط خاصی به سر می بریم که قادر به سفرهای طولانی و… نیستیم می توانیم از سفرهای کوتاه و ساده لذت ببریم تا در زمان مناسب آن سبک سفرهایی را که دوست داریم تجربه کنیم. اگر بدانیم که سفر کردن چقدر برای روح و جسم ما سودمند است آن وقت حتما آن را در اولویتهایمان قرار می دهیم.

۱. سیستم ایمنی بدن بهبود می‌ یابد:

وقتی به محل جدیدی سفر می‌کنید به طور طبیعی به بدن‌تان فرصت تعامل با بسیاری از میکروارگانیسم های مختلف را می‌دهید و بدین ترتیب بدن‌تان آنتی‌بادی‌های بیش‌تری تولید می‌کند. این آنتی‌بادی‌ها بدن شما را در طول زمان تقویت و در آینده از شما در برابر بیماری‌های مشابه محافظت می‌کند.

۲. باعث آمادگی بیشتر ذهنی می شود:

یکی از بزرگ‌ترین فواید سفر این است که شما در معرض اطلاعات جدیدی قرار می گیرید که مغزتان مجبور است آن‌ها را پردازش کند. و اینگونه ذهن شما جوان می ماند و حافظه و تمرکزتان بهبود می‌ یابد.

۳. سطح استرس بدن کاهش می‌یابد:

یکی از بزرگ‌ترین فواید سفر این است که تمرکز ذهن شما را از کار و نگرانی های روزمره برداشته و بر تجربه‌ی مکان های جدید متمرکز می کند.

۴: کمتر کردن خطر بیماری قلبی:

مطالعات نشان می‌دهند که احتمال رخ دادن بیماری‌های قلبی به طور خاص در مردانی که به مدت چند سال سفر تفریحی نرفته اند و از کارشان دور نشده اند بالاتر است.
مطالعه‌ طولی دیگری بر روی بیماری‌های قلبی نشان داد احتمال رخ دادن حمله‌ی قلبی و مرگ ناشی از مشکلات قلبی در زنانی که یک بار در هر شش سال یا کم‌تر به سفر می‌روند در مقایسه با کسانی که هر سال سفر می‌کنند بالاتر است.

۵. سفر خلاقیت را افزایش می دهد:

خلاقیت به شدت با انعطاف‌پذیری عصبی مرتبط است. رفتن به مکان‌های جدید و تجربه کردن بوها، مزه‌ها، صداها، احساسات و مناظر جدید می‌تواند به تشکیل ارتباطات عصبی جدید منجر شود و بدین گونه خلاقیت افزایش یابد.

۶. بهبود استحکام استخوان ها:

وقتی در سفر هستید معمولا در معرض اشعه‌ آفتاب بیشتری قرار می گیرید و بدین گونه ویتامین D مورد نیاز بدنتان برای کلسیم سازی استخوان ها را تامین می‌ کنید.

۷.تجربه ی خوشحالی بیشتر:

همگی انسان ها به دنبال تجربه شادی و آرامش هستند اما اغلب فراموش می‌کنند که بیشتر وقتشان را صرف کار کردن و امور روزانه می کنند و وقتی برای تجربه ی شادی برای خود باقی نمی گذارند. سفر این شرایط را برای شما بوجود می آورد که بتوانید مجموعه‌ای از خاطرات را برای آینده‌تان ذخیره کنید که با یادآوری آنها هورمون‌های شادی (دوپامین وسروتونین) همواره در بدن‌تان جاری شوند.

۸. به کاهش وزن کمک می‌کند:

مشاغل روزمره سبب می‌شود که بسیاری از مردم بیشتر ساعات خود را صرف نشستن در دفتر کار کنند. حتی اگر این‌طور نباشد برخی از شغل‌ها واقعا فعالیت بدنی را تا حدی که بتوانند کالری‌های اضافی را بسوزانند شامل نمی‌شوند. میزان تاثیری که مسافرت روی وزن بدن دارد از فردی به فرد دیگر متفاوت است و همچنین بر اساس نوع فعالیت‌هایی که در سفر انجام می‌شود و وعده های غذایی و میزان حجمی که خورده می شوند می‌تواند متغیر باشد. یک مطالعه در مورد افرادی که اضافه وزن داشتند، نشان داد که سفر به یک مکان دارای ارتفاع بالا حتی بدون ورزش باعث کاهش وزن در یک هفته می‌شود.

۹. سبب تقویت روابط شخصی می شود:

برای زوج‌ها سفر راه بسیار موثری جهت ایجاد تجربیات مثبت جدید است که می تواند ارزش و معنای رابطه را بیش‌تر کند.
مطالعات نشان می‌دهند که فعالیت‌های تفریحی با خانواده مانند مسافرت می‌تواند حس نزدیکی بیشتری بین اعضای خانواده از جمله کودکان و والدین ایجاد کند، احتمال طلاق را کاهش و احساس آرامش را افزایش دهد.

۱۰.تجربه بهتری از عادت ماهیانه خواهید داشت:

اگر از آن دسته خانم هایی هستید که از دوره‌های نامنظم پریودی رنج می برید و PMS را تجربه می کنید بدلیل وجود نور آفتاب و فعالیت بیشتر و تولید کمتر هورمون استرس می توانید دوره ی پریودی آسانتری را هنگام سفر تجربه کنید. آزاد شدن اندورفین در طول سفر به کاهش خستگی و کج‌خلقی شما کمک می‌کند.

۱۱.همدلی و یک دلی را در شما عمیق‌تر می‌کند:

تعامل با غریبه‌ها، به اشتراک‌گذاشتن تجربیاتمان با آنها و شناخت نکات مشترکمان می‌تواند نوعی پیوند و درک بین آدم‌ها ایجاد کند طوری که احتمال رخ دادن آن در زندگی روزمره کم است. این توانایی برای همدردی و ارتباط با دیگران در طول زندگی، چه در محل کار و چه در زندگی شخصی مفید خواهد بود.

۱۲: کاهش احتمال بروز افسردگی و اضطراب:

مسافرت فرصتی را برای شما فراهم می‌آورد تا از شلوغی‌ و گرفتاری‌های زندگی روزمره کمی فاصله بگیرید و بر خودتان و احساسات‌تان تمرکز کنید.
بر اساس مطالعه احتمال بروز افسردگی و سایر مسائل مربوط به سلامت روان در زنانی که هر از گاهی زمان خود را برای سفر و تعطیلات سپری می‌کنند کم‌تر است و در واقع کیفیت زندگی این زنان بالاتر است.
ثابت شده که مکان‌های خاص مانند جنگل‌های آرام یا محیط‌های کوهستانی در کاهش بیماری‌های مرتبط با استرس بسیار موثر هستند. هوای گرم و نور خورشید تاثیر بسیار مثبتی بر افسردگی (به ویژه افسردگی فصلی) دارند چرا که نور می‌تواند ملاتونین و هورمون‌ها را تنظیم کند.

۱۳. باعث افزایش اعتماد به نفس می شود:

یکی از بزرگ‌ترین فواید سفر این است که مسافرت به تنهایی یا با همسن و سالهایتان مسئولیت پذیری در شما را افزایش می دهد و باعث می شود تا توانایی هایتان افزایش یابد و بدین سان عزت نفس تان افزایش می یابد.

۱۴. سازگاری را بهبود می‌دهد:

سفر شما را به چالش می‌کشد! چالش سازگار شدن با فرهنگ دیگر و غالبا در کنار آدم‌هایی که شناخت چندانی از آن‌ها ندارید باعث می شود انعطاف پذیری شما بیشتر شود و این مهارت می‌تواند در زندگی حرفه‌ای و شخصی شما بسیار مفید واقع شود.

۱۵. تخلیه انرژی منفی:

سفر کردن به طبیعت و محیطی آرام می‌تواند سبب شود که بدن‌تان به آرامی نیروهای منفی و مواد زائد را دفع کند و به این ترتیب شما احساس بهتری را تجربه کنید.

۱۶. میل جنسی و قوه‌ی باروری را بهبود می‌بخشد:

ناباروری و کاهش میل جنسی برای بسیاری از زوج‌ها یک مشکل شایع است .
استرس می‌تواند باعث کاهش میل جنسی در مردان و هم در زنان شود و سفر می‌تواند کمک‌تان کند که با این مشکل به خوبی مبارزه کنید.

۱۷. گسترش دانش و چشم‌اندازها و دیدگاه ها:

مطالعات نشان داده‌اند که سفر به کشورهای دیگر می‌تواند تاثیرات عمده‌ای بر شخصیت افراد داشته باشد و کسانی که مدتی را در کشورهای دیگر می گذرانند می‌توانند ارزش‌ها و مفاهیم جدیدی را از سفرهایشان بیاموزند.
مسافرت شما را با آدم‌ها و جوامع متفاوت آشنا می‌کند و دیدتان را به واقعیت‌ها و انتظارات آدم‌های دیگر در سراسر جهان باز می‌کند.
سفر کردن سبب می‌شود نسبت به آدم‌های دیگر حالت پذیراتری داشته باشید.

۱۸. سبب ایجاد احساس جوانی می شود:

ساختار جمعیت در بیشتر کشورهای توسعه یافته به طوری است که تعداد افراد سالخورده بیشتر از افراد جوان است و با سفر به چنین کشورهایی در می یابید که در سنین بالا نیز می توان به صورت فعالانه زندگی کرد.
ثابت شده‌ است کسانی که سفر می‌کنند کمتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل قرار دارند.

۱۹. افزایش توانمندی در کار :

شواهد نشان می‌دهند که سفر به طور منظم در واقع بهره‌وری و عملکرد شما را در انجام کارها بهبود می‌بخشد.
همه‌ی ما می‌دانیم که سفر کردن مغز و توانایی آن را برای انجام وظایف شناختی تقویت می‌کند بنابراین یکی از دلایل بهبود عملکرد پس از بازگشت از سفر همین است.

توصیه می شود که هر از گاهی مرخصی بگیرید و به سفری بروید تا باتری‌های‌تان را شارژ کنید و در عین حال هم از کارتان و هم از فواید سفر رفتن لذت ببرید و عملکرد خوبی هم داشته باشید. سفر می تواند تعاریف متعددی داشته باشد، لازم نیست حتما به دنبال سفرهای خارجی، طولانی یا لوکس باشید.
در حد توان مالی و زمانی تان برای خود سفرهایی ترتیب دهید و در هر شرایطی که هستید طبق شرایط خودتان زمانی را برای گرفتن انرژی از طبیعت و بهره جستن از آن در نظر بگیرید.

منبع: well being secretꞌs
کتایون خطیر
* کتایون خطیر
مشاور خانواده و جامعه شناس
تلفن : ۳۸۰۹-۳۹۱-۶۴۷
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا