سبک زندگی

از ویزا تا پناهندگی یا امان از شایعات

درس هایی که از تحلیل آمارهای رسمی میتوان آموخت

 


Reza Massahi

بررسی و تحلیل از: رضا مساحی
عضو کانون وکلا اونتاریو P1
دفتر خدمات حقوقی و مهاجرتی جهان

۷۱۶۳ Yonge, Unit 213.
info@worldlegalservices.ca
Tell: 647 887 4323

استقبال هموطنان عزیز و همکاران محترم از چاپ آمارها و تحلیل های مرتبط با آن ها به قدری زیاد بود که اولا موجبات دلگرمی ما را فراهم نموده و در ثانی باعث گردید که این هفته را نیز به درج منظری جدید از آمارها و نیز مقایسه معنادار بعضی از داده های آماری اختصاص بدهیم.

visitor visa

هرچند در بخش نتیجه گیری ملاحظه خواهد شد که علیرغم صحبت های روزمره و شایعات متعدد تصور غلط بر آن است که بخش عمده ای از هموطنانی که با قصد سیاحت و بازدید خانوادگی و سایر موارد اقدام به دریافت ویزای مدت موقت کانادا را می نمایند بلافاصله اقدام به طرح شکایت در مراجع رسمی وزارت مهاجرت برای اخذ پناهندگی می‌نمایند؛ لاکن در عمل و با مقایسه آمارهای رسمی منتشر شده از ناحیه وزارت مهاجرت کانادا و سازمان های زیرمجموعه آن به خوبی مشخص می گردد که میزان طرح شکایت پناهندگی به نسبت ویزاهای صادر شده از درصد بالایی برخوردار نیستند.

اما نکته مهم این است که از سال ۲۰۱۶ که نسبت صدور ویزای مدت موقت به میزان شکایت های پناهندگی تنها ۱.۷٪ بوده است این درصد در سال ۲۰۱۹ (و البته تا پایان ماه جولای) به میزانی در حدود ۱۱ ٪ افزایش پیدا کرده یعنی عملاً در حدود ۹ ٪ در طی چهار سال با رشد ثبت تقاضای پناهندگی رو به رو هستیم. این رشد اثرات منفی بسیار زیادی از خود به جا گذاشته که به عنوان بزرگ ترین آن می‌توان به اعمال سختگیری مضاعف وزارت مهاجرت در صدور ویزای ملاقات مدت موقت اشاره نمود. روندی که حدودا از ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ آغاز شده است.

در جدول شماره یک تعداد پرونده های ارجاع شده به وزارت مهاجرت برای تقاضای پناهندگی در طی سال های ۲۰۱۶ تا پایان ماه ژوئن ۲۰۱۹ درج گردیده است.

1
۱

با اندک دقتی در ستون آخر می توان ملاحظه کرد که همه سال بر تعداد پرونده های در انتظار رسیدگی به طور محسوسی اضافه شده است. این مطلب از یک سو رشد زیاد تقاضا ها را نشان می دهد و از سوی دیگر عدم امکان تصمیم‌گیری نهایی (مطابق قانون و ظرف مهلت یک سال) را از ناحیه وزارت مهاجرت عیان می سازد. در حقیقت یکی از نتایج تلخ ستون آخر سال ۲۰۱۹ بیانگر این است که تعداد ۳۵۵۷ فقره شکایت هنوز در پروسه طولانی رسیدگی در انتظار بررسی پرونده و اعلام نظر نهایی مراجع قضایی و اداری وزارت مهاجرت و در صف نگران کننده قبولی یا رد شدن پرونده خود می باشند. انتظاری بسیار سخت با تبعات منفی بسیار زیاد که با توجه به تلخبودن نتایج بهتر است به طرح جزئیات نپردازیم.

جدول شماره ۲ تعداد ویزا های صادر شده مدت موقت به تفکیک سال های ۲۰۱۶ تا پایان ماه جولای سال ۲۰۱۹ را نشان می دهد.

2
۲

افزایش بسیار معنادار صدور ویزا حد فاصل سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و عملاً استفاده از سیاست های انبساطی در بررسی پرونده ها توسط وزارت مهاجرت در صدور ویزای مدت موقت موجب خوشحالی بسیار زیاد خانواده‌هایی گردید که به واسطه سخت گیری های سالهای قبل از ۲۰۱۶ در صدور ویزا، خیلی با دید مثبتی نسبت به ثبت درخواست ویزای ملاقات نگاه ، صد البته اقدام نمی کردند.

سختگیری که عملاً و با کمال تاسف در ماه پایانی سال ۲۰۱۸ دوباره آغاز گردیده و بستگان و دوستان و آشنایان هموطنانمان را در ایران عملاً از دیدار عزیزانشان در کانادا محروم ساخته است.

هرچند سخت گیری های وزارت مهاجرت را به عنوان عامل اصلی عدم صدور ویزا های مدت موقت برشمردیم لاکن طبق بررسی‌های به عمل آمده اخیر از دست اندرکاران و روند اجرایی ثبت درخواست ویزا در ایران نکته تاسف باری را شاهد هستیم و آن هم افزایش شکایت های کیفری (کلاهبرداری و جعل سند و استفاده از سند مجعول) و نیز حقوقی (در قالب مطالبه خسارات و ضرر و زیان های وارده) توسط متقاضیان ویزای کانادا (که متاسفانه به ویزای مولتی ۵ ساله اشتهار یافته) علیه آژانس های هواپیمایی و شرکت های غیر متخصص و یا افراد سودجو و شاغل در این حوزه هستیم.

اشخاصی اعم از حقیقی یا حقوقی که بدون هرگونه مجوز دسمی و قانونی و و بدون کمترین اطلاع از پروسه کاری و جزئیات بسیار مهم و دقیق آن، بدون هرگونه نگرانی از عواقب سوء عملکردشان در سوابق پرونده متقاضی در وزارت مهاجرت کانادا، اقدام به جعل انواع و اقسام اسناد و مدارک آن هم عمدتاً بدون اطلاع متقاضی ویزا می‌نمایند و نهایتاً منجر به صدور نامه های بسیار نا معمول و غیر معمول در سابقه متقاضی ویزا گردیده که بعضاً ممنوعیت اقدام مجدد متقاضی ویزا را در طی دوره پنج ساله باعث می گردند.

ممنوعیتی که به لحاظ بعد کیفری (جعل سند و استفاده از سند مجعول) عملاً و مطابق قوانین موضوعه وزارت مهاجرت کانادا قابل تجدیدنظرخواهی نیستند.
نکته نگران کننده دیگر آن است که این اشخاص غیر متخصص از آنجایی که هیچگونه مجوزی هم از وزارت مهاجرت کانادا ندارند، راساً اقدام به افتتاح حساب اینترنتی به نام متقاضی ویزا (و در عمده موارد بدون اطلاع متقاضی) می نمایند، در نتیجه وزارت مهاجرت کانادا که عملا امکان تشخیص نفر باز کننده حساب اینترنتی را ندارد،ً شخص متقاضی ویزا را به عنوان شخص اقدام کننده تصور می کند و بهانه و دلیل عدم اطلاع متقاضی از جعلی بودن اسناد و مدارک ثبت شده توسط شخص ثالث را به راحتی نمی پذیرد.

تنها پیشنهاد ساده و صمیمی برای متقاضیان ویزا مدت موقت کانادا اطلاع و اطمینان از رسمی و قانونی بودن سمت نماینده اقدام کننده مطابق قوانین کشور میزبان (یعنی کانادا) می باشد که این مهم به سادگی امکان پذیر می باشد. کافیست متقاضی محترم از چند مسیر قانونی نسبت به شناسایی نمایندگان رسمی وزارت مهاجرت اقدام نموده و از طریق ایشان اقدام به ثبت تقاضای خود از مجاری دقیق قانونی بنمایند.

منبع تمام آمارها: وبسایت رسمی وزارت مهاجرت

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا