سبک زندگی

چطور اهداف و علایق خود را شناسایی کنیم؟

چطور اهداف و علایق خود را شناسایی کنیم؟

از خیلی از دوستان میشنوم که به من میگویند «سارا، من هنوز نمیدونیم به چی علاقه دارم. احساس سردرگمی می‌کنم. نمیدونیم به دنیا آمدم که چیکار کنم. اصلا رسالت من تو این دنیا چیه؟»
جالب اینجاست که این سوال فقط مختص مهاجران نیست. به نظر می‌رسد حتی دوستانی که در ایران زندگی می کنند بعد از مدتی دچار سردرگمی و احساس نارضایتی در زندگی می شوند.
همه ما دوست داریم خوشحال زندگی کنیم و می خواهیم از کار و مسیر شغلی مان احساس رضایت کنیم. خبر خوش این است که شما تنها نیستید ولی مهم است که بدانید علاقه، مسیر شغلی و رسالت شما در زندگی یک مقصد نیست. اشتباه ما این است که به دنبال آن مقصد میدویم و آنقدر نگران پیدا کردن آن هستیم که زمان حال را فراموش می‌کنیم. وقتی اهداف و علایق تان را شناسی کنید درواقع به زندگی خود معنا بخشیده اید.

یک زندگی با معنا همیشه لذت بخش تر هست.

راهکار اول:

زمانی را در سکوت و در طبیعت سپری کنید. خوب به صدای ذهن و ندای درونتان گوش بدهید. صدایی که مدتی ست در گوشتان چیزی زمزمه می‌کند. «کتابت رو بنویس». «بیزنس رو شروع کن». «این دوره را ثبت نام کن». به اون صدایی که مدتی است نادیده گرفته اید با دقت گوش کنید.

شما آن صدا را به دلیل ترس از قضاوت، از تنهایی، از شکست و غیره نادیده گرفته اید.

راهکار دوم:

به افرادی که الگوی شما هستند (افرادی را که تحسین می‌کنید و زندگی آنها را دنبال می‌کنید) نگاه کنید. برای مثال اپرا وینفری همیشه جزء زنانی بوده که من تحسین می‌کردم و به برنامه اش نگاه می‌کردم. زنان الهام بخش و قوی را همیشه الگوی خودم قرار دادم. به سخنرانیهای تونی رابینز همیشه گوش می‌کردم. به خودشناسی علاقه داشتم و کتابهای افرادی مثل پائلو کوئیلو و الیزابت گیلبرت را می خواندم . لایف کوچ ها، نویسنده‌ها و سخنرانان همیشه برای من جالب بودند.

شما هم ببینید زندگی کدام افراد برای تان جالب است و در چه زمینه‌ای فعالیت دارند؟ این افراد می توانند جواب سوال شما باشند.

راهکار سوم:

علایق خود را کشف کنید. اگر مطمئن نیستید به چه چیزی علاقه دارید دنبال فعالیت‌ها و کارهایی بروید که برای تان جالب هستند. برای مثال یک کلاس یا کارگاه نقاشی، آواز، بازیگری، نویسندگی و یا موسیقی ثبت نام کنید. وارد جمع ها و گروه‌های ورزشی مثل کوهنوردی، تنیس، ماراتن یا صخره نوردی بشوید. دوره‌های حسابداری، خودشناسی، طراحی، بیزنس و یا کمک‌های اولیه بردارید. به صورت داوطلب برای سازمان هایی که به کارشان علاقمند هستید کار کنید. وقتی وارد فعالیتی می شوید که به شما انرژی میدهد به آن ادامه دهید.

قدمهای کوچک به مقصد دلخواه میرسند.

راهکار چهارم:

قدم اول را بردارید. از نشستن و مدام فکر کردن کسی به جایی نرسیده است. مهم نیست قدمی که بر می دارید چقدر کوچک باشد مهم این است که یک قدم بردارید. شاید باید یک تلفن بزنید یا با کسی مشورت کنید یا دوره‌ای ثبت نام کنید و یا رزومه خود را کامل کنید. تا زمانی که قدمی برندارید تجربه نمی کنید. وقتی تجربه نکنید نمیدانید تمایل به ادامه مسیر دارید یا نه.

هر روز یک قدم لاک پشتی به سمت جلو بردارید مسیر کم کم برای شما روشن و باز خواهد شد.

راهکار پنجم:

از هرچیزی که به شما انرژی منفی میدهد دوری کنید. هرچیزی که ذهن شما را خسته و منفی می‌کند و آرامش شما را از بین می برد از زندگیتان حذف کنید. هر آنچه به شما انرژی مثبت و خوب میدهد را دنبال کنید.

با حذف افراد منفی و کارهایی که انرژی شما را شدیدا می گیرند برای علاقه و کارهایی که به شما انرژی می دهند جا باز کنید.

فراموش نکنید که زندگی هدفمند و معنا دار زندگی لذت بخشی است. هر آنچه در حال حاضر به شما انرژی میدهد دنبال کنید .

زمانی که ندای درون شروع به نجوا می‌کند خوب گوش دهید چون آن وقت زمان تغییر دوباره هست.

برای استفاده بیشتر از مطالب آموزشی، سوال‌های خود، اطلاع از کارگاه ها، کلاس‌ها و یا ارتباط نزدیکتر با من، خوشحال میشم به کانال یوتیوب، اینستاگرام و فیسبوک من بپیوندید.

www.youtube.com/c/sararahimi
www.instagram.com/sara_rahimi_coach
www.sararahimi.ca

* سارا رحیمی
نویسنده، سخنران، لایف کوچ ، عضو انجمن بین المللی کوچهای حرفه ای (ICF)

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا