مسکن و اقتصاد

بازار اجاره مسکن در تورنتو نیاز به ترمز دارد!

دوستان گرامی، اگر جز کسانی باشید که به دنبال آپارتمان یا خانه برای اجاره هستید حتما با افزایش سریع و تعجب آور اجاره ها مواجه شده اید. متاسفانه هر روز امکان اجاره مناسب از جمعیت تورنتو نشینان بیشتر و بیشتر گرفته می شود.
بسیاری از اجاره نشین ها با حداقل حقوق یا نزدیک به آن و یا درآمدی ثابت زندگی می کنند. برخی از دوستان کامیونیتی ایرانی هم برای پرداخت اجاره بها با نرخ تبدیل بسیار بالای تومان به دلار مواجه هستند. در این شرایط ریسک پذیری بالایی وجود دارد.
اما این روند افزایشی اجاره بها از کجا می آید؟ مسلما عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند. قوانین سختگیرانه وام مسکن، از یک سو استطاعت خریداران بالقوه مسکن را کاهش داده و باعث گرایش برخی از خریداران به سمت بازار اجاره شده و از سوی دیگر بصورت غیر مستقیم با افزایش قیمت خرید کاندو، بازار اجاره بهای کاندوها را تحت تاثیر قرار داده است.

عامل موثر دیگر وجود سرمایه گذاران است. بازار برای آنها همیشه بازار است. آنها به خوبی قواعد بازار را می دانند. تقاضای اجاره که همچنان بالاست. حال سرمایه گذاران، خرید مسکن و به دست آوردن سود بسیار از اجاره های سرسام آور را انتخاب می کنند.

دوستان، محدودیت در قوانین ساخت و ساز آپارتمانهای رنتال و نیز قوانین سختگیرانه تری که برای کنترل قیمت در واحدهای جدید اعمال شد هم باعث شده که تعداد زیادی از پروژهای ساخت مجتمع های استیجاری رنتال تغییر کاربری داده و به ساخت کاندو آپارتمان روی آورند. آمارها نشان می دهند که نرخ خالی ماندن چه واحدهای مجتمع های استیجاری رنتال و چه واحدهای کاندو آپارتمانهایی که برای اجاره عرضه می گردند کاهش یافته است. لذا باز هم کاهش میزان عرضه واحد در بازار و نتیجه آن فشار مضاعف دیگری بر بازار اجاره است.
حتی شهرهای حومه تورنتو نیز از این افزایش اجاره بها در امان نمانده اند چراکه افزایش بی رویه اجاره بها شهر تورنتو آنها را به زندگی درحومه شهر سوق داده است. شهرهای اوکویل، اتوبیکو و همچنین می سی ساگا بیشترین تاثیر را گرفته اند.

دوستان، کاهش میزان تکمیل کاندو آپارتمانهای پیش فروش شده، از عوامل دیگری است که این بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. در چند ماه گذشته خبرها حاکی از آماده نشدن به موقع برخی از پروژه های پیش فروش بودند و این به این معنا هم می تواند باشد که واحدهایی که می توانستند وارد بازار اجاره شوند عرضه نشده اند.

علاوه بر موارد بالا، با افزایش جمعیت و رشد روز افزون ورود مهاجران تازه به تورنتو میزان تقاضا برای اجاره همچنان افزایش می یابد. می دانیم که میزان عرضه هم در راستای آن افزایش نمی یابد و متاسفانه نتیجه آن، روند افزایشی بی منطق اجاره بها می باشد.

حال باید ببینیم که دولت برای مقابله با این روند چه قوانینی وضع خواهد کرد. چاره اندیشی درباره وضعیت بازار اجاره تورنتو قطعا می تواند در لیست اولویتهای آنها قرار گیرد.
دوستان، برای دریافت اطلاعات درباره بازار املاک مسکونی و تجاری با من تماس بگیرید تا تجاربم را در اختیار شما بگذارم.

فلورا فاطمی
عضو مشاوران رسمی املاک انتاریو

Sales Rep., Eng. MSc.

Flora.Fatemi@hotmail.com
۶۴۷-۸۱۸-۶۰۱۰

فلورا فاطمی – Flora Fatemi
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا