سبک زندگی

به بهانه فیلم شعله ور نقش مصالحه در یک رابطه چیست؟

به بهانه فیلم شعله ور نقش مصالحه در یک رابطه چیست؟

چقدر سازش برای حفظ یک رابطه زیبا کافی‌ است؟

خلاصه داستان: فرید ( امین حیایی ) مرد میانسالی است که به قرص اعتیاد دارد و همسرش نیز او را ترک کرده و رابطه اش با پسرش نیز چندان درخشان نیست.

در این شرایط او تصمیم می گیرد به زندگی اش سر و سامان دهد اما…

* لیلا بخشی – روان درمانگر

هدف شما که به دنبال یک رابطه هستید پیدا کردن کسی است که «شما را کامل می کند» که با شخصیت شما همخوانی و هماهنگی داشته باشد.

این به این معنا نیست که شما با شخص دیگری همسان هستید، اما شما به عنوان یک قطعه از پازل، سازگاری کامل با یکدیگر را ایجاد می کنید که یک رابطه متحد جدید و شگفت انگیز را ایجاد می کند.

وقتی مردم درباره پیدا کردن یک خانم یا آقای مناسب صحبت می کنند این به آن معناست که آنها به دنبال شخص ایدآل خود میگردند.

براستی یک رابطه ایدآل چیست و برای داشتنش چه باید کرد؟

یک رابطه به خودی خود کامل و ایده آل نمی‌شود مگر اینکه در آن مصالحه و سازش وجود داشته باشد که این نیاز به درک و همکاری دو طرف دارد.

ولی‌ چقدر مصالحه کافی‌ است؟

در ابتدا و مرحله پرشور یک رابطه، زمانی که شما در حال کشف و لذت بردن از رابطه عاشقانه جدید خود هستید، جهان یک مکان شگفت انگیز است و پرندگان در ادای احترام به این عشق زیبا آواز میخوانند.

این احساس غیر قابل مقایسه با هر احساس دیگری است و به طور طبیعی شما می خواهید آن را برای همیشه یا حداقل تا زمانی که ممکن است حفظ کنید.

شما ممکن است بگوئید که هر کاری می کنید تا این رابطه هرگز به پایان نرسد. ولی‌ باید این را بدانید که حفظ و ادامه یک رابطه زیبا به این سادگی‌ نیست است.

سازش در دوزهای کوچک بسیار عالی است، که این خود تاثیر بسزایی در نرم و روان کردن یک رابطه دارد.

مثلا وقتی‌ شریک زندگیمان در حال صحبت کردن با تلفن هست صدای تلویزیون یا موزیک را کم کنیم.

همین حرکت کوچک نشان دهنده عشق و احترام ما به شخص دیگر است

ما ناخود آگاه به همدیگر احترام گذاشتن و دوست داشتن را با رفتارمان یاد میدهیم و این مصالحه کوچک تاثیر بسیارمثبتی در یک رابطه میتواند داشته باشد.

در یک رابطه سالم هر دو طرف باید به هم امکان و فضای رشد بدهند، تا هر کدام به نیازها و اهدافشان در کنار یکدیگر برسند.

در یک رابطه قویتر و زیباتر حتی طرفین در رسیدن به اهداف با یکدیگر همفکری و همراهی میکنند.

مهمترین اجزای یک رابطه که در آن سازش و مصالحه در حد نهائی خود می تواند برسد داشتن یک رابطه احساسی‌ و جنسی‌ قوی و زیبا بین طرفین می‌باشد.

در بعضی‌ روابط یکی‌ از این دو جز از دیگری قویتر است ولی‌ تا جائی که اهمیت به خواسته‌های یکدیگر توجه شود مشکلی‌ پیش نمی آید.

اما اگر شرکا در مورد اهمیت نسبی آنها مخالفت کنند، اگر یکی‌ بیشتر به افزایش صمیمیت فیزیکی علاقمند باشد در حالی که دیگری نیاز به صمیمیت عاطفی بیشتری دارد این رابطه میتواند دچار تنش و ناراحتی شود.

به نظر من در یک رابطه جنسی‌ ما می توانیم احساس عشق را به هم منتقل کنیم و این دو از هم جدا نیست ولی‌ اگر باز هم یکی‌ از طرفین ناراضی باشد و هر دو نیازهمزمان برآورده نشود ممکن است بحث و کدورت ایجاد کند.

اینکه یک طرف فکر کند فقط نیاز دیگری در این رابطه برآورده شده و خواسته خودشخص کمرنگ و بی‌ اهمیت بوده ممکن است موجب خشم و دلخوری وی شود .

ما در یک رابطه عاشقانه وقتی‌ که احساس کنیم که تمام دل و دین خود را باختیم و از هر چیزی گذشتیم تا شریک عشقیمان خوشحال در کنارمان بماند.

زمانی‌ که متوجه شویم هر آنچه توانستیم انجام دادیم برای حفظ یک رابطه ولی‌ شخص مقابل این را درک نمیکند و هنوز رضایت کافی‌ ندارد.

وقتی‌ احساس کنیم از محبتها و چشم پوشیهای ما تقدیر نمی‌شود و شریک ما حتا نیمی از خود گذشتگیها و سازش ما را ندارد، آنجاست که دل شکسته و خسته میشویم.

آنجاست که باید صحبت کنیم و احساس و افکارمان را به شریکمان بگویم. آنجاست که باید چشم بر روی دل ببندیم و با فکر عمل کنیم.

اگر شخص مقابل متوجه این کمبود شد و تلاش برای حفظ رابطه و جلب رضایت شما نمود آن رابطه میتواند محکمتر و زیباتر از قبل شود وگر نه ارزش ادامه دادن ندارد.

در نهایت باید گفت سازش‌های ریز و هوشمندانه بسیار تاثیر مثبت در حفظ رابطه دارد ولی‌ مراقب باشید مقدار این سازش‌ها بیش از حد و یک طرفه نباشد چون منجر به یک شکست عاشقی شدید و حس سرخوردگی میشود.

GREEN MIND CLINIC

Psychotherapy & Mental Health Services

Tell: (416)854-1779

Leila@greenmindclinic.com

www.greenmindclinic.com

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا