سبک زندگی

تحصیل در کانادا / تحدید یا فرصت!

* رضا مساحی

تحدید یا فرصت!

در ادامه گزارش شماره قبلی توضیحاتی در خصوص نحوه عملکرد سیستم انتخاب دانشجو توسط وزارت مهاجرت کانادا که از آمارهای ارائه شده تحلیل و بررسی شده بودند مقدماتی به عرض رسید؛
با نگاهی به نمودار شماره ۱ ملاحظه می گردد:
اول اینکه به نوعی وزارت مهاجرت در چهار بازه زمانی اقدام به گزارش های مقطعی می نماید.
دوم اینکه میانگین پرونده‌های پذیرش شده در هر ۳ ماه و در مجموعه سال به طور عموم ، میزان مشخصی است که به نظر می رسد از پیش تعیین شده باشد.
سوم اینکه تعداد پذیرش شدگان بطور معمول در سه ماهه سوم هر سال و حدفاصل شروع ماه‌های جولای تا پایان آگوست بیشترین تعداد پذیرش را به خود اختصاص داده‌اند.
چهارم اینکه با توجه به جدول استخراج شده از آمار در نمودار شماره ۱ مشاهده میگردد که تعداد کل قبولی به نسبت سال ها به شرح زیر می باشد


سال ۲۰۱۹( تا پایان ماه جولای) ۴۵۲۰ نفر
سال ۲۰۱۸ تعداد ۷۱۳۰ نفر
سال ۲۰۱۷ تعداد ۴۶۹۵ نفر
سال ۲۰۱۶ ۲۹۶۰ و سال ۲۰۱۵ ۲۳۴۰ نفر
به نظر می رسد سهمیه سال ۲۰۱۹ ایران تعدادی به میزان و در حدود ۷ هزار و ۲۰۰ نفر پیش‌بینی شده است( به طور میانگین هر سه ماه حدود ۱۸۰۰ نفر)
تصور اینکه ملاک وزارت مهاجرت نه با مقیاس تعداد پرونده‌های حاضره حائز شرایط و بلکه با سهمیه های از پیش تعیین شده باشد؛ در بادی امر نگران کننده به نظر می رسد هر چند که در روند امور اجرایی امور اداری شاید نتوان مقیاس مناسب‌تری را مورد استفاده قرار داد.
ایده آل این بود که بدون در نظر گرفتن هرگونه سقف، اعم از ماهیانه فصلی و یا سالیانه برای تعداد متقاضیان، به مانند سایر کشورهای متقاضی از جمله کشور چین و هند وزارت مهاجرت از میزان متقاضیان واقعی و واجد شرایط استفاده می‌کرد یعنی کسانی که مطابق مدارک مستندات واقعی و قانونی که مطابق دستورالعملهای وزارت مهاجرت اقدام به ارایه مدارک خود نموده اند. پروسه انتخابی به مانند اکسپرس انتری که عملا جایگزین مناسبی برای اسکیل ورکرز چه شد. هرچند که هرکدام از این رو روش ها معایب و مزایای خود را دارد.
جدول شماره ۵ نگاهی دارد به ۱۵ کشور اصلی مبدا متقاضیان تحصیل در کانادا. در این خصوص تعداد دانشجویان پذیرفته شده از دو کشور اول یعنی چین و هندوستان با کشور های سوم و بعد از آن واقعاً جای تامل بسیار دارد چرا که از قرار معلوم این دو کشور از نظر وزارت مهاجرت به عنوان تافته جدا بافته در نظر گرفته می شوند.

نقشه شماره ۶ تعداد و درصد دانشجویان خارجی در کانادا را به تفکیک استان ها در سال ۲۰۱۷ اعلام می دارد. در این نقشه نیز ملاحظه می گردد که تعداد دانشجو متقاضی تحصیل در انتاریو از سایر استان ها فاصله ای بسیار معناداری دارد، به طوری که ۴۸ درصد از کل دانشجویان بین المللی در سال ۲۰۱۷ استان انتاریو را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب نموده اند و این مقدار در استان بریتیش کلمبیا به میزانی در حدود نصف استان انتاریو یعنی ۲۴ درصد می باشد. همین آمار در نمودار شماره ۷ به تفکیک شهرها درج گردیده.

در جدول های شماره ۸ و ۹ و ۱۰ نیز به تفکیک سطح تحصیلی دانش‌آموزان به نسبت مقاطع تحصیلی در سال ۲۰۱۷ با جزئیات هر مقطع عنوان گردیده است است.
بدیهی است بررسی آمار فرصت و مجال بسیار بیشتری را می طلبد تا بتوان به نحو مطلوبی از داده های اعلام شده توسط نهادهای قانونی استفاده مناسبی نمود.

 

 

گردآوری و بررسی و تحلیل از: رضا مساحی
دفتر خدمات حقوقی و مهاجرتی جهان

۷۱۶۳ Yonge, Unit 213.
info@worldlegalservices.ca | Tell: 1 647 887 4323

منابع :
۱- وبسایت اداره آمار کانادا
۲- سازمان دانشجویان بین المللی کانادا
۳- وبسایت وزارت مهاجرت کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا