سبک زندگی

تصور خلاق چیست؟

تصور خلاق چیست؟

تصور خلاق

به عنوان انسان ما تمایل به تخیل داریم و این چیزیست که اکثر ما آن را چه تنها باشیم چه در رستوران، مهمانی، محیط کار، در حال رانندگی، در سفر با اتوبوس و مترو و یا هنگام صحبت کردن با دیگران انجام می دهیم.
تخیل و تصور فرایندهای معمول نقش بسیار مهمی را در زندگی ما ایفا می کنند. سوال اینجاست که این فرایند ها تا چه حد حائز اهمیت هستند.

سال گذشته دختری ۱۷ ساله از طرف یک جراح پلاستیک به من معرفی شد. دختر جوان قصد داشت عمل زیبایی بینی انجام دهد ولی دکتر جراح قصد انجام این عمل را نداشت و بر این باور بود که او به چنین چیزی نیاز ندارد.
تقریبا برای یک ساعت با این خانم جلسه ای داشتم. او نه تنها از چهره خود راضی نبود بلکه از ظاهر آن هم متنفر بود و احساس بسیار بدی داشت. او اعتقاد داشت که دوستانش به خاطر ظاهر او و شکل بینی اش او را دوست ندارند و از او دوری می کنندو به طور مشخص هیچ اعتماد به نفسی در وی در این زمینه وجود نداشت.
یکی از اولین سوالاتی که از او پرسیدم این بود که تو از کجا می دانی که دوستانت به خاطر فرم و شکل بینی تو به تو جور دیگری نگاه می کنند یا تو را دوست ندارند و یا از تو دوری میکنند؟
تنها پس از سه جلسه کوچینگ خصوصی او جوابش را پیدا کرد. او به این نتیجه رسید این خود اوست که حس عجیبی دارد. در حقیقت خود او بود که این حس را نسبت به خود داشت و این حس را به دیگران به صورت ناخواسته القا می کرد به همین راحتی.
تنها بعد از ۵ جلسه ان ال پی و تایم لاین تراپی تصور این دختر از خودش به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرد. او پر از اعتماد به نفس بود و عاشق خود. دقیقا بعد از آخرین جلسه ما، روابط او با دوستان اطرافش بسیار بهتر شد.

تصور خلاق

تصور خلاق چیزی نیست که صرفا مختص به روانشناسان, فیلسوفها, مخترعین باهوش و یا سخنرانان انگیزشی باشد. بلکه چیزیست که به ذهن اکثر نسان ها می رسد و در زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

در حقیقت ما طبق آنچه تصور می کنیم احساس می کنیم و رفتار انجام می دهیم. به بیان دیگر تصورات ما توسط ضمیر ناخودآگاه به عنوان حقیقت برداشت می شوند و ما به صورت ناخودآگاه نسبت به آنها احساس پیدا می کنیم. متعاقبا این احساسات به صورت ناخودآگاه خود را نشان میدهند. پس میتوان اینگونه نتیجه گیری کرد که ما زشت نیستیم بلکه ما همان گونه هستیم که خود را می بینیم و به آن فکر میکنیم چرا که تفکرات ذهنی ما بر احساس ما و فیزیولوژی ما تاثیر مستقیم میگذارد.

تحقیقات نشان می دهد سخنانی که ما در طول شبانه روز با خود می گویم، تصوراتی که ما در مورد خود و دیگران به صورت مستمر شکل و پروبال می دهیم بر احساسات روزانه ما و متعاقبا رفتار ما تاثیر می گذارد.

حال شما می خواهید چه احساسی داشته باشید؟ شادو یا غم زده، مثبت و یا منفی؟ جواب با خودتان است.

دکتر علیرضا شریفی
*مدرس MasterClass، مستر کوچ
*مدرس رسمی ان ال پی (برنامه ریزی عصبی-کلامی)، تایم لاین تراپی، و هیپنوتراپی
*مشاور مدیریت استرس

alireza@altatc.ca
(۶۴۷) ۶۷۱-۰۰۰۲

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا