سبک زندگی

تصویری که از خود داریم

تصویری که از خود داریم

Afsaneh Sarmast

* افسانه سرمست – کارشناس ارشد مشاوره

آیا تا به حال متوجه شده اید که اگر حال و هوای خوشی داشته باشید دیگران هم به نظر خوب و مهربان می رسند؟

دنیا بازتاب فکر ماست.

تصویری که از خود در ذهن داریم رونوشت و کپی رفتارماست؛ ما خود را هر طور که می بینیم به همان گونه عمل می‌کنیم. تصویری که از خود ساخته ایم از تجربیات و موفقیت ها و شکست هایمان رنگ می‌پردازد و تحت تاثیر افکارمان قرار می گیرد و از اندیشه های دیگران نیز متأثر می‌شود.
اگر عمیقا به این تصویر معتقد باشیم خود را به همان گونه خواهیم یافت بنابراین تصویر ذهنی مان این نکته را مشخص می کند که ما چقدر دنیا را دوست داریم و زیستن در آن تا چه اندازه برای ما حائز اهمیت است و دیگر اینکه زندگی خود را چگونه می گذرانیم و با مسائل و مشکلات آن چگونه کنار آییم. تصویر ذهنی ما شبیه به ترموستاتی است که تنظیم در جه آن دردست خودمان است.
هنگامی که از خودمان بدمان می آید از مردم هم دلخور و متنفر می شویم و زمانی که از خود به عنوان یک موجود انسانی خوشمان می‌آید رنگ زندگی در نظرمان عوض می شود و شاد تر می گردد.
کلماتی که به زبان می آوریم برحسب نحوه تفکر و احساس مان شکل می پذیرد. افکارمان گفته ها و احساساتمان را تحت تاثیر قرار می دهد و احساسی که داریم بر گفته هایمان تاثیر می گذارند و هر چه که میگوییم متاثر از افکار مان است. بنابراین ما بایستی مثلث «گفتار ، احساس و افکار» را مورد توجه قرار دهیم و تحت تسلط خویش درآوریم.
اگر در ذهن خویش را مرفه و شادمان تصور کنیم بر طبق اصل هستی ضمیر خواسته‌هایمان را محقق خواهد گردانید و ما را در مسیر اجرای آمال و آرزوهایمان قرار خواهد داد. عکس قضیه نیز صادق است اگر از زندگی شکایت کنیم و از فقر، نکبت و بدبختی که ممکن است گریبان مان را بگیرد دچار وحشت و هراس شویم در این صورت از شاهراه خوشبختی و رفاه دور خواهیم شد و واقعا از آنچه میترسیدیم بر سرمان خواهد آمد. هرکس فقط یکبار به دنیا می آید و اگر با طوماری بلند و بالا از علل بدبختی‌های خود به آن دنیا بروید بدین معنا خواهد بود که خودتان چنین می خواستید. کائنات بر مدار منظم می چرخند و ما از زندگی همان چیزی را که داده ایم به دست خواهیم آورد.

باری، جهان آیینه واری ست
در آن چه می خواهی ببینی ؟
زیبایی و زشتی درین آیینه از ماست
تا خود کدامین را بخواهی برگزینی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا