سبک زندگی

تقویت اعتماد به نفس

تقویت اعتماد به نفس

مطمئن هستم همه شما آرزوها و رویاهایی برای خودتان دارید. شاید می‌خواهید کتابی بنویسید، شاید می‌خواهید بیزنس خود را شروع کنید و شاید می‌خواهید شغلتان را عوض کنید

ولی به احتمال زیاد تا الان برای رسیدن به آرزوهایتان کار خاصی انجام نداده اید.

وقتی از شما میپرسم چرا، میگویید:

منتظر زمان مناسب هستم.

نمیدانم چطور شروع کنم.

اعتماد به نفس کافی ندارم.

این دلیل آخر بسیار رایج است. صبر می‌کنید تا زمانکه که اعتماد به نفس پیدا کرده و پروژه ای را شروع کنید.

حقیقت این است که اگر بخواهید صبر کنید تا برای رسیدن به رویاهایتان اعتماد به نفس کافی پیدا کنید ممکن است مجبور شوید تا ابد صبر کنید!

اعتماد به نفس در واقع اعتماد به قابلیت و توانایی شما در عمل کردن و اقدام کردن است.

یعنی این باور قلبی و درونی که شما هر کاری را که بخواهید می توانید انجام دهید.

هر اقدام جدیدی در زندگی ترسناک است ولی وقتی شما باور داشته باشید که توانایی این را دارید که از پس چالش‌ها و پستی بلندی هایی که سر راه ایجاد می شود بر می آیید راحت تر با ترس‌هایتان مواجه می شوید.

وقتی فقط دست به انجام کارهایی می‌زنیم که مطمئن هستیم از عهده آنها بر می آییم، هرگز به اعتماد به نفس واقعی نمیرسیم.

کم کم وانمود می‌کنیم که از شرایط راضی هستیم. رویاهای خود را کوچکتر و محدودتر می‌کنیم و یا آنها را به دست فراموشی می سپاریم. این فقط راهی است برای پوشاندن احساس بی‌اعتمادی به خودمان.

نقطه ای که از تعقیب رویاهایتان چشم پوشی می‌کنید همان جایی است که اعتماد به نفس شما آسیب می بیند.

من هم مثل شما بارها و بارها ترسیدم و به خودم شک کردم ولی هرجا که با ترس هایم روبرو شدم صرف نظر از نتیجه عمل، اعتمادم به خودم بالاتر رفت.

همه به من می‌گویند:

«چطور با اعتماد به نفس جلوی عده زیادی از مردم سخنرانی میکنی؟» « چطور با اعتماد به نفس بیزنس خودت رو شروع کردی؟» «چطور به راحتی جلوی دوربین حرف میزنی؟»

من در جواب میگویم:

وقتی من سخنرانی می‌کنم هنوز اولش ترسی در وجودم هست. وقتی کارم را رها کردم که بیزینسم را شروع کنم از ناشناخته‌ها نگران بودم. وقتی جلوی دوربین ویدئو‌هایم را ضبط می‌کردم ۱۰ بار خراب می‌کردم و از

اول شروع می‌کردم ولی به خودم اطمینان داشتم.

میدونستم تلاش، تمرین و مواجه شدن با ترس هام اعتماد به نفس من رو تقویت میکنه. میدونستم برای رسیدن به خواسته‌هایم باید مهارتهای جدیدی یاد بگیرم. به خودم باور داشتم که «میتوانم»! برای همین دست به عمل زدم.

میزان اعتماد به نفس شما با بزرگتر کردن محدوده امن شما بالاتر میرود. به عبارت دیگر هرچه با ترس‌های خود بیشتر مواجه شوید و دست به عمل بزنید اعتماد به نفس شما بیشتر تقویت می شود.

ولی چرا وقتی میدانیم چطور اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم همچنان به اعتماد به نفس پائین و خود باوری ضعیف عادت کرده ایم و ترک عادت برای ما دشوار است؟

برای اینکه بطور ناخود آگاه از این وضعیت به نفع خودمان استفاده می‌کنیم؛یعنی به مزایای روانی و اجتماعی آن معتاد هستیم و از این نقش ناا آگاهانه لذت می‌بریم.

وقتی شما مرتب نقش کسی را بازی می‌کنید که کشتی‌هایش غرق شده و یا کسی که اعتماد به نفس پائینی دارد دیگر کسی از شما انتظار کاری ندارد. از طرفی شما حس توجه، ترحم و دلسوزی افراد را جلب

می‌کنید و در حقیقت کاری می‌کنید که دیگران نقش مشوق و تسلی بخش را برای شما بازی کنند.

با خودتان روراست باشید و ببینید در کجا اعتماد به نفس پایینی دارید و حقیقتا از این اعتماد پایین چه مزایایی کسب می‌کنید.

* سارا رحیمی
نویسنده، سخنران، لایف کوچ ، عضو انجمن بین المللی کوچهای حرفه ای (ICF)

Sara Rahimi

Certified Life Coach, Grief Recovery Specialist, Best Selling Author, Speaker

Info@sararahimi.ca

www.sararahimi.ca

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا