کانادا

جشنواره سینه ایران از ۲۲ تا ۲۹ نوامبر با حضور چهره محبوب سینما و تئاتر ایران در تورنتو

بهروز وثوقی

دوبلور و گوینده رادیو تلویزیون و هنرپیشه پرسابقه و سرشناس سینما و تئاتر ایران محبوبیتی افسانهای بین مردم و سینما دوستان دارد و همواره یکی ازمحبوبترین چهره های سینمای ایران می باشد.
بهروز وثوقی در آثار کارگردانان نامداری چون ساموئل خاچیکیان، ناصر تقوایی، امیر نادری، فریدون ُگله، مسعود کیمیایی، خسرو هریتاش، علی حاتمی، ژان نگولسکو، رضا بدیعی، شیرین نشاط، جیمز فارگو، بهمن قبادی، جلال مقدم و شاپور قریب ایفای نقش کرده و در موفقیت بهترین فیلمهای مسعود کیمیایی همچون قیصر، گوزنها، داش آکل، رضا موتوری و خاک تأثیر فراوانی داشته است.

او در طول فعالیت هنری اش بارها نامزد و برنده جوایز جشنواره های مختلف شد که از مهمترین آنها می توان به کسب دو مجسمه سپاس بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلمهای قیصر و رضا موتوری، و جایزه بز بالدار جشنواره جهانی فیلم تهران برای فیلم گوزنها اشاره کرد. بهروز وثوقی به خاطر نقش شمایل وارش در فیلم قیصر از سوی سینمادوستان ایرانی به «قیصر سینمای ایران» ملقب شده است.

او از سال ۱۳۳۷ با بازی در فیلم طوفان در شهر ما به سینما آمد و تا سال ۱۳۴۷ در نقشهای متفاوت ظاهر شد.
نخستین فیلم سینمایی مورد توجه او صد کیلو داماد به کارگردانی عباس شباویز در سال ۱۳۴۰ بود. وی در سال ۱۳۴۸ توسط مسعود کیمیایی به فیلم قیصر دعوت شد و این نقطه شروع وی به عنوان یک بازیگر مطرح بود.

بهروز وثوقی _ تورنتو
بهروز وثوقی _ تورنتو

جوان اول آن سال های سینمای ایران در بسیاری از فیلم ها به ایفای نقش پرداخته است. از جمله فیلم های آن میتوان به سوته دلان، ذبیح، کندو، داش اکل، خاک، بلوچ، تنگسیر، همسفر، ممل آمریکایی، رضا موتوری، دشنه، طوقی، گوزنها، سازش، کاروانها، ملکوت، گرگ بیزار، فرار از تله، قهرمانان و زرین اشاره کرد.

بهروز وثوقی به آمریکا رفت تا در فیلم «گربه در قفس» ساخته تونی زرین دست بازی کند که اقامت او در آمریکا با انقلاب اسلامی مصادف شد. در سال ۲۰۰۰ داوران جشنواره فیلم سانفرانسیسکو جایزه آکیرا کوروساوا را به عباس کیارستمی اهدا کردند و او نیز به بهروز وثوقی تقدیم کرد.

او همچنین با بازیگران نامداری چون کامرون میچل، کریستوفر لی، آنتونی کویین، پوری بنایی، داریوش اسدزاده، جمشید مشایخی، رضا کرم رضایی، پرویز فنی زاده،فروزان، عزت الله انتظامی، گوگوش، مونیکا بلوچی، لیلا فروهر، شهره آغداشلو، ناصر ملک مطیعی، فرامرز قریبیان، رضا بیک ایمانوردی، شهلا ریاحی، پروین خیربخش، نوری کسرایی، فخری خوروش، جنیفر اونیل، محمدعلی کشاورز، بهزاد فراهانی، گلشیفته فراهانی، فرزانه تأئیدی، ایرج قادری، داود رشیدی، جیمز کارن، استوارت ویتمن، الکه زومر، بهمن مفید، جعفر والی، اکبر مشکین، ایرن زازیانس، کورنبرگ ریس و جف دانیلز همبازی بودهاست.

بهروز وثوقی از ستایش شده ترین و به عقیده بسیاری از اهالی سینما و هنرمندان (مانند فریبرز عرب نیا، خسرو شکیبایی، پرویز فنی زاده، پرویز پرستویی، داریوش اقبالی، بهمن قبادی، مهدی هاشمی، فاطمه
معتمدآریا، پژمان بازغی، حامد بهداد، سعید راد، شهاب حسینی و بابک حمیدیان…) بهترین بازیگر تاریخ سینمای ایران است.

خسرو شکیبایی، بهمن قبادی و عباس کیارستمی از بهروز وثوقی بارها به عنوان کسی که دیدن فیلم هایش آنها را به سینما علاقمند کرده است یاد کرده اند.

مفتخریم که تورنتو امسال میزبان حضور گرم اسطوره بی بدیل، محبوب و تکرار نشدنی ایران آقای بهروز وثوقی در ۱۵ نوامبر خواهد بود .

جای بسیار خوشحالیست که علیرغم درخواست هایی بسیاری که از نقاط مختلف وجود داشت رونمایی فیلم مستند و آخرین فیلمی که بهروز وثوقی در آن ایفای نقش داشته اند گه در مورد زندگی وی پس از مهاجرت از ایران می باشد را برای اولین بار در دنیا به اتفاق شما هموطنان و هنردوستان عزیز در تورنتوی کانادا شاهد باشیم و لذت ببریم.

Behrouz: A Legend on Screen
Behrouz: A Legend on Screen

در کنار این برنامه با شکوه حضور هنرمندان بزرگی مثل Max Amini و ۲۵Band را نیز شاهد خواهیم بود که شبی به یاد ماندنی و خاطره انگیزی برای ایرانیان تورنتو رقم خواهد خورد. اطلاعات بیشتر در خصوص برنامه های مذکور و سینه ایران هفته های آینده به استحضار علاقمندان خواهد رسید.

مشاهده بیشتر

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا