مسکن و اقتصاد

خریداران بار اول و چند باید و نباید مهم !

first time home buyer
first time home buyer

 

بسیار طبیعی است که برای خرید خانه اولتان کمی‌ نگران باشید، به هر حال این یکی‌ از بزرگترین خریدهای زندگی‌ شما خواهد بود. برای کم کردن این نگرانی بهتر است به چند نکته مهم توجه داشته باشید.

چه کارهایی انجام بدهیم:

۱- گرفتن پیش تأییدیه وام:

بدون داشتن این تأییدیه، بعضی‌ از مشاورین املاک حتی با شما شروع به کار هم نمیکنند چرا که این اولین قدم بسیار مهم در روند خرید خانه است. به طور حتم شما نمی خواهید پس از گشتن‌های فراوان و پیدا کردن خانه‌ای رویایی، تازه متوجه شوید که از پس خرید آن‌ بر نمی‌‌آیید. اعتبار بانکی‌ شما یکی‌ از سه عاملی است که برای گرفتن وام در نظر گرفته می‌‌شود. درآمد و پیش پرداخت دو عامل دیگر این روند هستند. به وضوح هر چه پیش پرداخت بیشتری داشته باشید، وام شما کمتر خواهد بود. یکی‌ از راه‌های بیشتر کردن پول پیش پرداخت استفاده از حساب‌های RRSP است که خریداران بار اول در صورت داشتن این نوع حساب و پس انداز در آن میتوانند تا سقف ۵۰،۰۰۰ دلار برای یک زوج از آن‌ به صورت معاف از مالیات برای خرید خانه استفاده کنند و طی‌ ۱۵ سال آن‌ را بازپردخت نمایند.

۲- داشتن یک مشاور خوب در امور املاک:

استفاده از دانش یک مشاور خوب در پیشبرد شما به سوی هدف و خانه‌دار شدن نقش مهمی‌ ایفا کرده و نگرانی‌های بسیاری را از دوش شما بر خواهد داشت. پیدا کردن خانه مورد نظرتان در کوتاه‌ترین زمان، تصمیم‌گیری درست در رابطه با قیمت ملک مورد نظر، آشنایی و معرفی‌ شما به بازرسان خوب ساختمانی و کارگزاران وام مسکن و دیگر متخصصان مورد نیاز در امر خرید خانه را می‌توان از مزایای کار با یک مشاور خوب برشمارد.

۳- بودجه خود را فراموش نکنید:

یکی‌ از مسائل مهمی‌ که باید به آن‌ دقت کنید، روش و عادت‌های شخصی‌ در زندگیتان است. آیا بودجه کافی‌ برای خرید خانه را دارید و یا اینکه باید از برخی‌ عادت‌های خود دست بکشید و از بعضی‌ نیاز‌هایتان صرف نظر کنید تا قادر به پرداخت وام خود باشید؟ به خاطر داشته باشید که مجبور نیستید تمام پولی را که بانک شما را برای گرفتن آن‌ تایید کرده خرج کنید.

۴- دیدتان را بازتر کنید:

حتما برنامه های‌ تلویزیونی مربوط به خانه‌های میلیون دلاری را تماشا کرده‌اید.
متاسفانه اکثر خانه‌هایی را که می‌بینید با آن‌ شکل و شرایط نخواهند بود. ممکن است وارد خانه‌ای با کاغذ دیواری‌های بدرنگ شوید و یا متوجه شوید که کابینت‌های آن‌ خانه نیاز به تعمیرات دارد ولی‌ در عین حال آنجا خانه‌ای با اندازه و نقشه مناسب و شرایط ساختمانی خوب برای شما باشد، پس راه را برای پذیرفتن بعضی‌ شرایط که می توانید در آینده آنها را بهبود بخشید باز بگذارید و در عوض به مسائل مهمتر از قبیل اندازه، نقشه، شرایط سقف و یا لوله کشی‌ و برق کشی‌ خانه توجه داشته باشید.

 

خریداران بار اول و چند باید و نباید مهم !
خریداران بار اول و چند باید و نباید مهم !

 

چه کارهایی انجام ندهیم:

۱- فکر نکنید که این آخرین خانه‌ای است که خریداری می‌کنید، چرا که طبق تجربه دیده شده که عموم خریداران بار اول پس از ۷ الی ۱۰ سال خانه خود را به مقصد خانه‌ای بهتر و بزرگتر ترک می‌‌کنند.

۲- خیلی‌ احساساتی‌ نشوید: احساساتتان را جلوی در ورودی رها کنید و فقط با عقلتان وارد خانه شوید. به قیمت، شرایط و مکان خانه دقت زیادی داشته باشید و اقدام به خرید جایی‌ کنید که بتوانید خود را برای ۵ سال در آن تصور کنید.

۳- قبل از تایید شدن وامتان اقدام به خرید نکنید: فراموش نکنید که پیش تأئیدیه وام بر اساس درامد و اعتبار بانکی‌ شما در زمان تهیه آن‌ می‌‌باشد و اگر پس از گرفتن آن‌ و تا قبل از خرید خانه اقدام به خرید بزرگی‌ کنید و یا تغییری در شرایط اعتباری شما به وجود بیاید، هیچ ضمانتی برای گرفتن وام وجود نخواهد داشت. پس عاقلانه خواهد بود که اول از شرایط خود برای گرفتن وام مسکن اطمینان حاصل کنید.

۴- هزینه‌های نهایی‌ شدن قرارداد خرید را فراموش نکنید.این هزینه‌ها می توانند خیلی‌ راحت روی هم جمع شده و تبدیل به مبلغ قابل توجهی‌ شوند. به پیشنهاد سازمان وام و مسکن کانادا بهتر است مبلغی حدود ۱.۵ تا ۳ درصد از قیمت را برای این هزینه‌ها کنار بگذارید. در نهایت فراموش نکنید که برای اتفاقات پیش بینی‌ نشده از قبیل خراب شدن وسایل خانه بهتر است مبلغی اضافی در حساب پس اندازتان داشته باشید.

 

مانی شوشتری زاده
مانی شوشتری زاده

روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا