ایرانکانادا

دادخواست غرامت ۱.۵ میلیارد دلاری کانادا از ایران

دادخواست غرامت 1.5 میلیارد دلاری کانادا از ایران
دادخواست غرامت ۱.۵ میلیارد دلاری کانادا از ایران

بابت جان باختگان ایرانی کانادایی درهواپیمای اوکراینی

 

وکلای کانادایی که قبلاً با موفقیت در پرونده ای از ایران شکایت کرده بودند، به نمایندگی از قربانیان هواپیمای اوکراینی که هشتم ژانویه بر اثر خطای انسانی مورد اصابت موشک های بالستیک سپاه پاسداران قرار گرفت، حداقل ۱.۵ میلیارد دلار جریمه (۱.۱ میلیارد دلار) برای جبران خسارت طرح نمودند.

به گزارش تهرانتو به نقل از رویترز؛ « مارک آرنولد» وکیل شناخته شده کانادایی که قبلاً نیز در پرونده دیگری وکالت ضبط دارایی‌های ایران در این کشور را با موفقیت به انجام رسانده بود، اکنون می‌خواهد پرونده غرامت برای بازماندگان قربانیان کانادایی هواپیمای اوکراینی را جلو ببرد.

نام شاکی اصلی درخواست غرامت پنهان نگاه داشته شده تا خانواده وی در ایران با مشکل نشوند. به همین علت شاکی پرونده با نام مستعار «جان داو» از اعضای درجه یک خانواده «جک داو» معرفی شده است.

 

FLIGHT-752-VICTIMS
FLIGHT-752-VICTIMS

 

در جریان سرنگونی هواپیمای اوکراینی ۱۷۶ نفر از جمله ۵۷ شهروند کانادایی که عمدتاً دوتابعیتی بودند، همچنین چندین شهروند اوکراین، افغانستان و بریتانیا و شهروندان خود ایران کشته شدند.

قبلاً کانادا در پرونده دیگری دارایی‌های جمهوری اسلامی از جمله دو ساختمان را ضبط کرده و به فروش رسانده بود و معلوم نیست آیا ایران اساساً دارایی دیگری برای ضبط شدن در کانادا دارد یا نه.

آرنولد می‌گوید پرونده برای سال‌ها باز خواهد ماند و حکم ضبط دارایی‌های ایران در آینده نیز پی‌گیری خواهد شد.
وزیر امور خارجه ایران گفت شکایت کانادا درباره هواپیمای اوکراینی هیچ مبنایی ندارد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه شکایت کانادا درباره هواپیمای اوکراینی هیچ مبنایی ندارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران براساس مقررات بین‌المللی، اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه روز سه شنبه در پاسخ به سؤالی درباره شکایت کانادا از ایران در پی سقوط هواپیمای اوکراینی اظهار داشت: این شکایت هیچ مبنایی ندارد. جمهوری اسلامی ایران بر اساس مقررات بین المللی اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وزیر خارجه سوئد نیز تلفنی با ظریف درباره سقوط هواپیمای اوکراینی گفتگو کرد و در این گفتگو بر همکاری به جای سیاسی کردن موضوع تاکید شد.

«فرانسوا فیلیپ شامپاین» وزیر امور خارجه کانادا نیز ۱۶ بهمن ماه از ایران درخواست کرد تا هرچه سریعتر جعبه‌ سیاه هواپیمای اوکراینی را برای تحقیقات بیشتر به فرانسه تحویل دهد.

دادخواست غرامت ۱.۵ میلیارد دلاری کانادا از ایران | روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا