کانادا

نگاهی به دستاوردهای دولت ترودو در زمینه مسکن

در سال ۱۹۸۰ متوسط قیمت اجاره مسکن در کانادا ۵ برابر درآمد افراد بود و امروز این رقم به ۱۰ برابر رسیده است

 

نگاهی به دستاوردهای دولت ترودو در زمینه مسکن

این روزها وضعیت مسکن اجاره‌ای و اجاره نشین‌ها اصلا جالب نیست. بنا بر گزارش های اخیر برای اجاره یک آپارتمان دو خوابه حداقل دستمزد از دهه ۱۹۹۰ تا کنون از ۱۷ دلار به ۲۰ دلار برای هر ساعت رسیده است و این شامل اجاره کاندومینیوم ها و ساختمان های شخصی و خصوصی نمی شود و این درحالی است که تامین مسکن مناسب برای قشر متوسط جامعه جزئی از برنامه تبلیغاتی حزب لیبرال در سال ۲۰۱۵ بوده است.
در برنامه تبلیغاتی سابق حزب لیبرال یکی از موارد مطرح شده همین موضوع بود اما امروز از هر ۴ کانادایی یک نفر بیشتر از درآمدش برای مسکن‌ می‌پردازد و از هر ۸ کانادایی یک نفر نیز قادر به تامین مسکن امن، مناسب و بی‌خطر نیست. در همین راستا « جاستین ترودو»، قول داده بود که یکسری اقدامات را در راستای کمک به حرکت دادن بازار این صنعت انجام دهد از جمله اختصاص بودجه بیشتر به ساخت واحدهای مسکن با قیمت مناسب ، نوسازی مسکن های موجود و بررسی علل گرانی مسکن در بازار تورنتو و ونکوور؛ اما پس از گذشته حدود ۴ سال از روی کار آمدن دولت لیبرال اوضاع مسکن به مراتب بدتر از گذشته شده است.
ساخت مسکن اجاره ای ارزان تنها راه برای کمک به کانادایی ها نیست که بجای پرداخت اجاره به صاحب خانه ، وام مسکن را پرداخت کنند و دولت لیبرال باید مسیر متفاوت تری را دنبال کند.
مزایای مسکن کانادا در دولت لیبرال
مزایای مسکن کانادا یا CHB پیشنهاد لیبرالها برای دادن پول به کانادایی ها برای پرداخت اجاره بها به مسیری متفاوت رفت.
CHB که بخشی از برنامه NHS و کمک به خانه اولی ها بود که بطور متوسط سالانه ۲۵۰۰ دلار به حدود ۳۰۰ هزار خانوار نیازمند در سال ۲۰۲۰ پرداخت نقدی می کند.
دیوید مک دونالد از نویسندگان برنامه (CCPA) Canadian Centre for Policy Alternatives در این رابطه گفته است که در حالی که میزان مزایای اعطا شده به اندازه کافی است تعداد اجاره دهنده های لیست شده کمتراست.
بنابر گزارش مک دونالد نیمی از ۴.۸ میلیون خانوار اجاره نشین کانادایی با استاندارد CMHC در سال ۲۰۲۰ در خانه هایی نامناسب و نامساعد زندگی می کنند و استراتژی مسکن لیبرالها تقریبا اصلا موثر نبوده است. علاوه بر این CMHC مانند بیشتر بودجه های جدید استراتژی مسکن لیبرالها، بیش از اختیارات و توان دولت برنامه ریزی شده و در بسیاری از موارد نیز حتی فراتر از توان دولت آینده نیز هست.
تست استرس:
تست استرس وام شناخته شده ترین معیار دولت ترودو در حوزه مسکن است. این قوانین طی سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در دو مرحله اجرا شد وشامل استانداردهای سختگیرانه برای کانادایی های متقاضی وام مسکن بود.
اولین تست استرس نیز در اکتبر ۲۰۱۶ به اجرا درآمد و فقط شامل حال کانادایی‌هایی می‌شد که به دنبال وام مسکن با پرداخت کمتر از ۲۰ درصد ارزش خانه و بیمه تحت حمایت دولت می‌بودند. این تست بررسی می کرد که آیا وام گیرنده با توجه به بیشتر بودن نرخ ساخت یا نرخ سود پایه که توسط بانک مرکزی تعیین می شود می تواند نرخ ارائه شده را بپردازد یا خیر؟
در ژانویه سال ۲۰۱۸ نیز دولت قوانین مشابهی را با پرداخت ۲۰ درصد یا بیشتر برای وامهای بیمه نشده خریداران تصویب کرد. این وام با نرخ پایه بانک مرکزی یا پیمانکاری بعلاوه دو درصد پرداخت می شود ( هر کدام بیشتر باشد) .
این سئوال مطرح است که آیا تست استرس بازار مسکن را آرام کرده است یا خیر؟
خانه دار شدن در تورنتو و ونکوور هنوز هم برای خریدارانی که درآمد کمی دارند یک رویاست حتی در جاهایی مانند مونترال این موضوع حادتر است.
البته از سال ۲۰۱۷ رشد املاک گرانقیمت که بیشتر در بریتیش کلمبیا هستند بسیار کند شده است. به عبارت دیگر اوضاع خوب نیست اما قطعا بدتر از قیمتهای سرسام آور مسکن در سال ۲۰۱۶ نیز نیست.
و اکنون سئوالی دیگر مطرح می شود که آیا تست استرس در این رابطه موثر بوده است یا خیر؟
پاسخ این سوال خیلی پیچیده است چرا که اجرای قوانین فدرال با اقدامات استانی و محلی همپوشانی دارد و در کل می خواهد قیمتهای مهار نشده را در بریتیش کلمبیا و انتاریو را سامان بخشد.
به گفته « رابرت مک لیستر» کارگزار وام مسکن تورنتو هنوز مقررات سختگیرانه وام دولت فدرال صد درصد مانع و ترمز بازار املاک و مستغلات است. وی که مالک و موسس سایت نرخ وام RateSpy.com است تصریح کرد: وقتی شما موتوری دارید که خیلی داغ کرده منفجر می شود. تست استرس وام مسکن مناسب بوده و کار خود را انجام داد ولی کافی نبود.
دیویداف استاد دانشگاه و کارشناس مسکن دانشکده بازرگانی دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز در این رابطه گفت است که تست استرس فاکتور اصلی در تحول همه چیز در کشور بود. دو شهر تورنتو و ونکوور از گران ترین بازارهای مسکن کانادا هستند که قیمت خانه های دیتچد در این شهرها به بیش از ۱ میلیون دلار رسیده و شاهد بیشترین تاثیرات در بازار مسکن بوده است.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا