سبک زندگی

راهکارهای مبارزه با کاهش حافظه

راهکارهای مبارزه با کاهش حافظه

کاهش حافظه و راهکارهای مبارزه با آن | بانو راسخی

وقتی بدن پیر می‌شود مغز هم پیر می‌شود، اتصالات عصبی کمتری را ایجاد کرده و سلولهای عصبی کمتری را می‌سازد. این فرایند از سنین ٣٠ سالگی به بعد رخ می‌دهد.

بانو راسخی مربی توسعه فردی +1(647) 338-6968
بانو راسخی مربی توسعه فردی

ورزش کنید: یکی از راه های سلامت نگه داشتن بدن و افزایش حافظه ورزش است. ورزش باعث تاخیر پیری و افزایش حافظه میشود. کارشناسان دقیقا نمی‌دانند که چرا ورزش باعث تقویت مغز می‌شود. اما می‌گویند که ورزش باعث از بین رفتن استرس می‌شود. همان طور که می‌دانیم استرس موجب تخلیه انرژی مغز می‌شود. ورزش به سلامت بدن و به خواب بهتر کمک می‌کند. خواب باعث بهبود حافظه و همچنین باعث گردش خون در تمام قسمتهای بدن می‌شود و می‌توان گفت آنچه برای قلب مفید است برای مغز نیز مفید است.

میوه و سبزیجات رنگی بخورید: کارشناسان بر این باورند که افراد باید در روز ۵ تا ٧ واحد از میوه و سبزیجات رنگی مصرف کنند. میوه ها و سبزیجات به عنوان غذای مغز شناخته شده‌اند. این گروههای غذایی حاوی آنتی اکسیدان هستند. همانطور که می‌دانید رادیکال‌های آزاد موجب تخریب سلولها می‌گردند. آنتی اکسیدانها از بین برنده رادیکالهای آزاد و نگهدارنده سلولها هستند.

کارهای هوشی انجام دهید: بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که برای فعال نگاه داشتن مغز مانند عضلات باید آن را به چالش انداخت. شواهدی وجود دارد که ژیمناستیک ذهنی، کمک به حفظ حافظه می‌کند. بازی کردن نیز می‌تواند موجب تقویت حافظه شود.

خوب بخوابید: خواب کافی برای عملکرد شناختی (بخصوص حافظه) بسیار مهم و حیاتی است. در افراد سالم حداقل ٧ ساعت خواب شبانه برای تقویت حافظه کافی است. در خواب بخشی از مغز به طور کامل بایگانی و ذخیره می‌شود. خوابیدن طبیعی بسیار خوب و فواید آن بیشمار است اما اگر با قرصهای خواب آور بخواهید بخوابید باعث مختل کردن مفز خود خواهید شد اگر مشکل خوابیدن دارید آن را با پزشک در میان بگذارید.

چندین کار را باهم انجام ندهید: یکی از بزرگترین علل کمبود حافظه عدم توجه به اطرافیان است. سن که زیاد می‌شود انجام دادن چندین کار در یک زمان سخت مب‌شود چند وظیفه را داشتن باعث عدم یاد آوری اسامی و یا کتابهایی که خوانده‌اید می‌شود. این را بدانید که مغز قبل از آنکه اطلاعات را بگیرد اول آنها را رمز گذاری می‌کند، حال اگر مغز چندین وظیفه داشته باشد نمی‌تواند رمز گذاری کند.

ترفندهای جدید یاد بگیرید: اسامی افراد را بر چیزها و یا بر افراد دیگر بگذارید اگر دچار فراموشی شدید بخندید، استرس را از خود دور کنید با صدای بلند کتاب بخوانید، جدول حل کنید، بازیهای مختلف یاد بگیرید. شطرنج بازی کنید.

راهکارهای مبارزه با کاهش حافظه

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا