سبک زندگی

راه‌ها و استراتژی‌های مناسب در دریافت انتقادات

راه‌ها و استراتژی‌های مناسب در دریافت انتقادات

راه‌ها و استراتژی‌های مناسب در دریافت انتقادات

در مقاله قبلی در مورد هنر انتقاد کردن از دیگران صحبت کردیم. تقریبا همه ما با موقعیت هایی مواجه می شویم که در آن افکار ، عقاید و یا رفتارهای دیگران را دوست نداریم و یا به نظرمان نامناسب می رسند.

در چه مواردی باید بتوانیم به صورت حرفه ای و به راحتی انتقاد کنیم. در برخی شرایط این دیگران هستند که از ما انتقاد می کنند.

اگر شما مورد انتقاد دیگران قرار بگیرید چه کار می کنید؟ آیا تصمیم می گیرید جوابی ندهید و از آن دوری می کنید و یا عصبانی می شوید و با فرد منتقد دعوا می کنید؟

سوال این است که چگونه می توانیم در مقابل انتقاد دیگران به صورت حرفه ای عمل کنیم.

به طور کلی یکی از سخت ترین شرایطی که می توان با آن مواجه شد روبرو شدن با انتقاد دیگران است. معمولا افراد حس مثبت و خوبی از این که مورد انتقاد دیگران قرار گیرند ندارند.

اگر از شما انتقاد شد باید چه کار کنید؟

برای دریافت درست انتقاد و عکس العمل مناسب یک روش ساده چهار مرحله ای وجود دارد. این چهار مرحله به شرح زیر می باشد:

۱. پیش بینی کردن:

قبل از اینکه عکس العملی از خود نشان دهید سعی کنید نیت فرد و همچنین عکس العمل او را بعد از عملشان پیش بینی کنید. از خودتان بپرسید چه نیت مثبتی پشت این حرف قرار دارد؟ من از این انتقاد چه درسی می توانم بگیرم؟ و یا عکس العمل احتمالی این فرد نسبت به حرف من چه خواهد بود؟

۲.سوال بپرسید:

از مخاطب سوال بپرسید تا مطمئن شوید انتقاد او را درست درک کرده اید. سعی کنید تا می توانید در مورد جزئیات بپرسید تا مسئله کاملا برایتان روشن شود. این امر باعث میشود که هر دوی شما در مورد یک موضوع خاص صحبت کنید و از هرگونه سوء برداشت و سوء تعبیر دوری کنید.

۳.با موردی موافقت کنید:

زمانی که انتقادی را دریافت می کنید و قبل از هر گونه واکنشی سعی کنید در صحبتهای فرد مخاطب موردی را بیابید که بتوانید آن را تایید کنید. این عمل نشان دهنده آن است که شما فردی مثبت نگر هستید. لازم نیست که با همه انتقاد موافقت کنید. می توانید در مورد قسمتی از انتقاد که با آن موافق هستید صحبت کنید. این کار باعث می شود که فرد مقابل مقاومتی در شما نبیند و این را درک کند که شما قصد مبارزه و مقابله با صحبت های او را ندارید.

۴.تجزیه و تحلیل:

در آخرین قدم لازم است که کلیات شرایط را ارزیابی و بررسی کنید و همچنین به بررسی عملکرد احساسات و عواطف خود بپردازید. افراد موفق و حرفه ای افرادی هستند که به اعمال خود و احساساتشان احاطه دارند و می توانند در شرایط مختلف آنها را کنترل کنند.

سخن آخر:

انتقاد کردن و عکس العمل مناسب به انتقادات دیگران مانند بسیاری از مهارت های دیگر نیازمند کسب آگاهی و تمرین است. هرچه ما بیشتر خودمان را بشناسیم و بتوانیم احساسات و عواطف خود را بهتر کنترل نموده و مدیریت کنیم در استفاده از آنها برتر و ماهرتر می شویم. همانطور که در ضرب المثل فارسی می گوییم کار نیکو کردن از پر کردن است. بنابراین سعی کنیم بیشتر به عواطف و احساسات خود آگاه شویم تا بتوانیم مدیریت هیجانات بهتری داشته باشیم. در این صورت قادر خواهیم بود که به نتایج بهتری در زندگیمان برسیم.

ما را در اینستگرام و فیسبوک دنبال کنید.

Facebook: ALTA Training and Coaching

دکتر علیرضا شریفی
*مدرس MasterClass، مستر کوچ
*مدرس رسمی ان ال پی
(برنامه ریزی عصبی-کلامی)، تایم لاین تراپی، و هیپنوتراپی
*مشاور مدیریت استرس

alireza@altatc.ca
(۶۴۷) ۶۷۱-۰۰۰۲

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا