سبک زندگی

راه های کاربردی و موثر در مدیریت زمان

راه های کاربردی و موثر در مدیریت زمان

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که با یک کوه تلنبار شده کارهایتان مواجه شده اید و مضطرب و سرگردان هستید؟ همینطور که زمان سپری می شود احساس می کنید که نسبت به کارهایی که به شما واگذار شده است زمان کمتری دارید.!؟

سازماندهی وظایف در کارهای روزمره و استفاده از زمانبندی موثر راز انجام کارهای بیشتر در یک روز است. این امر می تواند اندازه اضطراب شما را کاهش و بازدهی عملکرد شما را افزایش دهد

*مدیریت زمان

مدیریت زمان مهارتی است که پیشرفت در آن، زمان بر است و همینطور برای هر فرد با شخصیت منحصر بفرد متفاوت است.
در این مقاله به راه های کاربردی برای پیشرفت و نوآوری در زمینه «مدیریت زمان» پرداخته شده است.

* تقسیم و تفویض وظایف

در بین همه ما رایج است که کارهایی بیشتر از ظرفیت و خواسته خود قبول می کنیم. این مساله معمولا سبب از پا در آمدن، خستگی و اضطراب در ما می شود. تقسیم کار کردن یا تفویض اختیارات بدین معنا نیست که از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنیم بلکه یک عملکرد کاربردی مدیریتی است.

*اولویت بندی کارها و وظایف

قبل از اینکه روز خود را آغاز کنید لیستی از کارهایی آماده کنید که نیاز به توجه فوری شما دارند. کارهای پیش پا افتاده و بی اهمیت ممکن است قسمت زیادی از زمان شما را تلف کنند. برخی کارهای ضروری باید در همان روز به طور کامل به پایان برسند درحالیکه کارهای کم اهمیت تر می توانند به روزهای بعد محول شوند. در یک کلام اولویت را برای اتمام کارهای ضروری اختصاص دهید.

* فهرست کردن کارها

یک دفترچه همراه خود داشته باشید و لیستی از کارهایی که به ذهنتان می رسد بنویسید. لیست ساده ای از کارهایی که باید انجام دهید در آغاز روز خود آماده کنید. آنها را اولویت بندی کرده و تمرکز خود رابر انجام ضروری ترین قرار دهید و مطمئن شوید که این لیست در دسترس و قابل انجام است.
برای مدیریت زمان بیشتر بهتر است لیستهایی برای مسائل شخصی، خانه و محل کار مهیا سازید.

* تعیین زمان تحویل و یا موعد مقرر

وقتی وظیفه ای برای انجام دادن دارید زمانی مقرر برای به پایان رساندن آن مشخص کنید و به آن زمان متعهد بمانید. تلاش کنید که آن وظیفه و یا کار را قبل از موعد مورد نظر به پایان رسانید تا اگر با موارد و یا چالش های در این راه مواجه شدید زمان کافی برای اتمام داشته باشید.
خود را در این زمینه به چالش بکشید و اگر توانستید که پیش از موعد مقرر کار را تمام کنید خود را تشویق کنید و پاداش دهید.

* غلبه بر تعویق انداختن

به تعویق انداختن و یا طفره رفتن از کار یکی از مسائلی است که بر بازدهی و کارآمدی اثر می گذارد. بعلاوه ممکن است زمان و انرژی زیادی از شما تلف کند و نتیجه نامطلوبی بر زندگی شخصی و حرفه ای شما داشته باشد.

* با تنش و اضطراب خود هوشمندانه کنار بیایید

تنش و اضطراب معمولا زمانی پیش می آید که کارهایی بیش از توانایی خود قبول کنید. نتیجه این خواهد بود که بدن ما شروع به احساس خستگی می کند که بر بازدهی ما اثر مستقیم خواهد داشت.

* پرهیز از انجام همزمان چند کار «چند منظوره عمل کردن»

بسیاری از افراد تصور می کنند که انجام همزمان چند کار یا وظیفه شیوه ای برای داشتن بهره وری بهتر محسوب می شود درحالیکه حقیقت این است که زمانی بهتر عمل می کنیم که بر یک کار تمرکز کنیم.

زهره کلاهدوز
* زهره کلاهدوز
۴۳۴۵-۲۸۱-۶۴۷
مشاور خانواده و روان درمانگر
عضو رسمی کالج روان درمانگران اونتاریو
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا