سبک زندگی

زوجین ناسازگار و عدم توانایی حل مسئله

نشانه-های-ناسازگاری-زن-و-شوهر
نشانه-های-ناسازگاری-زن-و-شوهر

 

در اتاق مشاوره و حین کار با زوجهایی که با هم سر ناسازگاری گذاشته اند، آنچه بیشتر از همه، در طول جلسات سنگین و فرسایشی زوج درمانی به نظر می آید حق خواهی و مطالبه گری زوجین است که هر دو آماده اند که به زعم خود به تنهایی پیروز میدان شوند که این تفکر تنهایی را به همراه خواهد داشت.

عموما آنها بدون در نظر گرفتن شرایط موجود، توانایی ها و احساسات طرفین، به جای بیان شفاف احساسات و انتظاراتشان به گلایه از یکدیگر می پردازند و آن دیگری بدون درک احساسات طرف مقابل، صرفا به رخداد روایت شده توجه نشان می دهد و پس از شنیدن داستان، سعی در بی اعتبار کردن صحبتهای دیگری، دفاع و تبرئه خویش از هر اشتباه و گناهی دارد، تو گویی در مقابل قاضی نشسته و منتظر حکم.

آنها فراموش می کنند که خواسته ها، ناشی از باورها و انتظارات شخصی است و داشتن انتظار ضمانتی برای برآورده شدن آن نیست و تنها زمانی می توانند به خواسته های گوناگونشان برسند که در ابتدا آگاه باشند که چه باورها و خواسته های برحقی دارند، سپس بتوانند آنها را درست بر زبان آورند و در نهایت این حق را به دیگری داده باشند که او توانایی اجابت کردن یا رد کردن آن خواسته را داشته باشد، که اینگونه می توانند به توافقی سازنده برسند.

اما گاهی آنچه در اتاق مشاوره روی می دهد دعوا بر سر اعتبار بخشی و رسیدن به خواسته ها، تحقیر و ناارزنده سازی طرف مقابل و پافشاری بر نپذیرفتن مطالبات دیگری است.

به نظر می رسد که پیروی از این الگو از زمان کودکی آغاز شده و با نتیجه بخش بودن آن تقویت و تثبیت شده و به زندگی مشترک نیز راه یافته است.

به واسطه اینگونه باورهای مخرب است که جلسات زوج درمانی زوج های ناسازگار، نفس گیر می شود و به نظر می آید که آنها به دنبال حل مسئله شان نیامده اند، بلکه بطور نا آگاهانه بدنبال شکست دادن و آزار رساندن به عزیزترینشان در پی، برنده شدن به هر قیمتی، هستند.
و خبر خوش، چنانچه اعتماد و ارتباط زوجین و درمانگر شکل گرفته و بتوانند از این مرحله بگذرند، درمان حاصل خواهد شد.

اما متاسفانه بسیاری از جلسات زوج درمانی در این مرحله ناتمام باقی مانده و زوجین در مقابل درد تغییر ایستادگی کرده و از آمادن به جلسات مشاوره سرباز می زنند. لازم است بدانید که، زوجینی که از سلامت روان برخوردارند و زندگی مشترک آنها ادامه یافته یا به پایان رسیده، تفاوتشان با هم در نحوه توافق و سازش آنها با یکدیگر و توانایی حل مسئله و کمک خواستن و مشورت گرفتن از مشاورین خانواده است.

 

کتایون خطیر
کتایون خطیر

روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا