سبک زندگی

زوج های خوشبخت چه کارهایی انجام می دهند؟

زوج های خوشبخت چه کارهایی انجام می دهند؟

romantic-couple-hug

دکتر جان گاتمن خانواده درمانگر و نظریه پرداز پس از بررسی صدها زوج به نتایج بسیار جالبی دست یافته است. او دریافته است که اگر زوجین در هفته تنها ۵ ساعت را صرف زندگی مشترکشان کنند، روابط شان بهتر خواهد شد. کارهایی که زوج‌های خوشبخت انجام می دهند و به شما توصیه می‌کنیم که انجام دهید عبارتند از:

– در جریان قرار دادن برنامه روز به همدیگر قبل از مراسم خداحافظی:

این زوج‌ها هر روز قبل از خداحافظی، درباره کارهایی که قرار است در آن روز انجام دهند، سوالاتی از همدیگر می‌ پرسند و اطلاعاتی را به همدیگر می دهند و سپس طی مراسمی (بوسیدن و در آغوش گرفتن) از یکدیگر خداحافظی می کنند. (۲ دقیقه در روز، ۵ روز در هفته، جمعاً ۱۰ دقیقه).

– تجدید دیدارها:

زوج‌های خوشبخت ما در پایان هر روز کاری یک گفتگوی آرام و بی استرس با هم دارند و یکدیگر را در جریان اتفاقات روز خود قرار می دهند و در این فرصت آن‌ها روابط خود را عمیق‌تر می سازند و از خستگی و دل مشغولی‌های خود ، یکدیگر را آگاه می کنند. (۲۰ دقیقه در روز، ۵ روز در هفته، و جمعاً ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه در هفته).

– ابراز محبت:

این زوج‌ها محبت خود را از طریق رفتارهای محبت آمیزی چون لمس کردن، نوازش کردن و بوسیدن و روابط عاشقانه در مواقع مناسب ابراز می‌کنند. (۵ دقیقه در روز، ۷ روز در هفته و جمعاً ۳۵ دقیقه در هفته).

– قرارهای دونفره:

این زوج‌ها یک قرار هفتگی دو نفره در فضایی خلوت و آرامش بخش و شاعرانه برای تازه نگه داشتن عشقشان در نظر می گیرند. (۲ ساعت در هفته).

– تحسین و قدردانی از هم:

تمرکز آنها بر نکات مثبت یکدیگر است و بدین صورت هر روز حداقل ۵ بار نکات مثبت یکدیگر را یادآوری و تحسین می کنند . (۵ دقیقه در روز، ۵ روز در هفته، و جمعاً ۳۵ دقیقه در هفته).

با نگاهی به کارهای بالا ، ممکن است هر یک از ما نظری داشته باشیم که در جای خود محترم است. ولی باید بپذیریم که نتیجه مثبت این کارها پس از سالها پژوهش بدست آمده است . بیایید بدبین نباشیم و نگوییم که اینها که چیزی نیست باید اصلش درست باشد ، بیایید با حسن نیت برای بهتر شدن روابطمان تلاش بیشتری کنیم و به توصیه های پژوهشگران اعتماد بیشتری داشته و به آنها عمل کنیم . از فردا همگی این ۵ راهکار ساده را در زندگی مشترکمان به کار می بریم تا تاثیر معجزه آسای آن را در زندگی مشترکمان شاهد باشیم.

منبع : هفت اصل برای زندگی زناشویی کارآمد/ جان گاتمن

 

* کتایون خطیر

مشاور خانواده و جامعه شناس
تلفن : ۳۸۰۹-۳۹۱-۶۴۷

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا