سبک زندگی

سندرم غروب آخرین روز هفته

کتایون خطیر
مشاور خانواده وجامعه شناس

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که در غروب آخرین روز هفته که تعطیلات تقریبا تمام شده و فردایش می بایست به کلاس درس و یا سر کار بروید، موجی از اضطراب و نگرانی سر تا سر وجودتان را فرا گیرد.
فکرتان به فردا و شروع هفته بعدی متمرکز می شود و حول کارها و موقعیت های اولین روز کاری هفته می چرخد. ممکن است احساس بی حوصلگی، ناامیدی، پریشانی، حساسیت و حتی تحریک پذیری و بی قراری آزار دهنده ای داشته باشید و به این فکر کنید که روز تعطیل است و شما باید استراحت کنید و از ادامه تعطیلی تان ِلذت ببرید، به جای اینکه نگران فردا باشید و نگران انجام کوهی از وظایف، قبل از اینکه خستگی تان بطور کامل در رفته باشد.
احتمالا شروع می کنید به نگاه کردن ساعت تان که بدانید چقدر از تعطیلات تان قبل از اینکه بخوابید باقی مانده است؟
وحشت می کنید وقتی بفهمید که زمان زیادی باقی نمانده است و وقت خوابیدنتان در حال فرا رسیدن است.
این حس ها به نظرتان آشنا آمد؟
یادتان باشد که گفته می شود: که ترس از اتفاق، از خود اتفاق، ترسناک تر و آزار دهنده تر است.

سندرم غروب آخرین روز هفته
سندرم غروب آخرین روز هفته

در اینجا به روش هایی برای کنار آمادن و تطابق پیدا کردن با این مسئله اشاره می شود:

۱- کنترل و مدیریت کردن علایم استرس.
احساس عدم کنترل، سبب استرس می شود. در زمان استرس، تنفس سریع و سطحی می شود. بطور آگاهانه با تنفس آرام و عمیق می شود استرس را کاهش داد‌. گرفتن دوش آبگرم و یا مدیتیشن کوتاه نیز می تواند کمک کننده باشد.

۲- قدردانی و مثبت نگری داشته باشید.
وقتی احساس ناخوشایند آخرین شب تعطیل شما را در بر می گیرد، به این فکر کنید که سندرمی است رایج و تنها شما نیستید که این احساس را دارید. حال برای بهتر کردن حالتان، لیستی از چیزهای خوب و موفقیتهایی که بخاطر آنها شکرگزار و خرسندید در ذهنتان یا روی کاغذ تهیه کنید و مرورشان کنید، این احساس خوب اضطراب را از شما دور می‌کند، زیرا نمی شود همزمان هم خرسند بود هم غمگین.

۳- برای آخر هفته بهتر برنامه ریزی کنید.
خیلی راحتتر است که با وزش باد حرکت کنید و برنامه ای نداشته باشید تا ببینید چه پیش می آید. اما اگر برای گذراندن آخر هفته تان برنامه ریزی کنید معمولا آخر هفته رضایت بخش تری را تجربه خواهید کرد.

۴- برنامه هفته آینده تان را کامل کنید.

بهتر است قبل از غروب روز قبل از تعطیلات آخر هفته، لیستی از کارهایی که هفته آینده باید انجام شود تهیه کنید و جمع بندی نهایی را انجام دهید تا دیگر در آخر هفته لازم نباشد به آنها فکر کنید. اینگونه اولویت هایتان مشخص می شود.

۵- توجه به مسئله اصلی و واقعی.
مشکل اصلی بسیاری از مردم این است که در کاری فعالیت دارند که علاقه ای به آن ندارند و اینگونه احساس می‌کنند که در شغلشان گیر افتاده اند و روز اول هفته زمان برگشت به آن وضعیت ناخوشایند است. آخرین روز هفته زمانی است که بخاطر می آوریم که زندگی شغلی مان مورد رضایت و مطلوب مان نیست و اینگونه دچار استرس می شویم. شاید به زحمتش بیارزد که به دنبال پیدا کردن کاری باشیم که با لذت همراه باشد.

و در نهایت خوب است بدانید که انجام ورزش بطور متوالی در کاهش این سندرم موثر بوده‌ است.

روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا

کتایون خطیر
کتایون خطیر

روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا