سبک زندگی

شناسایی و رهایی از تله های زندگی

زهره کلاهدوز

* زهره کلاهدوز- مشاور خانواده و روان درمانگر
عضو رسمی کالج روان درمانگران اونتاریو ۴۳۴۵-۲۸۱-۶۴۷

 

 

 

 

 

در ادامه مطلب هفته قبل به چند تله شایع زندگی به طور خلاصه اشاره می کنیم تا بتوانیم با آگاهی بیشتر، بهتر قدم در راه زندگی بگذاریم.

* تله از تجربه نیاموختن : دردناک تر از درس گرفتن از تجربیات همان نیاموختن از تجربه هایمان است.
تجربه بهترین معلم زندگی است. در مدرسه ابتدا به ما می آموزند و بعد دانش ما را ارزیابی می کنند، در حالیکه در زندگی ابتدا آزموده می شویم وبعد یاد می گیریم و این همان درس گرفتن از تجربه است.
اگر مساله ای را تجربه کرده اما از آن نیاموخته باشیم مقصود و ارزش تجربیات را به باد می دهیم.
هر زمان که تجربه ای ناخوشایند، دردناک یا پر هزینه پشت سر گذاشتید خود را صادقانه و حتی ظالمانه مورد بررسی قرار دهید.
از خود بپرسید کجا اشتباه کرده اید؟ چطور می شد بهتر انجامش دهید؟ از کدام اشتباهات می توانستید پیشگیری کنید؟ آیا بهتر نبود زودتر شروع می کردید؟ بهتر نبود با مراقبت بیشتری عمل می کردید؟ آیا نباید تلاش بیشتری اعمال می کردید؟
اگر این سوالات با جواب های صادقانه همراه شوند تجربیاتی بدست می آورید که در آینده نزدیک در خدمت شما خواهند بود.

 

شناسایی و رهایی از تله های زندگی

* تله تردید و دو دلی: یکی از نشانه های بزرگسالی و بلوغ روانی این است که متوجه شویم تصمیمات ما باواسطه یا بی واسطه اختیار می شوند. یک تصمیم مستقیم و بدون واسطه بدین گونه است که شما بطور فعالانه تصمیم بگیرید از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت کنید. در حالیکه یک تصمیم منفعلانه و باتردید در واقع شکست در تصمیم گیری است.
زمانی که نمی توانیم تصمیم بگیریم که ازدواج کنیم یا نه … بطور غیر مستقیم تصمیم گرفته ایم که مجرد بمانیم. وقتی در انتخاب یک شغل مردد هستیم بطور غیر مستقیم تصمیم می گیریم که وارد آن حرفه نشویم. تلاش کنید در دام تردید نیافتید بهترین انتخاب خود را انجام دهید و عواقب خوب یا بد این تصمیم را بپذیرید.

*تله من از پس کاری به این بزرگی برنمی آیم پس انجامش نخواهم داد: یکی از رایج ترین تله های زندگی این است که بر این باور باشیم که اگر نمی توانیم یک کوه تلنبار شده از کارها را انجام دهیم پس بهتر است هیچ کاری انجام ندهیم.
حقیقت این است که همه تلاش های ما جایی میان صفر تا بی نهایت می نشیند. البته که هرگز نمی توانیم همه کارها را انجام دهیم ولی تلاش ما بی ثمر نخواهد ماند. این بدین معناست که کوچکترین عملکرد ما را به هدفمان نزدیک تر می کند. حتی ریزترین حرکت ها در بلند مدت تفاوت زیادی ایجاد می کند.
لازم نیست برای اینکه سلامت جسمانی خود را تامین کنید، دونده مارتن شوید. فقط کافی است پیاده روی کنید و غذاهای پرچرب را از رژیم غذایی خود حذف کنید. اگر همیشه مقروض هستید کافی است از ماهی ۱۰ تا ۲۵ دلار پس انداز شروع کنید. قدم های کوچک بردارید بزودی می بینید که یک کار بزرگ را به اتمام رسانده اید.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا