سبک زندگی

شناسایی و رهایی از تله های زندگی

شناسایی و رهایی از تله های زندگی

در این مطلب به چند تله شایع زندگی به طور خلاصه اشاره می کنیم تا بتوانیم با آگاهی پا در راه زندگی بگذاریم.

تله ای به نام افراد «همه چیزدان» احتمالا در زندگی خود با افراد «همه چیز دان» مواجه شده اید. افرادی که خودشان را در همه زمینه ای کارشناس می دانند. این افراد همواره آزار دهنده هستند؛ مراقب باشید همچون یک «همه چیز دان» در جمع ها حاضر نشوید.

در خبرها آمده است که دانش بشر هر سیزده ماه، دو برابر می شود. با استناد به سرعت اینترنت و گوگل کردن، باید بگوئیم دانش بشر هر دوازده ساعت دوبرابر می شود. بنابراین با اطمینان خاطر می توان گفت حجم زیادی از اطلاعات وجود دارد که ما از آنها مطلع نیستیم. این در مورد من، شما و همه بشریت صدق می کند. زمانی که فکر می کنید، در مورد یک موضوع خیلی آگاه هستیددر حق دیگران لطفی کنید و صحت دانش خود را بازنگری کنید. نگاه کنید شاید اطلاعات شما با خاطرات کودکی تان کمی آمیخته شده است.
با در نظر گرفتن سرعت رشد دانش بشری و تغییرات روز افزون آن احتمال اینکه اطلاعات شما درست نباشد وجود دارد.

تله ای به نام «پشیمانی بی پایان» همه ما زمان هایی در زندگی خود داریم که به نظر می رسد بسختی بتوان از آنها عبور کرد. برخی اوقات بنظر می رسد به سمتی که رضایت خاطرمان فراهم می شود حرکت نمی کنیم. سوال هایی داریم که بی جواب مانده است.

پشیمانی هایی هستند مانند… اگر فقط این مورد خوب پیش می رفت … یا اگر این اتفاق پیش نمی آمد. پشیمانی و دردهایی در رابطه با اینکه چقد ظالمانه با ما رفتار شده است یا آرزوهای برآورده نشده، امیدهای برباد رفته و…

اگر چه بهتر است تظاهر نکنیم که هیچ اتفاقی رخ نداده است و احساسات خود را در این رابطه انکار نکنیم ولی هیچ دلیلی وجود ندارد که در ندامت و پشیمانی غوطه ور شویم و یا به چیزی بچسبیم که دیگر وجود خارجی ندارد و به هیچ عنوان بازگشتی در کار نیست.

وقتی جایی از بدن ما بریده می شود بدن پوششی از فیبرین به دور زخم تازه ایجاد شده تولید می کند. که «دلمه» نامیده می شود. این پوشش پوست را از آسیب ها و عفونت های احتمالی دور نگه می دارد. همینطور پوست تازه شکل گرفته شده را از باکتری ها حفاظت می کند. این پوشش بطور اتفاقی بر روی زخم ایجاد نمی شود بلکه این همان باند طبیعی است که بدن به روی زخم می گذارد.

وقتی از لحاظ روانی و احساسی زخم و جراحتی را تجربه می کنیم، برای درمان به زمان نیاز داریم. راه های زیادی برای درمان زخم روحی همچون پوشش که یاد شد وجود دارند. این راه ها شامل: صحبت کردن با دوستان، کتاب خواندن، صحبت کردن با افرادی که تجربه مشابه دارند و…‌

از همه مهمتر صحبت کردن بایک درمانگر و مشاور است که تجربه های مشابه زیادی از ترمیم زخم های عاطفی دارد. از این مرحله دردناک عبور کردن ساده نیست ممکن است انرژی و توان شما را بگیرد ولی باید انجامش دهید زیرا هیچکس به جای شما نمی تواند از این مراحل عبور کند.

در تله «نمی توان گذشت» نمانید. بلند شوید و به خودتان کمک کنید که از این مرحله هم عبور کنید. زندگی کوتاه خود را در تله های زندگی سپری نکنید.

سخن آخر از تمامی منابع در دسترس استفاده کنید تا عبور از این دام ها را آسان تر کنید. مسئول زندگی خود باشیم و بدانیم که ماندن در پشیمانی همچون باز کردن زخم های قدیمی است…

زهره کلاهدوز
دکتر زهره کلاهدوز
مشاور خانواده و روان درمانگر
عضو رسمی کالج روان درمانگران اونتاریو
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا