کانادا

شکاف درآمدی مهاجران و متولدین کانادا ۲ برابر شده است

مهاجران و متولدین کانادا
مهاجران و متولدین کانادا

بنابر گزارش جدید رویال بانک کانادا ( RBC ) با وجود تاکید دولت بر اهمیت وجود مهاجران در اقتصاد کشور، شکاف دستمزد مهاجران و متولدین کانادا طی ۳۰ سال گذشته بیش از ۲ برابر شده است.

این گزارش نشان می‌دهد متوسط این شکاف در سال ۱۹۸۶ چهار درصد (۴%) بوده و در حال حاضر این رقم به حدود ۱۰ درصد رسیده است.

این تفاوت دستمزد سالانه معادل ۵۰ میلیارد دلار از تولید ناخالص کانادا (GDP) را تامین می‌کند که از طریق مهاجرانی که هیچ وقت در زمینه تخصصی خودشان کار پیدا نمی‌کنند یا دستمزدی کمتر از کانادایی ها دریافت می‌کنند تامین می‌شود و این چالش بیش از ۵۰ سال است که تداوم دارد.

بعنوان مثال دولت فدرال در سال ۱۹۶۶ متنی با عنوان « White Paper on Immigration » منتشر کرده که در آن آمده است:

… برخی از مهاجران حداقل تا زمانی که قادر به رعایت استانداردهای قابل اجرا در کانادا نباشند ، نمی‌توانند با رسیدن به اینجا شغل خود را دنبال کنند یا شغل جایگزینی را بپذیرند … امید می‌رود که رهبران افکارعمومی کشور بتوانند متوسط درآمد را حل کنند.

بهبود فرایند تایید (Credential recognition یا فرایند تایید اینکه تحصیلات و سابقه شغلی فرد مهاجر در کشور دیگر برابر با استانداردهای تبیین شده برای نیروهای کار کانادایی است) همواره یکی از وعده‌های انتخاباتی کمپین های دولت فدرال بوده و این شعار برای انتخابات امسال نیز وجود دارد.

احزاب مختلف از محافظه‌ کار گرفته تا حزب سبز و نیودموکرات بر این موضوع تاکید دارند با این وجود فرایند تایید بیشتر در حیطه کاراستانی است و دولت فدرال در این رابطه تاحدی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

تشخیص، چالش ۵۰ میلیارد دلاری

اصلی‌ترین مانع مهاجران در بازار کار کانادا ارزیابی کار، تجربه، تحصیلات مهاجران و تطابق آنها با استانداردهای کانادا از سوی کارفرمایان کانادایی است. در حال حاضر سالانه کانادا از ۱۷۵ کشور جهان مهاجر می‌پذیرد که این کار را سخت تر نیز کرده است.

مشکل دیگر برخوردهای تبعیض آمیز است. « فیلیپ اوپولوس » استاد دانشگاه تورنتو در یک تحقیق میدانی ۱۳۰۰۰ رزومه برای کارفرمایان GTA ارسال کرد و دریافت کسانی که متولد کانادا هستند و اسامی انگلیسی دارند بیش از بقیه برای مصاحبه دعوت می‌شوند.

وقتی از کارفرمایان درباره علت این موضوع سوال شد، عدم توانمندی کافی در زبان انگلیسی را برای افرادی که اسامی چینی، هندی، پاکستانی یا یونانی دارند مطرح کردند.

اقدامات دولت فدرال

دولت فدرال نیز طی ده‌های اخیر سعی کرده اقداماتی در این زمینه برای مهاجران انجام دهد.

مثلا از ژانویه ۲۰۱۵ و زمان آغاز اجرای سیستم « اکسپرس انتری » متقاضیان مهاجرت بر اساس سن، تحصیلات، مهارتهای زبانی و سابقه کاریشان رده بندی میشوند.

در این بین اتاوا بهترین کاندیداها را گلچین می‌کند و افرادی که بالاترین شانس برای وارد شدن به این بازار کار را دارند به پایتخت می روند.

آغاز برنامه نامزدی استانی کانادا از سال ۱۹۹۹ نیز تاثیر مثبتی داشته است؛ به کمک این سیستم مناطق و استان ها می‌توانند با توجه به نیازهایشان مهاجران را انتخاب کنند.

خوشبختانه مدارکی جدیدی که راجع به استخدام و حقوق وجود دارد نشان می دهد که این چالش ممکن است تا ۵۰ سال آینده حل شود چرا که اقتصاد کانادا بیشتر از قبل متکی بر توانایی های مهاجران است. اتاوا نیز بودجه تسویه حساب خود را ۱.۵ میلیارد دلار افزایش داده و بخش اعظمی از این بودجه را به سمت جذب و تقویت نیروی انسانی تازه وارد بر اساس ظرفیت و توانمندی‌های آن هدایت کرده است.

چهار استان نوااسکوشیا، کبک، انتاریو و منیتوبا نیز قانون « fairness legislation » را پیاده سازی کرده اند که با هدف تامین اعتبارسنجی عینی‌تر مهاجران منجر به ایجاد دفاتر عدالت شده است.

تصویب قوانین مشابه استانی نیز می‌تواند در شیوه‌های اعتبار سنجی بهتر در سراسر کانادا موثر باشد.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا