کانادا

عکس گرفتن با بابانوئل، سنت قدیمی یا عذاب دردناک

بابانوئل
بابانوئل

بنابر یک سنت سالانه بسیاری از ما آخر هفته با والدین به مراکز خرید می رویم و عکس یادگاری در دامان بابانوئل می گیریم.

اکثر ما حداقل یک عکس غضبناک در این حالت داریم چرا یک مرد قرمز پوش با ریش بلند و سفید ما را محکم در بغلش چسبانده تا فرار نکنیم و یا زمین نخوریم.

اگرچه در این رابطه نظر بچه ها پرسیده نمی‌شود اما واقعا تجربه سخت و وحشتناکی برای آنهاست.

جولیا جنونی، متخصص والدین و صاحب سایت Ask Mama Moe به آدرس: http://askmamamoe.com

در این رابطه می‌گوید که سالهاست که بچه ها علاقه ای به عکس گرفتن با بابا نوئل ( سانتا ) ندارند.

وی افزود: من افراد زیادی را می‌بینم که عکسهایشان را وقتی به اشتراک می‌گذارند ، می‌نویسند: ببینید چقدر بچه‌ها ناراحت هستند !

آیا واقعا این چیزی است که شما می‌خواهید؟ آزار و اذیت روحی بچه‌ها؟ فکر می‌کنید با این کار چه خاطره‌ای برای بچه‌هایتان بجا بماند؟ واقعا به نظر من این کار درست نیست.

«جنونی» در رابطه با خودش که در حال حاضر دو فرزند ۱۰ و یک فرزند ۱۲ ساله دارد ، نیز گفت: سالیان سال در این رابطه احساسی متفاوت داشته است.

وی افزود: ما یکی دو بار این کار را کردیم و بار دوم دقیقا چیزی بود که ما نمی‌خواستیم چون من واقعا ذهنیتم این بود کاری را که بچه‌ها دوست ندارند و احساس راحتی نمی کنند انجام ندهیم.

برای من واقعا عکس گرفتن از بچه هایی که از ناراحتی رنج می بردند منطقی نبود. واقعا آن عکس چه فایده‌ و چه معنی داشت؟ آیا این کار و عکس می‌تواند کریسمس ما را عوض کند؟

«متیو دانبروک» روانشناس کودکان از دانشگاه مک گیل نیز در این رابطه گفت: کودکان والدین شان را در شرایطی که ریشه در عشق و اعتماد دارد برای خودشان ایده آل می‌کنند.

وقتی شما به کودکتان که به دلیل قرار گرفتن در بغل یک غریبه ناراحت است یا گریه می‌کند، او را از این کار منع می‌کنید و یا به او می‌گویید بخند، به او می‌آموزید بخاطر خوشحالی دیگران احساسات خودش را نادیده بگیرد.

این متخصص کودکان ادامه داد: اگرچه این لحظه به خودی خود برای برخی کودکان در روابط والدین و فرزندانشان خللی ایجاد نمی‌کند ولی می‌تواند موجب بروز حس بی اعتمادی نسبت به والدین در فرزند ایجاد کند.

«دانبروک» با تاکید بر اینکه مجبور کردن کودکان برای نشستن در دامن سانتا یا یک غریبه ، میزان رضایت فرد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد گفت: در حالت ایده آل ما می‌خواهیم تمام دختران و پسران بیاموزند که در هر تماس جسمی رضایت ما خیلی مهم است و من مطمئن هستم تمام ما با این موضوع موافقیم و آنرا یکی از ملاکهای ارزشی در تربیت فرزندانمان می‌دانیم.

وی تاکید کرد: ما می دانیم که هیچکس نباید به شخص دیگر بگوید با بدنش چکار کند … اما اگر کودکانمان را مجبور به نشستن در دامن یک غریبه کنیم … به آنها عملا می‌آموزیم که رضایت او در این رابطه اهمیت ندارد نمی‌تواند در رابطه با بدن خودش تصمیم بگیرد.

راهکار چیست؟

بهترین کار این است که به سادگی با کودک خود صحبت کرده و به او بگویید سانتا غریبه نیست . اگر لازم شد شما هم کنار او بنشینید تا بچه ها هم احساس امنیت کنند ولی اگر باز هم قبول نکرد آنرا به یک زمان یا کریسمس دیگر موکول کنید.

روزنامه های تورنتو | تهرانتو | tehranto | روزنامه های کانادا

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا