سبک زندگی

عکس سلفی ممنوع

اگر می‌خواهید واقعا در رسانه‌های اجتماعی مورد توجه قرار بگیرید از گرفتن عکس سلفی خودداری کنید.

بنابر مطالعات محققان آمریکایی، کاربرانی که در اینستاگرام بیشتر عکس سلفی می‌گذارند اغلب عکسهایشان یکنواخت است و نسبت به عکسهایی که نفر دیگری از فرد می‌گیرد کمتر قابلیت لایک خوردن دارند.

این تحقیق با بررسی روی صدها پست اینستاگرام به نتایج فوق دست یافته و نشان می‌دهد افرادی که عکسهایی را دیگران از آنها می‌گیرند را بیش از عکسهای سلفی در رسانه‌های اجتماعی بارگذاری می کنند و اغلب با اعتماد به نفس‌تر، ماجراجوتر، اجتماعی‌تر، قابل اعتمادتر، موفق‌تر و دوست داشتنی‌تر هستند.
بنابراین مطالعه ویژگی‌های افرادی که بیشتر عکس سلفی از خودشان بارگذاری می‌کنند برعکس این افراد است.

«کریس بری» سرپرست این تحقیق و استاد روانشناسی دانشگاه واشنگتن در این رابطه گفت: حتی در مواردی که محتوی دو پست یکسان است آن پستی که با عکس سلفی ارسال شده بازتاب منفی و پستی که با عکسی که دیگران گرفته‌اند منتشر شده، بازتاب مثبت دارد. کریس در این تحقیق با همکاری دانشجویان دانشگاه واشنگتن و محققان دانشگاه جنوب می‌سی‌سی‌پی به بررسی پستهای اینستاگرام و پرسشنامه‌های شخصی دو گروه از دانشجویان پرداخته است.

گروه اول متشکل از ۳۰ دانشجوی دانشگاهی از جنوب ایالات متحده بودند و اجازه دادند ۳۰ پست اخیرشان در اینستاگرام مورد بررسی قرار گیرد.

گروه دوم نیز ۱۱۹ دانشجو از دانشگاهی در شمال غربی ایالات متحده بودند و از آنها خواسته شد تا پروفایلهای گروه اول که بیشتر عکسهای سلفی گذاشته بودند را از جنبه عزت نفس و موفقیت مورد بررسی قرار دهند.

نتیجه این تحقیق و بررسی نشان داد آنهایی که بیشتر عکسهایشان سلفی بوده منفی‌تر از بقیه دیده شده بودند. این محققان می‌گویند در حالیکه هیچ شواهدی بر اینکه قرار دادن عکسهای سلفی با اعتماد به نفس پایین یا شخصیت خودشیفته گره خورده وجود ندارد چگونه دیگران راجع به این افراد طور دیگری قضاوت می‌کنند.

کریس در این رابطه اظهار داشت: در حالیکه یافته‌های این تحقیق ممکن است فقط قطعه‌ای کوچک از یک معما باشد اما مهم است که شما قبل از اینکه پست بعدی تان را بارگذاری کنید آنرا بخاطر داشته باشید.

در اواخر ۲۰۱۷ نیز محققان هندی دریافتند که گرفتن عکس سلفی یک نوع از تعلق خاطر بیش از حد به خود است. همچنین آنها دریافتند « سلفی اندازی » یک نوع اختلال در سلامت روان است که از سالها پیش در فضای مجازی پخش شده است و افرادی که بیشتر وقتشان را برای گرفتن و ادیت عکسهای سلفی می‌گذرانند از این موضوع رنج می‌برند.

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا