سبک زندگی

فوایدی که نگهداری سگ ها برای انسان دارند

صاحبان سگها خودشان می دانند که چقدر سگهایشان کیفیت زندگی آنها را بهتر کرده است ولی شاید دلیل آن را ندانند و این فقط بخاطر عشق نامشروطی نیست که سگها به صاحبانشان می دهند( گرچه تمامی انسان ها نیازمند عشق نامشروط هستند و عشق نامشروط سبب سلامتی روحی و جسمی شان خواهد شد.)
ثابت شده نگهداری سگ سبب کاهش افسردگی، استرس و اضطراب می شود و می تواند سبب پایین آمدن فشار خون، ایمنی بدن، سکته قلبی و مغزی شود. اما فواید نگهداری سگ به همین جا ختم نمی‌شود.

فواید نگهداری سگ:

۱.کاهش استرس: محققان دانشگاه نیویورک دریافتند که وقتی افراد در موقعیت استرس زا قرار می گیرند اگر سگ شان کنارشان باشد در مقایسه با حضور همسر، خانواده یا دوستان نزدیکشان استرس کمتری را احساس می‌کنند. متخصصان مرکز بازپروری معتادان به بیماران توصیه می‌کنند سگ داشته باشند و اجازه می‌دهند آن را با خود به مرکز بازپروری بیاورند.

۲.کاهش فشار خون: داشتن سگ مخصوصا در افراد با فشار خون بالا و افرادی که ریسک بالایی در مبتلا شدن به فشار خون دارند می‌تواند سبب پایین آمدن فشار خون آنها شود. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC) خاطر نشان می کند اگر سگ داشته باشید فشارتان پایین تر خواهد بود و این اثر عمدتا بخاطر کمتر شدن استرس در شما می‌باشد. شما ممکن است شغل، خانه و یا خیلی چیزها را از دست بدهید اما هرگز دوست داشتن نامشروط سگتان را از دست نخواهید داد.

۳.کم کردن و از بین بردن درد: باور می کنید یا خیر حیوانات خانگی مثل سگها بهترین دارو برای انسان ها هستند بخصوص وقتی با دردهای مزمنی چون میگرن یا التهاب مفاصل درگیر باشید. سگ ها اضطراب را کاهش می دهند و کاهش اضطراب، سبب کاهش دردها می شود. پژوهشی نشان داده است کسانی که بعد از عمل جراحی سگ شان کنارشان بوده به مسکن کمتری نسبت به سایربیماران عمل شده نیاز داشتند.

۴.کاهش کلسترول: براساس گزارش مرکز کنترل بیماری‌ها، افرادی که از سگی نگهداری می کنند (بویژه آقایان) کلسترول و تری گلیسرید کمتری در مقایسه با دیگران دارند که علت آن احتمالا فعالیت و سبک زندگی سالمترشان می‌باشد.

۵.بهبود خلق: بسیاری از فواید نگهداری سگ ها به علت تاثیر مثبت آنها بر سلامت روح و روان انسان ها است. آنها کمتر آزرده می‌شوند و بیشتر میخندند. وقتی به خانه برمی گردید مانند یک ستاره معروف به استقبالتان می آیند. به همین خاطر از این حیوانات در درمان بیماریهای روحی استفاده می‌شود.در تحقیقی دیده شد سربازانی که در طی جنگ دچار مشکلات روحی شده بودند و بعد از جنگ از سگی نگهداری می کردند زودتر و راحت‌تر درمان شده و وارد جامعه شده بودند و احتمال خودکشی در آنها کمتر بوده است که علت آن احساس مسئولیت در قبال سگ شان و همچنین میزان اهمیت زیادی است که این افراد برای حیوان خانگی شان قائل هستند.

۶.کمک به ایجاد روابط اجتماعی بیشتر: مطالعات در کشورهای مختلف نشان داده افرادی که از سگی نگهداری می کنند بسیار بیشتر و راحت‌تر با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند و آنها هنگام راه بردن روزانه سگشان، با مردم بیشتری صحبت می‌کنند و ارتباطات اجتماعی بیشتری دارند. آنها بخصوص در نظر همسایه هایشان دوستانه تر به نظر می آیند و همسایه ها با آنها بیشتر آشنا می‌شوند.

۷.جلوگیری از سکته های قلبی و مغزی: افرادی که از سگ یا گربه نگهداری می‌کنند کمتر دچار حمله قلبی و سکته مغزی شده و اگر حمله قلبی داشته باشند زودتر به زندگی عادی برمی گردند و طول عمر بیشتری خواهند داشت.

۸. مانیتور کردن قند خون دیابتی ها: بر اساس یافته های انجمن دیابت آمریکا رفتار حیوانات خانگی بخصوص سگها وقتی قند خون صاحبشان افت می‌کند تغییر می‌کند که از این خصوصیت آنها برای کمک و هشدار به بیماران دارای قند خون ناپایدار استفاده می گردد.

۹. جلوگیری از آلرژی و تقویت سیستم ایمنی: بچه هایی که با حیوانات خانگی تماس داشته اند کمتر دچار آلرژی می‌شوند و هرچه این تماس در سن پایین تر باشد بهتر است. در حقیقت تماس با آلرژنهای مختلف حیوانات خانگی نوعی ایمونوتراپی است و سبب افزایش تحمل و ایمنی افراد می شود. (البته این خاصیت در مورد بزرگسالان صدق نمی کند و مخصوص بچه هاست).

۱۰. کمک به رشد و نمو کودکان: کودکانی که با حیوانات خانگی بزرگ می‌شوند فواید بسیاری می برند بخصوص در زمینه رشد احساسی. کودکان یاد می‌گیرند خودشان را نشان بدهند و ارتباط برقرار کنند و مسئولیت بپذیرند. این اثر بویژه در کودکان مبتلا به اوتیسم و سندرم بیش فعالی و اختلال توجه(ADHD) بارز است. نگهداری از حیوانات خانگی آنها را تشویق می‌کند تا روی مسئولیت هایشان تمرکز کنند و تجربیات حسی بیشتری را تجربه کنند.

۱۱. سبب ورزش بیشتر و خوش هیکل تر ماندن: نگهداری از سگها باعث می شود که شما حتی بخاطر سگتان شده حداقل روزی نیم ساعت پیاده روی را داشته باشید که خود کمک کننده کاهش وزن یا عدم افزایش وزن خواهد بود.

۱۲. تشخیص زودرس سرطان: به نظر می‌رسد بعضی سگها توانایی تشخیص زودتر سرطان را دارند. گزارشاتی وجود دارد که سگها بعضی خال‌ها یا غده های بدن صاحبشان را بیشتر لیس میزدند یا بو می کشیدند و پس از بررسی مشخص شد که در مراحل اولیه سرطان بوده اند که منجر به تشخیص و درمان زود هنگام آنها شد. اکنون مطالعاتی در حال انجام است و سگهایی نیز در حال آموزش برای این منظور می باشند.

۱۳. افزایش همدلی بیشتر در کودکان: در سال ۲۰۱۷ مشخص شد دلبستگی به حیوانات خانگی چون سگ سبب افزایش شفقت و منش مثبت کودکان نسبت به حیوانات دیگر می شود که خود سبب زندگی بهتر کودکان و حیوانات می شود.

۱۴. بیشتر شناختن شخصیت خودتان: نژاد سگی که دوست دارید و از آن نگهداری می کنید، شخصیت شما را توصیف می کند.تحقیقی در انگلستان نشان داده که ارتباط مشخصی بین شخصیت انسان ها و سگی که بر می گزینند وجود دارد. و تحقیق دیگری نشان داد که صاحبان سگها در مجموع افراد اجتماعی تر و دوستانه تری هستند.

۱۵. سبب افزایش امنیت: نگهداری از سگها باعث افزایش امنیت شما و فرزندانتان می شود. سگها به دلیل داشتن شنوایی و بویایی قوی هر نوع صدا یا بویی را زودتر از شما تشخیص داده و شما را با پارس گردن آگاه می کنند.

۱۶. دوستی و ارتباط با سالمندان: یکی از بهترین حیوانات در دوران سالمندی انسان ها سگ ها می باشند و نگهدای از سگها در دوران سالمندی سبب تلاش بیشتر آنها برای زندگی خواهد شد.

کتایون خطیر
مشاور خانواده وجامعه شناس
تلفن : ۳۸۰۹-۳۹۱-۶۴۷

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا