سبک زندگی

ملاک هایی که در زمان انتخاب شریک زندگی بهتر است در نظر داشته باشیم

ملاک هایی که در زمان انتخاب شریک زندگی بهتر است در نظر داشته باشیم 

. سلامت روان : اولین مسئله ای که برای برقراری یک رابطه سالم باید در نظر داشت ، شرط سلامت روان است . وقتی که ما با فردی که سلامت روان ندارد در ارتباط قرار می گیریم ، در اکثریت مواقع با شرایطی پر چالشی مواجه هستیم .

. جذابیت ظاهری : جذابیت ظاهری همسر یکی از مسائل مهمی است که باید به آن توجه داشت و این جذابیت از نظر افراد مختلف می تواند متفاوت باشد . ثابت شده در بدن افراد فرمون هایی وجود دارد که در جذابیت افراد تاثیر گذار است.

.علاقه و عشق : طبیعتا برای با هم بودن باید علاقه و عشق را هم در نظر داشت و اگر مدتی با کسی در ارتباطین که هیچ علاقه و کششی به او ندارید ، حتما در رابطه تان تجدید نظر کنید .

. تفاوت سنی : طبق پژوهش ها و تحقیقات انجام شده با در نظر گرفتن سن عقلی و … بهتر است تفاوت سنی ۳ تا ۵ سال را در نظر داشت و تفاوت سنی بیشتر توصیه نمی شود.

. خانواده ها: توجه داشته باشیم که وقتی خانواده ها از لحاظ مالی ، اجتماعی ، تحصیلی و مذهبی با هم تضاد نداشته باشند ، کار شما بسیار راحتتر خواهد بود .

. شباهت ها: تمامی پژوهش ها نشان می دهند که هرچه همسران از لحاظ سنی ، مالی ، تحصیلی ، خانوادگی ، اجتماعی به هم نزدیک تر باشند زندگی راحتتری را تجربه خواهند کرد.

. طبقه و پایگاه اجتماعی: طبق پژوهش ها داشتن طبقه ی اجتماعی نزدیک به هم یکی از ۴ عامل مهم پیش بینی کننده ازدواج موفق است .

. جهان بینی و ایدئولوژی : هر کس به زندگی با دیدگاه خاص خودش می نگرد وقتی نگاه همسران با هم همسو نباشد ، زندگی بسیار سخت می شود .

. مذهب: هم مذهب بودن یکی از آیتم هایی که باید برای ازدواج موفق در نظر گرفته شود.

. فرهنگ: وقتی ما از لحاظ فرهنکی به هم نزدیک هستیم ، دیگر لازم نیست در مورد بسیاری از مسائل همدیگر را متقاعد کنیم.

. باور : بسیاری از ما باورهایی داریم که چه درست و چه غلط به آنها پایبندیم و بر اساس آن باورها رفتار می کنیم ، وقتی باورهای ما با هم تضاد داشته باشند در زندگی مشترکمان به مشکل بر می خوریم.

. اولویت ها: اگر اولویت هایمان با هم یکی نباشد ، نمی توانیم همسران خوبی برای یکدیگر باشیم .

. توانایی ارضای نیازهای روحی و جسمی : از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود. متاسفانه گاهی تازه پس از ازدواج متوجه اینگونه مسائل می شویم.

. توانایی برقراری ارتباط : برقراری ارتباط مهارتی است که می باید آنرا فرا گرفت و مهارتی است بسیار مهم در ازدواج.

. هوش: می بایست توجه داشت که در این زمینه هم باید برابری نسبی ای را در نظر داشت هرچند پژوهش ها نشان داده که آقایان کمتر جذب خانم های باهوش تر از خود می شوند.

. معلومات عمومی و دانش : بسیار مهم است که از نظر معلومات عمومی تا حدودی هم سطح بود تا بتوان حرفی برای گفتن وجود داشته باشد .

. صداقت: وقتی شریک زندگی مان بدلایل مختلف با ما صادق نباشد و شخصیت صادقی نداشته باشد ، همیشه در عذاب خواهیم بود .

. هدف مشترک : داشتن هدف مشترک و مسیری که برای رسیدن طی می کنیم سائق قوی برای در کنار هم بودن است وقتی اهداف متفاوت است ، آرام آرام فاصله بوجود می آید.

. برونگرایی و درونگرایی : توجه کنید که زندگی برون گراها با درونگراها بسیار سخت خواهد گذشت و آنها همیشه احساس تنهایی خواهند کرد.

. علائق مشترک : علائق مشترک کمک کننده خواهد بود که شما متمایل باشید اوقات فراغتتان را در کنار هم با لذت سپری کنید .

. فرزند پروری : به این موضوع حتما توجه داشته باشید که باید در این زمینه شباهت هایی داشته باشید و شیوه ی فرزند پروری یکسانی را به رسمیت بشناسید.

. کلیات گذشته : با کسی که قرار است بعنوان همسر برگزینیم و سال های عمرمان را در کنارش سپری کنیم ، می بایست آشنایی کامل داشته باشیم ، نمی توان با کسی زیر یک سقف رفت و چیزی از گذشته ی او ندانست .

. مسائل مالی : از جمله مسائل مهمی است که متاسفانه به دلایل اخلاقی به اندازه کافی جدی گرفته نمی شود . اگر با فردی که سیاست های مالی اش است با ما نزدیک نیست شریک شوید ، هر دو آسیب می بینید .

. تعهد : از مولفه های اصلی ازدواج متعهد بودن است. بسیاری از ما با دیدن لیستی بلند بالا چون این به این فکر میوفتیم که آیا ممکن است فردی پیدا شود که تمامی اینها را به همراه هم دارا باشد؟

مگر خود ما در تمامی این آیتم ها بی نقص ایم ؟

مسئله داشتن تمام و کمال اینها نیست، مسئله در شباهت و نزدیکی این صفات با ماست. تمامی اینها طی سال ها و پژوهش های فراوان بدست آمده و تائید شده اند.

حالا ما می توانیم بپذیریم یا نپذیریم.

ممکن است به دنبال شواهدی بگردیم و بگوییم که فلان زوج را می شناسیم که با نداشتن چنین صفت های مشترکی باز در کنار هم در حال زندگی اند.

درست است در روانشناسی و جامعه شناسی به دنبال استثناهانی هستیم.بسیاری از زنانمان هستند که هر روز کتک خورده اند و به زندگی مشترکشان ادامه داده اند ،

ولی خوبه که نگاهی به روحیه ی آنها بیاندازیم و یا ببینیم حال بچه های آنها چطور است ؟ آیا هدفتان این است که با این همه آگاهی و اطلاعاتی که به آسانی در دسترس دارید ،

باز هم مانند بعضی نیاکانمان زندگی اینچنینی ای را تجربه کنید ؟

لطفا، پژوهش ها و آمارها را جدی بگیرید و درصدد انتخاب های با معناتری باشید تا هم خود و هم یارتان را در خوشبختی ببینید و هم فرزندان سالمی را تحویل جامعه بدهید.

اما از طرفی این را هم در نظر داشته باشید ، آنچه مهم است خواستن است.

اگر ازدواجی را آغاز کرده اید و فرزندانی دارید و در بعضی یا بسیاری از این آیتم ها تفاوت های فاحشی دارید، نترسید.

رسیدن به خوشبختی در اینگونه موارد سخت است ولی غیر ممکن نیست.

دست روی دست نگذارید و خود را سوخته در نظر نگیرید . به دنبال راه حل باشید .

مسائل خود به خود حل نمی شوند ، این شمائید که باید حلشان کنید .

مهارت های لازم را بیاموزید . با مشکلات بجنگید.

کمک های حرفه ای بگیرید و اینگونه برای خود و فرزندان و اطرافیانتان الگوهای موفقی شوید و به خود افتخار کنید که توانستید از پس یک زندگی بسیار سخت برآیید.

کتایون خطیر

کتایون خطیر

مشاور خانواده و جامعه شناس
۶۴۷-۳۹۱-۳۸۰۹

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا