سبک زندگی

مهارتِهای مدیریت تعارضات در زندگی مشترک

مهارتِهای مدیریت تعارضات در زندگی مشترک

۱. تمرین خود-آرام بخشی: هنگامی که تعارض شدیدی در حال وقوع است به یکدیگر مهلتی بدهید و با بیان اینکه الان هر دو عصبی هستید برای صحبت مجدد زمان تعیین کنید. آب بنوشید، قدم بزنید، دوش بگیرید، کتاب بخوانید، هرکاری می خواهید انجام دهید، چند نفس عمیق بکشید، آرام شوید، و با چارچوب ذهنی بهتر بازگردید.

۲. شروع آرامِ مشاجره: تا جایی که می توانید آرام صحبت کنید مکالمات معمولا به همان گونه ای پیش می روند و انتها می یابند که شروع شده اند در نتیجه با لحنی آرام بحث را آغاز کنید که آرام پیش برود. انتقاد و سرزنش نکنید. از جملات «من» استفاده کنید و سعی کنید که احساسات خودتان را بیان کرده و واقعه را مودبانه توصیف کنید.

۳. تلاش برای بازسازی رابطه و تشنج زدایی تعارض: وقتی طرف مقابل تان احساساتش را با شما در میان می گذارد یعنی در حال گفتگو هستید( گفت و گو همانطور که از نامش پیداست در مقابل هر گفتی، گویی وجود دارد) پس در مقابل ناراحتی و بیان احساسات طرف مقابل تان تلاش کنید و فقط شنونده نباشید. از عباراتی نظیر «بذار دوباره تلاش کنم» و «متأسفم» برای کمک به تشنج زدایی از تعارض و بازسازی رابطه استفاده کنید.

۴. گوش دادن به احساسات و آرزوهای اساسیِ شریک زندگی تان: بهتر است که روی دو چیز تمرکز داشته باشید. از یک طرف به گفتگوهایتان وضوح بیشتری بدهید و احساسات و خواسته هایتان را به روشنی بیان کنید و از طرف دیگر شنونده خوبی باشید و سعی کنید خواسته های اساسی شریک عاطفی تان را درک کنید.

۵. نسبت به شریک عاطفی تان نفوذپذیر باشید: نظرات و ایده های شریک عاطفی تان را مهم تلقی کنید و به آنها احترام بگذارید و به او نشان دهید که نظرات و خواسته هایش برایتان مهم و قابل احترام است و شما تلاش خواهید کرد تا آنها را درک کنید.

۶. مذاکره و مصالحه: مصالحه یک هنر است. در مصالحه هر دو طرف بایستی احساس احترام، درک و حمایت کنند. هر طرف چیزی به دست می آورد و چیزی از دست می دهد در نتیجه هر دو برنده اند و در اینجا رابطه برد – برد خواهد بود.
توجه داشته باشید هدف از صحبت کردن بیان درد دل ها و احساسات و در نهایت بهتر شدن رابطه تان است پس با پرهیز از سکوت، کم محلی، تمسخر، لجبازی، احساس گناه دادن، به بهبود رابطه کمک کنید و سعی کنید که او بتواند با کمک شما احساس منفی ای که در او بوجود آمده را حل کند.

منبع: درمان و به‌سازی رابطه‌ها – نوشته: جان گاتمن

کتایون خطیر

کتایون خطیر
مشاور خانواده وجامعه شناس- تلفن : ۳۸۰۹-۳۹۱-۶۴۷

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا