جدیدترین اخبارفرهنگ و هنر

بهروز وثوقی

بیوگرافی و کارنامه بهروز وثوقی

کارنامه بهروز وثوقی | بانو راسخی

بهروز وثوقی زاده ۲۰ اسفند ۱۳۱۶ در شهر خوی آذربایجان و بزرگ شده تهران در خانواده ۵ فرزندی به دنیا آمد که دو برادر او نیز چنگیز و شهراد به بازیگری روی آوردند.

بانو راسخی مربی توسعه فردی +1(647) 338-6968
بانو راسخی – دانش آموخته حقوق

وثوقی قبل از ورود به دنیای سینما کارمند اداره دارایی بود و اولین جرقه های بازیگری او زمانی زده شد که فیلمی در سینما دیده بود و سعی میکرد بازی بازیگران فیلم را تقلید کند سرانجام در سن ۲۱ سالگی با بازی در فیلم طوفان در شهر ما ساخته ساموئل خاچیکیان پا به عرصه سینما گذاشت و تا ۱۰ سال در آثار متفاوت سینمایی ظاهر شد تا اینکه در سال ۱۳۴۸ به دعوت مسعود کیمیایی برای بازی در فیلم قیصر دعوت شد و بازی او در این فیلم مورد توجه منتقدان و عموم قرار گرفت.

او در دوران کاری اش با کارگردان‌های مطرحی همچون علی حاتمی، ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی، بهمن قبادی، امیر نادری و شاپور قریب کار کرد و همچنین در فیلم کاروانها محصول مشترک ایران و ایالات متحده هم بازی آنتونی کویین شد. از آثار ماندگار او می‌توان به سوته دلان ، گوزن‌ها ، کندو، قیصر، طوقی، تنگسیر، داش آکل، رضا موتوری و … اشاره کرد

علاوه بر سینما وثوقی در تئاتر نیز فعالیت هنری اش را ادامه داد و از جمله کارهایش «موضوع جدی نیست» نویسنده لوئی جی پیراندلوبه ترجمه و کارگردانی ایرج انور اشاره کرد.

او تا سال ۱۳۵۷ که در ایران حضور داشت توانست برنده جوایز متعددی از جمله جایزه بز بال‌دار جشنواره جهانی فیلم تهران را برای فیلم‌های گوزن‌ها، سوته دلان، کندو، جایزه نقش اول مرد تاشکند برای فیلم داش آکل، نقش اول مرد جشنواره فیلم دهلی برای تنگسیر و نقش اول جشنواره مرد سپاس برای رضا موتوری شود.

در سال ۲۰۰۰ عباس کیارستمی هنگام دریافت جایزه ای کیرا کیو ساوا از جشنواره فیلم سانفرانسیسکو آن را به بهروز وثوقی تقدیم کرد. همچنین در سال ۲۰۰۶ از طرف همان جشنواره جایزه یک عمر دستاورد هنری به او تقدیم شد و شش سال بعد جشنواره فیلم توکیو نیز جایزه یک عمر فعالیت هنری خود را به او اختصاص داد.

با اینکه او سال‌ها است دور از وطن و کم کار بوده است هنوز تکه کلام های او در فیلم ها در گویش ها استفاده می شود و همچنان اعتبار و اصالت سینمای ایران محسوب می‌شود.

اگرچه عمر فعالیت هنری وثوقی در سینمای ایران بیست سال بود اما نزد مردم و اهالی سینمای ایران کماکان نمره او ۲۰ بوده و هست و شاید بشود گفت او نزد بسیاری از ایرانیان و هنردوستان سراسر دنیا سلطان قلب هاست.

حضور بهروز وثوقی در تورنتو شاید بهانه ای می باشد برای نوشتن در مورد بازیگری که پس از گذشت چهار دهه از نبودنش در سینمای ایران هنوز درصدر و در زمره یکی از شاخص ترین و تاثیر گذارترین بازیگران تاریخ سینمای ایران از سوی کارشناسان سینما می باشد.

بازی بهروز وثوقی از نظر تکنیکی برجستگی‌های غیرقابل انکاری دارد

وی روی نقطه قوت های خود تاکید داشته و با شناخت دقیق توانایی‌های خود و امکانات خود نقش هایی را که بیشترین تقاضا در جامعه را داشته‌اند با هوشمندی انتخاب کرده و بهترین فرصت‌ها را برای عرضه استعداد خود فراهم نموده است.

از بازی‌های وثوقی اینگونه بر می آید که وی در ایفای نقش تمرکز بالایی دارد و گویی در لحظه هیچ چیز دیگری در دنیا وجود ندارد و با تمرکزی که عادت ثانویه او شده است تمام قوای ذهنی و روحی خود را به سمت موضوع و نقشی که بازی می‌کند هدایت می کند و این حالت روانی را تا زمانی که نیاز باشد حفظ می کند.

وی دارای حافظه و احساس بسیار قوی نیز هست و به همین خاطر نسبت به تمام مظاهر زندگی حساس است. همیشه و به اندازه کافی مایه و ابزار برای خلق شخصیت‌های مورد نظرش را در چنته احساسی خود دارد و به موقع از آنها بهره می گیرد.

در شخصیت سازی که پایان وجوه مشترک آدم‌ها است وثوقی استاد است و شخصیت فردی معتاد تا پهلوانی سنتی را به خوبی پرورش می‌دهد. وثوقی به خوبی می داند که چگونه از اعضای بدنش استفاده کند و چطور بازی زیر پوستی ایفا کند.

توانایی راه رفتن و نشستن و حرف زدن به اشکال مختلف را در فیلم‌های مختلف از او می توانیم ببینیم و این اوصاف در وصف کسی نبود جز خلیل وثوقی که همه او را با نام بهروز وثوقی می‌شناسند.
برای انتخاب پنج فیلم برتر وثوقی به سوالاتی بر می خوریم که کدام فیلم بهتر و گیراتر بوده است.

نقش آفرینی اش در کدام فیلم درخشان تر بوده است؟ در آخر فیلم ها بر اساس سال تولید آنها دسته بندی می کنیم زیرا وثوقی در تمام آثار خود به نوعی «یونیک» و یا خاص عمل کرده است.

۱) قیصر ۱۳۴۸

معمولاحرف سینمای پیش از انقلاب که می شود بسیاری از ما یاد سینمای موسوم به فیلمفارسی می افتیم اما در سال ۱۳۴۸ اتفاق مهمی در سینمای ایران افتاد؛ فیلمی که هم کلاه مخملی و تیپ مشکی ها را داشت و هم اولین موسیقی متن و فیلم برداری مناسب. همه چیز درست از آب در آمده بود، همه مخاطبان خاص سینما را راضی کرد و هم فروش فوق العاده گیشه را از آن خود کرد.

نگاهی اجمالی به کارنامه بهروز وثوقی / قیصر ۱۳۴۸
نگاهی اجمالی به کارنامه بهروز وثوقی / قیصر ۱۳۴۸

بهروز وثوقی پس از قیصر تبدیل به نماد سینمایی اعتراضی شد.

۲) رضا موتوری ۱۳۴۹

فیلمی به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی در این فیلم بهروز وثوقی در نقش ضدقهرمان و یا لااقل قهرمانی که شباهتی به قهرمان های رایج سینمای آن دوران ندارند.

نگاهی اجمالی به کارنامه بهروز وثوقی / رضا موتوری ۱۳۴۹
نگاهی اجمالی به کارنامه بهروز وثوقی / رضا موتوری ۱۳۴۹

مسعود کیمیایی در رضا‌موتوری همانند قیصر جهان مورد علاقه خود را با آدم هایی که دوست دارشان بود آفریده بود. جهانی که برگشتن به اصول انسانی و رسم و رسومات جاری بر روابط عاطفی و فتو ت و غیور مردی را می پسندید.

۳) داش آکل ۱۳۵۰

فیلمنامه بر اساس داستان کوتاه داش آکل نویسنده نامدار یعنی صادق هدایت نوشته شده و تا حدودی هم به داستان هدایت وفادار مانده بود.

نگاهی اجمالی به کارنامه بهروز وثوقی / داش آکل ۱۳۵۰
نگاهی اجمالی به کارنامه بهروز وثوقی / داش آکل ۱۳۵۰

داستان در مورد تنهایی ها، دغدغه ها و غصه های یک مرد تنها در ولایت شیراز در زمان قاجار می باشد که جزو آثار موفق کیمیایی شده است. کافی است فقط سکانس های درد و دل داش آکل با طوطی اش یا به صحنه‌های میگساری و صحبت هایش با رقاصه میخانه بیشتر دقت کرد تا به عمق و هنر بازیگری وی پی برد.

۴) گوزن ها ۱۳۵۲

برای بازی در این فیلم که بهروز وثوقی نقش معتاد به هروئین را بازی میکند و به گفته خودش و تنی چند از بازیگران در حدود شش ماه به همنشینی با معتادان گذرانده بود تا تمام حالت های آنها را بتواند به درستی اجرا کند و در فیلم نشان دهد.

گوزن ها ۱۳۵۲
گوزن ها ۱۳۵۲

عجیب نیست که پس از ۴۰ سال همچنان نام بهروز و فیلم هایش در ذهن ما ماندگار شده است این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره جهانی فیلم تهران را برای بهروز به ارمغان آورد.

۵) سوته دلان ۱۳۵۶

فیلمی به یاد ماندنی و درام احساسی از علی حاتمی. مجید پسری عقب افتاده ذهنی که تحت حمایت برادر بزرگ خود می باشدو اما روحی سالم در بدن دارد. گریم بهروز وثوقی برای این نقش از سنگین ترین و در عین حال نوآورانه ترین گریم های زمان خود بود.
فیلم سوته دلان همانند بیشتر آثار مرحوم علی حاتمی از دیالوگ پرمایه و قدرتمند است.

نگاهی اجمالی به کارنامه بهروز وثوقی / سوته دلان ۱۳۵۶
نگاهی اجمالی به کارنامه بهروز وثوقی 

فیلم پر از مسائل اخلاقی و ستایش اصول سنتی فرهنگ ایرانی همچون محوری بودن نهاد خانواده به غلط قبح دانستن و نگرش منفی نسبت به زنان روسپی و بدکار و همچنین دلسوزی و مهربانی که در جای جای فیلم دیده می شود. وثوقی به قدری بی نقص مجید را ارائه کرد که با تمام رفتارها و تصمیماتش موافقت می‌کنیم و همراه او هستیم و گاه گاه که مجید دلش از روزگار و مصیبت ذاتی اش می گیرد ما هم با او اشک ریخته و دل نگرانش میشویم.

بانو راسخی
بانو راسخی _ دانش‌آموخته حقوق

کارنامه زندگی بهروز وثوقی  کارنامه زندگی بهروز وثوقی  کارنامه زندگی بهروز وثوقی  کارنامه زندگی بهروز وثوقی  کارنامه زندگی بهروز وثوقی  بانو راسخی  بانو راسخی  بانو راسخی  بانو راسخی 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا